|
Undersøgelse af Kommunale Handicapråd
Sammenfatning af undersøgelsens resultater
Resultater af spørgeskemaundersøgelsen
Antal medlemmer i handicaprådene
Sammensætningen af handicaprådene
Forankringen af formandsposten
Organisatorisk forankring af handicaprådene
Kommuner med en handicappolitik
Bilag 1: Tekstsvar på spørgsmålet om handicaprådets sammensætning.
Bilag 2: Liste over hvilken forankring formandsposten har i kommuner med handicapråd.
Bilag 3: Tekstsvar på spørgsmålet om formandens forankring - "Anden".
Bilag 4: Tekstsvar til spørgsmål om organisatorisk forankring "Andetsteds" af handicapråd.
Bilag 6: Kommunernes svar på om de har en handicappolitik.
Bilag 8: Fordelingen over tiltag i forbindelse med kommunens handicappolitik
Bilag 10: Generelle bemærkninger fra kommunerne.
Bilag 11: Spørgsmål stillet til ministeren.
Bilag 12: Eksemplar af spørgeskema til undersøgelsen:
På baggrund af Folketingets Socialudvalgs (SOU) brev af 30. maj 2006 har Socialministeriet har bedt Styrelsen for Social Service om at foretage en undersøgelse vedr. kommunale handicapråd.
SOU beder i spørgsmål 209-214 ministeren om svar på følgende temaer vedr. de kommunale handicapråd:
· antal medlemmer
· sammensætning
· formandspostens forankring
· placering i den kommunale struktur
· foreningsmæssige tiltag, der er gjort (eget budget mv.)
Endelig er ministeren af SOU blevet spurgt til hvilke og hvor mange kommuner der hhv. har eller ikke har en handicappolitik.
Spørgsmålene kan i fuld længde ses i Folketingets Socialudvalgs brev af 30. maj 2006 eller på Folketingets hjemmeside. En kopi af de stillede spørgsmål kan ses i Bilag 11.
Handicaprådene er lovpligtige pr. 1. april 2006. Grundlaget findes i kapitel 9 i bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Ministerens svar forudsætter at der indhentes oplysninger fra samtlige landets nye 98 kommuner, hvilket er en opgave som Styrelsen for Social Service har forestået.
Der er udsendt et elektronisk spørgeskema, som er udarbejdet af Styrelsen for Social Service i samarbejde med Socialministeriet. Der er i foretaget én elektronisk rykker og yderligere én telefonisk rykker til kommuner, der ikke havde besvaret undersøgelsen.
92 kommuner har svaret på spørgeskemaet ud af i alt 98 kommuner. Svarprocenten er dermed 94.
Stort set alle kommuner har oprettet et handicapråd idet 91 ud af de 92 kommuner, der indgår i undersøgelsen har et handicapråd, jf. tabel 1.
Antallet af medlemmer i handicaprådene varierer. Godt 40 procent af handicaprådene har 10 medlemmer, mens hver fjerde handicapråd har 14 medlemmer, jf. tabel 2.
Om sammensætningen af rådene gælder det blandt andet, at DSI er meget stærkt repræsenteret idet der kun er en enkelt kommune, der ikke har en repræsentant fra DSI i rådet, jf. tabel 3.
Også hvad angår formandsposten i handicaprådene er DSI stærkt repræsenteret. Over halvdelen af handicaprådene har en formand, der er forankret i DSI, jf. tabel 4.
Et klart flertal af handicaprådene er placeret i tilknytning til socialafdelingen, jf. tabel 5. Et fåtal, nemlig under hver femte råd, er placeret i tilknytning til borgmestersekretariatet, mens lidt færre af handicaprådene umiddelbart er placeret i Ældre/Handicapforvaltningerne. Se her bemærkningerne fra kommunerne i bilag 4.
