Tak for din henvendelse af 23. november 2006 om den aftale om den fremtidige indsats for røgfri miljøer, som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgik den 21. november 2006 med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten.
Du oplyser bl.a., at du er bruger af et socialpsykiatrisk center med værested tilknyttet i Tornved Kommune, der nu overgår til Holbæk Kommune. Der har hidtil ikke været rygeforbud på centret, men nu har Holbæk Kommune meddelt, at hele kommunen skal være røgfri efter den l. januar 2007.
Jeg kan oplyse, at ovennævnte aftale vil danne grundlag for den lovgivning på området, der efter planen vil blive gennemført i 2007. Formålet med lovgivningen vil være at udbrede røgfri miljøer med henblik på at forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning samt at forebygge, at nogen ufrivilligt udsættes for passiv rygning.
Vores viden om de sundhedsskadelige effekter af passiv rygning er blevet større gennem de senere år. Det er dokumenteret, at passiv rygning øger risikoen for bl.a. kræft og hjertesygdom. Samtidig hermed er antallet af ikke-rygere her i landet steget fra 65 % for 10 år siden til ca. 75 % af befolkningen i dag. Dette har medført et øget behov for røgfri miljøer og et ønske om i højere grad at forebygge, at nogen ufrivilligt udsættes for passiv rygning.
Ifølge ovennævnte aftale gennemføres der en ensartet regulering af det danske arbejdsmarked, hvor hovedreglen bliver, at der ikke må ryges på indendørs arbejdspladser. Der bliver dog mulighed for to undtagelser. For det første kan den enkelte arbejdsplads bestemme, at det vil være tilladt at ryge i arbejdslokaler, der alene tjener som arbejdsplads for én person. For det andet bliver det tilladt at indrette særlige rygelokaliteter. Dette kan være enten i form af rygerum eller rygekabiner.
Det samme kommer til at gælde for det, som vi kalder det offentlige rum, hvor rygning som hovedregel ikke vil være tilladt i lokaler, hvortil offentligheden har adgang. Også her vil det være tilladt at indrette særlige rygelokaliteter i form af rygerum og rygekabiner.
Et socialpsykiatrisk center med værested tilknyttet vil være omfattet såvel af reglen om forbud mod rygning på arbejdspladser som af reglen om forbud mod rygning i lokaler, hvortil offentligheden har adgang. Det vil dog være tilladt at indrette rygerum eller opstille rygekabiner. Om denne tilladelse vil blive udnyttet, er op til den enkelte arbejdsplads, og i det tilfælde, som du nævner, vil det være op til Holbæk Kommune at bestemme, om de vil indrette særlige rygelokaliteter i det socialpsykiatriske center.
Hvis der er tale om en døgninstitution – plejehjem, psykiatriske døgninstitutioner og lignende – der både fungerer som en arbejdsplads, og som samtidig tjener som beboernes private hjem, vil voksne beboere - ligesom andre borgere - selv kunne bestemme, om der må ryges eller ikke i deres private hjem. Deres private hjem vil i denne sammenhæng være det eller de værelser, der tjener som den enkelte beboers eget hjem. Der må dog ikke ryges i beboernes værelser, når de ansatte opholder sig der.
Som det fremgår af indledningen, er der tale om en bred politisk aftale om den fremtidige indsats for røgfri miljøer, som alle partier i Folketinget – med undtagelse af de Radikale – står bag.
Med venlig hilsen