Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

ASA/ J.nr. 2006-4712

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 23. marts 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. december 2006 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 75-76 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 75-76:

 

”Ministeren bedes punkt for punkt beskrive lovgrundlag, andre regler og praksis, fra en myndighed bliver opmærksom på, at et barn muligvis er offer for menneskehandel, og til det barn er i et beskyttet tilbud.”

 

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse om, at der netop er kommet en ny handlingsplan mod menneskehandel, som har været til høring hos satspuljepartierne. På baggrund af handlingsplanen vil der i den kommende tid blive taget en række initiativer, herunder vil der blive fremsat forslag til lovændringer. Dette vil styrke fokus på de handlede børn, som udgør en gruppe børn med behov for særlig beskyttelse fra de danske myndigheder.

 

Jeg bad Integrationsministeriet om et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet, og de har til brug for den endelige besvarelse af spørgsmålet oplyst følgende:

 

”Efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1, får en asylansøger udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingeservice. Det samme gælder udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, hvis det er nødvendigt af hensyn til deres forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 2.

 

Underholdet består i indkvartering, tildeling af kontante ydelser eller kost i naturalier, nødvendig sundhedsbehandling samt iværksættelse af nødvendige sociale foranstaltninger. Udlændingeservices forsørgelsespligt ophører i medfør af udlændingelovens § 42 a, stk. 3, nr. 3, såfremt udlændingens opholdssted ikke er kendt.

 

Uledsagede asylansøgerbørn og børn med ulovligt ophold indkvarteres som udgangspunkt i Center Gribskov, der er et døgnbemandet asylcenter specielt indrettet til sådanne børn. Centret drives af Dansk Røde Kors Asylafdeling, og er i Socialforskningsinstituttets rapport ”Uledsagede asylansøgerbørn” fra 2006 vedrørende vilkårene for uledsagede mindreårige asylansøgere beskrevet som et godt center, hvor der udføres et professionelt stykke arbejde.

 

Udlændingeservice har i samarbejde med Dansk Røde Kors Asylafdeling ansvaret for at iværksætte fornødne hjælpeforanstaltninger i forhold til børnene, herunder indberette til kommunen, hvis der skal iværksættes foranstaltninger efter serviceloven.

 

Samarbejdet mellem Udlændingeservice og Dansk Røde Kors Asylafdeling er fastsat nærmere i en operatørkontrakt. Kontrakten indeholder nogle særlige afsnit vedrørende operatørens arbejde med uledsagede mindreårige. Operatøren skal bl.a. sikre, at den mindreårige tildeles en kontaktperson, og straks efter modtagelsen af en uledsaget mindreårig anmoder Udlændingeservice Dansk Røde Kors om at indstille en personlig repræsentant for den pågældende. Operatøren skal derudover udarbejde handleplaner for de mindreårige omfattende aftaler for bl.a. skolegang samt socialrapporter om det enkeltes barns baggrund, udvikling og fritidsinteresser m.v.

 

Kommunerne har i henhold til lov om social service en generel tilsynsforpligtelse over for alle børn, der opholder sig i kommunen, og dermed også over for asylansøgerbørn indkvarteret på et asylcenter i kommunen. Såfremt en kommune vurderer, at et asylansøgerbarn har behov for særlig støtte, der ligger ud over det, udlændingemyndighederne kan tilbyde, er kommunen forpligtet til at iværksætte foranstaltninger efter principperne i reglerne om særlig støtte til børn og unge i lov om social service.

 

Udlændingeservice afholder udgifterne til konkrete hjælpeforanstaltninger. En foranstaltning kan f.eks. bestå i, at barnet indkvarteres under særlige former, herunder på en døgninstitution, såfremt barnet har behov herfor. En sådan indkvartering kan ske, hvis barnet har særlige behandlingsbehov.

 

Såfremt personalet på asylcentret har mistanke om, at et barn på centret vil forsvinde, kan centret i samarbejde med Udlændingeservice iværksætte øget overvågning af barnet. Dette indebærer, at der kan sættes en lås for vinduerne og etableres øget personaleovervågning. Dansk Røde Kors har ikke beføjelser til at iværksætte egentlige indgreb over for barnet.

 

Såfremt personalet på Center Gribskov har mistanke om, at barnet er i egentlig fare, herunder at der er risiko for, at barnet er offer for menneskehandel, skal Dansk Røde Kors underrette politiet og de sociale myndigheder med henblik på, at der iværksættes de nødvendige videre foranstaltninger.

 

Uledsagede mindreårige, der har behov for anden indkvartering end ophold på børnecentret, bliver som altovervejende hovedregel ikke anbragt på institutioner, hvor børnene er frihedsberøvede, da det oftest ikke er kriminalitet, der begrunder behovet for særlig indkvartering.

 

Hvis der er fare for, at barnet eller den unge vil skade sig selv, f.eks. ved at forsvinde fra indkvarteringsstedet og flygte tilbage til prostitution, kan barnet dog indkvarteres under former, hvor det ikke kan bevæge sig frit. Dette sker i givet fald i henhold til magtanvendelses-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 620 af 21. juni 2001), der indeholder muligheder for at tvangsanbringe børn, der er til fare for sig selv, på sikrede afdelinger, når det er absolut påkrævet. Bekendtgørelsen indeholder endvidere hjemmel til, at institutionen udøver kontrol med brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation efter beslutning truffet af kommunens børne- og ungeudvalg.”

 

 

 

Spørgsmål nr. 76:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke fagpersoner, der efter ministerens opfattelse, kan og bør varetage opgaven med at beskytte børn, der er mulige ofre for menneskehandel herunder beskytte dem mod, at de selv løber væk, dels mod at nogen kommer og bortfører dem, og mod at de bliver udsat for trusler via telefon m.v.”

 

 

 

Integrationsministeriet har til brug for den endelige besvarelse af spørgsmålet oplyst følgende:

 

”Uledsagede asylansøgerbørn og børn med ulovligt ophold indkvarteres som udgangspunkt i Center Gribskov, der er et døgnbemandet asylcenter specielt indrettet til sådanne børn. Centret drives af Dansk Røde Kors Asylafdeling.

 

Socialforskningsinstituttet har i slutningen af 2006 gennemført en undersøgelse af vilkårene for de uledsagede mindreårige asylansøgere. Rapporten konkluderede, at børnene har gode forhold på Center Gribskov. Rapporten nævner også, at Center Gribskov gennem de senere år har øget beredskabet til at tage sig af sager, hvor der er en formodning for, at der er tale om handlede eller menneskesmuglede børn. Det fremgår af rapporten, at Dansk Røde Kors, som er operatør af Center Gribskov, har fået midler fra regeringens handlingsplan fra 2005 til bekæmpelse af handel med børn til at metodeudvikle på området og til at etablere en professionel repræsentantordning og indgå i partnerskab med andre NGO’er.

 

Det er Integrationsministeriets opfattelse, at personalet på Center Gribskov dygtigt og kompetent udøver den omsorg og beskyttelse, børn behøver.

 

Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål 75.”

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Nina Eg Hansen