En meget stor del af handicaprådene har foretaget traditionelle foreningsmæssige tiltag. Omkring 4 ud af 5 handicapråd har både egne vedtægter og egen forretningsorden. Derimod har kun hver femte handicapråd etableret deres egen hjemmeside, jf. tabel 6. Knap en tredjedel af alle handicapråd har etableret både egne vedtægter, egen forretningsorden, har et fast budget og har fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer, jf. tabel 7.
Godt hver tredje kommune har svaret, at kommunen har en handicappolitk, jf. tabel 8. Se de enkelte kommuners svar i bilag 6.
Resultaterne er i det følgende delt op i forhold til de enkelte spørgsmål, der er stillet til kommunerne. Det er hensigten, at tabeller og tekst kan læses hver for sig. En række mere detaljerede oplysninger er henvist til bilagsdelen bagerst i rapporten. Det vil fremgå af teksten, hvis der er relevante oplysninger i bilag i tilknytning til de præsenterede resultater i hovedrapporten.
En enkelt kommune ud af de 92, der har besvaret undersøgelsen, har meddelt, at de ikke har et handicapråd, mens de resterende 91 kommuner har tilkendegivet at de har et, jf. tabel 1.
Tabel 1. Antallet af kommuner med handicapråd
|
Antal kommuner |
Andel i pct. |
Har et handicapråd |
91 |
99 |
Har ikke et handicapråd |
1 |
1 |
I alt |
92 |
100 |
N=92 kommuner
De kommuner, der har et handicapråd, er blevet bedt om at redegøre for, hvor mange medlemmer handicaprådet består af - henholdsvis 6, 8, 10, 12 eller 14 medlemmer. Den mest udbredte størrelse af handicaprådene er 10 medlemmer, dog er det kun godt fire ud af 10, der har denne størrelse, jf. tabel 2. Hver fjerde handicapråd er på maksimumstørrelsen og består dermed af 14 medlemmer.
Tabel 2. Antal kommuner med handicapråd bestående af 6, 8, 10, 12 eller 14 medlemmer
|
Antal kommuner |
Andel i pct. |
6 medlemmer |
10 |
11 |
8 medlemmer |
16 |
18 |
10 medlemmer |
38 |
42 |
12 medlemmer |
4 |
4 |
14 medlemmer |
23 |
25 |
I alt |
91 |
100 |
N=91 kommuner
Kommunerne er blevet spurgt om hvilke grupperinger, der er repræsenteret i handicaprådene og specifikt om rådet består af repræsentanter fra hhv. DSI, kommunalbestyrelsen, det kommunale embedsværk og/eller lokale handicaporganisationer/grupperinger. En tredjedel af alle handicapråd består af DSI, kommunalbestyrelsen og det kommunale embedsværk, mens en anden tredjedel af handicaprådene består af repræsentanter fra DSI, kommunalbestyrelsen, kommunale embedsmænd og lokale handicapråd, jf. tabel 3.
Tabel 3. Antal kommuner med en sammensætning bestående af hhv. DSI og kommunalbestyrelsen; DSI, kommunalbestyrelsen og embedsmænd; DSI, kommunalbestyrelsen, embedsmænd og lokale handicaporganisationer/grupperinger og anden sammensætning.
|
Antal kommuner |
Andel i pct. |
DSI og kommunalbestyrelse |
20 |
22 |
DSI, kommunalbestyrelse og embedsmænd |
31 |
34 |
DSI, kommunalbestyrelse, embedsmænd og lokale handicaporganiseringer/grupperinger |
26 |
29 |
Anden sammensætning* |
14 |
15 |
I alt |
91 |
100 |
N=91 kommuner.
