Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 11. januar 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. november 2006 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 32 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte borgerhenvendelse om huslejeforhøjelser for 3 kommunale bofællesskaber for handicappede.â€
Svar:
Af
henvendelsen fremgår, at huslejen pr. 1. januar 2007 for en almen handicapbolig
på 50 m² er 8.726 kr. om måneden, hvor den var 5.523 kr. i maj 2006. Huslejen
stiger således med knap 769 kr. pr. m2 til knap 2.100 kr. pr. m2. Til sammenligning udgør huslejen i en nybygget almen ældrebolig i
hovedstadsområdet i størrelsesordenen 1.100-1.200 kr. pr. m2. De store stigninger i huslejen er
begrundet i, at huslejen indeholder opkrævninger til planlagt og periodisk
vedligeholdelse første gang den 1. januar 2007. Det er udgifter, som der
løbende skal henlægges til.
Socialministeriet har bedt kommunen om en redegørelse i sagen, herunder om
hvad kommunen har gjort for at sikre, at der er de nødvendige midler til rådighed
til vedligeholdelsesarbejder i de pågældende bofællesskaber, og hvad kommunen
vil gøre i sagen med henblik på at rette op på et eventuelt vedligeholdelsesefterslæb.
Ifølge
almenboliglovens § 45, stk. 1, og § 49, skal den samlede leje for de kommunale
ældreboliger fastsættes sådan, at den til enhver tid giver mulighed for, at de udgifter,
der er forbundet med driften, kan afholdes af lejen, herunder til henlæggelser
til vedligeholdelse m.v. Kommunen er derfor forpligtet til at sikre, at der til
stadighed ved lejerens indbetaling af husleje er de nødvendige midler til stede
til udførelsen af de nødvendige vedligeholdelsesarbejder. Det gælder naturligvis
også, selvom kommunen har lagt administrationen af boligerne ud til en
administrator.
Afslutningsvis har jeg følgende bemærkninger til de 4 oplysninger sidst i borgerhenvendelsen:
Ad 1) Det er
korrekt, at beboerne ikke kan klage over huslejens størrelse til
beboerklagenævnet. Det er begrundet i, at afdelingens budget, der danner
grundlag for huslejens størrelse, vedtages af lejerne selv på et afdelingsmøde.
Beboerklagenævnet kan dog tage stilling til formalitetsmangler ved varslingen
og tvister om lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske
organer.
Â
Ad 2) I forhold til de skitserede regler er det i første række kommunen, der som ejer af de almene ældreboliger, er ansvarlig for, at reglerne følges. Om den tidligere administrator i forhold til kommunen har gjort noget forkert eller ej, er et anliggende mellem kommunen og den tidligere administrator, og som henhører under domstolene.
Ad 3) Det fremgår af almenboliglovens § 97, at en kommunalbestyrelse kan yde lån til almene boligafdelinger i kommunen, hvor der er så væsentlige økonomiske problemer, at disse vil kunne vanskeliggøre afdelingens videreførelse. Herudover kan en kommunalbestyrelse ifølge almenboliglovens § 98 yde garanti for realkreditlån med en maksimal løbetid på 30 år til ekstraordinære renoveringsarbejder. Endelig kan Landsbyggefonden ifølge almenboliglovens § 92, stk. 1, yde en særlig driftsstøtte til afdelinger med så væsentlige økonomiske problemer, at disse vil kunne vanskeliggøre afdelingens videreførelse. Landsbyggefonden kan ifølge almenboliglovens § 96 betinge ydelse af støtte efter almenboliglovens § 92, stk. 1, af, at kommunalbestyrelsen medvirker til løsning af den pågældende afdelings økonomiske problemer.
4) Hvis der optages
lån til finansiering af renoveringsarbejder, vil det være muligt at fordele
udgifter til vedligeholdelse over en længere årrække.
Eva Kjer Hansen