* Bem.: Anden sammensætning dækker over én enkelt kommune bestående af repræsentanter fra kommunalbestyrelsen, fra det kommunale embedsværk samt fra lokal handicaporganisation, og i alt 13 kommuner, der består af repræsentanter fra DSI, kommunalbestyrelsen og lokal handicaporganisation. Se tekstsvar fra de kommuner, der har besvaret spørgsmålet med Anden sammensætning i bilag 1
Kommunerne er blevet spurgt om hvilken gruppering formanden for handicaprådet tilhører, om det drejer sig om henholdsvis DSI, Kommunalbestyrelsen, embedsværket eller en lokal handicaporganisation/gruppering. Knap halvdelen af handicaprådene har en DSI'er som formand, mens næsten en tredjedel har en formand fra kommunalbestyrelsen, jf. tabel 4. Der er ingen kommuner, der har svaret at formanden er forankret i kommunens embedsværk. En komplet liste over formandens forankring i de enkelte kommuner kan ses i bilag 2.
Tabel 4. Antal kommuner med en forankring af formandsposten i hhv. DSI, kommunalbestyrelsen, lokal handicaporganisation/gruppering.
|
Antal kommuner |
Andel i pct. |
DSI |
46 |
52 |
Kommunalbestyrelsen |
30 |
34 |
Kommunalt embedsværk |
0 |
0 |
Lokal handicaporganisation/gruppering |
1 |
1 |
Anden* |
12 |
13 |
I alt |
89 |
100 |
Uoplyst |
2 |
|
N=89
*Anm.: Der er 12 kommuner der har svaret en anden forankring. De skriftlige kommentarer går typisk på, at der er forhold omkring konstituering, der ikke er på plads.
En fuld liste over tekstsvar fra de kommuner, der har svaret at formandsposten er forankring andetsteds kan ses i bilag 3.
Kommunerne er blevet bedt om at forholde sig til hvor i den kommunale struktur handicaprådene organisatorisk er forankret – om det er i borgmestersekretariatet, i socialforvaltningen eller andetsteds. Over halvdelen af rådene er placeret i socialafdelingen, mens kun godt hver sjette handicapråd er placeret i tilknytning til borgmesteren, jf. tabel 5.
Tabel 5. Organisatorisk forankring af handicaprådene hhv. i tilknytning til borgmesteren, i socialforvaltningen eller andetsteds.
|
Antal kommuner |
Andel i pct |
Borgmester |
15 |
17 |
Socialafdelingen |
53 |
58 |
Andetsteds |
23 |
25 |
I alt |
91 |
100 |
N=91
Næsten hver fjerde handicapråd er placeret hverken i borgmester- eller socialforvaltningen, men andetsteds. Her er det typisk kommunens Ældre/Handicapforvaltning der refereres til. En oversigt over afgivne tekstsvar kan ses i bilag 4.
Kommunerne er blevet spurgt om hvorvidt handicaprådene har egne vedtægter, egen forretningsorden, fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer, egen hjemmeside og/eller eget budget. Langt de fleste handicapråd har vedtægter og forretningsorden, nemlig hhv. 78 og 86 procent, jf. tabel 6. Kun ca. hver femte handicapråd har deres egen hjemmeside.
Tabel 6. Antal af handicapråd, som har foretaget foreningsmæssige tiltag.
|
Antal handicapråd |
Andel i pct. i forhold til totale antal af handicapråd (91 i alt) |
Egne vedtægter |
71 |
78 |
Egen forretningsorden |
79 |
86 |
Egen hjemmeside |
19 |
21 |
Fast budget |
52 |
57 |
Fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer |
69 |
76 |
Anm.: der indgår besvarelser på vegne af 91 handicapråd, men da det enkelte handicapråd kan have foretaget flere af de mulige tiltag giver summen i kolonnen med antallet af handicapråd mere end 91og summen med andelene af handicapråd mere end 100.
Det er som nævnt muligt for handicaprådene at have vedtaget eller indført visse foreningsmæssige tiltag uden at have indført andre. Ser man på hvor mange tiltag de enkelte handicaråd har gjort, viser det sig, at næsten en tredjedel af handicaprådene har egne vedtægter og også egen forretningsorden, fast budget og fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer, jf. tabel 7.
Tabel 7. Antal kommuner, som har gjort sig foreningsmæssige tiltag.
|
Antal kommuner |
Andel i pct |
Egne vedtægter, egen forretningsorden, fast budget og fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer. |
26 |
29 |
Egne vedtægter, egen forretningsorden og fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer. |
15 |
16 |
Egne vedtægter, egen forretningsorden, egen hjemmeside, fast budget og fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer. |
12 |
13 |
Andre kombinationer af tiltag |
38 |
42 |
I alt |
91 |
100 |
N=91
En total oversigt over fordelingen af tiltag for rådene i de enkelte kommuner kan ses i bilag 5.
Kommunerne er blevet adspurgt, hvorvidt kommunen har en handicappolitik. Her har knap to ud af tre kommuner svaret, at de ikke har en sådan, jf. tabel 8.
Tabel 8. Antal kommuner med et handicapråd.
|
Antal kommuner |
Andel i pct. |
Har en handicappolitik |
32 |
35 |
Har ikke en handicappolitik |
60 |
65 |
I alt |
92 |
100 |
N=92
Anm.: Den ene kommune, jf. tabel 1, der har svaret, at de ikke har et handicapråd og som ikke indgår de efterfølgende tabeller ovenover har svaret på dette spørgsmål og der indgår derfor 92 svar.
En oversigt over hvilke kommuner der hhv. har og ikke har en handicappolitik kan ses i bilag 6.
2 fra nuværende kommunalbestyrelser, 1 fra nuværende amtsråd, 1 fra politisk forening |
Ansat i kommunen, som kommunal repræsentant |
Ligeværd, der står uden for DSI |
Manganforeningen |
Tilgængelighedsrådgiver DSI'er (PTU) |
Kommune |
Formandens forankring |
Allerød |
DSI |
Ballerup |
DSI |
Billund |
DSI |
Brønderslev-Dronninglund |
DSI |
Dragør |
DSI |
Egedal |
DSI |
Favrskov |
DSI |
Fredensborg |
DSI |
Frederiksberg |
DSI |
Gentofte |
DSI |
Gribskov |
DSI |
Guldborgsund |
DSI |
Holbæk |
DSI |
Holstebro |
DSI |
Horsens |
DSI |
Hvidovre |
DSI |
Hørsholm |
DSI |
Ikast-Brande |
DSI |
Jammerbugt |
DSI |
Kalundborg |
DSI |
Kerteminde |
DSI |
Kolding |
DSI |
København |
DSI |
Køge |
DSI |
Langeland |
DSI |
Mariagerfjord |
DSI |
Ny Assens |
DSI |
Ny Næstved |
DSI |
Nyborg |
DSI |
Odder |
DSI |
Odense |
DSI |
Ringkøbing-Skjern |
DSI |
Roskilde |
DSI |
Rødovre |
DSI |
Stevns |
DSI |
Svendborg |
DSI |
Syddjurs |
DSI |
Thisted |
DSI |
Vallensbæk |
DSI |
Vejen |
DSI |
Vejle |
DSI |
Vesthimmerlands |
DSI |
Viborg |
DSI |
Vordingborg |
DSI |
Ærø |
DSI |
Aalborg |
DSI |
Albertslund |
Kommunalbestyrelsen |
Bornholms Regionskommune |
Kommunalbestyrelsen |
Brøndby |
Kommunalbestyrelsen |
Fredericia |
Kommunalbestyrelsen |
Frederikshavn |
Kommunalbestyrelsen |
Faaborg-Midtfyn |
Kommunalbestyrelsen |
Gladsaxe |
Kommunalbestyrelsen |
Glostrup |
Kommunalbestyrelsen |
Greve |
Kommunalbestyrelsen |
Haderslev |
Kommunalbestyrelsen |
Hedensted |
Kommunalbestyrelsen |
Helsingør |
Kommunalbestyrelsen |
Herlev |
Kommunalbestyrelsen |
Hillerød |
Kommunalbestyrelsen |
Hjørring |
Kommunalbestyrelsen |
Høje-Taastrup |
Kommunalbestyrelsen |
Ishøj |
Kommunalbestyrelsen |
Lolland |
Kommunalbestyrelsen |
Lyngby-Taarbæk |
Kommunalbestyrelsen |
Middelfart |
Kommunalbestyrelsen |
Morsø |
Kommunalbestyrelsen |
Nordfyns |
Kommunalbestyrelsen |
Rebild |
Kommunalbestyrelsen |
Ringsted |
Kommunalbestyrelsen |
Samsø |
Kommunalbestyrelsen |
Silkeborg |
Kommunalbestyrelsen |
Solrød |
Kommunalbestyrelsen |
Sønderborg |
Kommunalbestyrelsen |
TÃ¥rnby |
Kommunalbestyrelsen |
Varde |
Kommunalbestyrelsen |
Struer |
Lokal handicaporganisation/gruppering |
Esbjerg |
Anden |
Frederiksværk-Hundested |
Anden |
Læsø |
Anden |
Norddjurs |
Anden |
Ny Herning |
Anden |
Ny Slagelse |
Anden |
Odsherred |
Anden |
Randers |
Anden |
Sorø |
Anden |
Tønder |
Anden |
Aabenraa |
Anden |
Ã…rhus |
Anden |
Fanø |
Uoplyst |
Frederikssund |
Uoplyst |
Faxe |
Ikke besvaret spørgsmål vedr. handicapråd |
DHF |
Ikke valgt pt. |
Rådet har endnu ikke konstitueret sig, men har dog været indkaldt til et orienterende budgetmøde |
Konstituering ikke fundet sted, sker den 18. september. Baggrund for at konstituering er udsat er sammensætning, der er blevet ændret pga. ministeriel skrivelse. |
Sammenlægningsudvalget. |
Formanden er fra DSI, men det er ikke en forankret situation. |
Konstituerende møde afholdes 11.09.06. |
RÃ¥det har ikke konstitueret sig endnu, men det forventes at ske 6/9 2006. |
Formanden er endnu ikke valgt. |
Medlem af Randers Byråd og formand for nuv. handicapråd. |
Rådet er endnu ikke konstitueret. Sker først den 26. sep. 2006. |
Rådet er netop nedsat har ikke haft 1. møde endnu, formand ikke valgt. |
Rådssekretariatet under vicekommunaldirektøren. |
Driftsforvaltningen |
Ældre- og Handicapafdelingen, som organisatorisk er placeret i Socialforvaltningen |
Ældre-Handicap |
RÃ¥dgivningscentret |
Forankringen organisatorisk er endnu ikke afklaret |
Visitations- og koordinationsenheden, som oprindelig er oprettet som myndighedsfunktionen i forbindelse med indførelsen af frit valg. I Visitations- og koordinationsenheden er Ældreråd og klageråd ligeledes forankret. |
Formelt er det forankret under Sundhedsudvalget og dermed i Sundhedsafdelingen, fordi der er truffet en politisk beslutning om at alle funktioner/sager skal være forankret under et fagudvalg. Reelt varetages sekretariatsbetjeningen af en chefkonsulent som i forhold til denne opgave er forankret i byrådssekretariatet. |
Personrelateret myndighed |
Sundhedsafdelingen |
Direktørområdet Sundhed, Social, Arbejdsmarked |
Indtil 31.12.06 i Lolland Kommunes sammenlægningssekretriat. Det er uafklaret hvor Handicaprådet placeres organisatorisk herefter. |
Bornholms Regionskomune har ikke en decideret socialafdeling. Sekretariatet hører hjemme i Fagsekretariatet for Ældre- og Handicapområdet. |
Under Social og sundhedsdirektøren. |
Fagcenter: Voksne med særlige behov |
Erhvervs- og Turistudvalget |
Staben for Sundhed og Omsorg. |
Handicapafdelingen i den nye Silkeborg Kommune |
Midlertidigt i Voksenhandicap og Socialpsykiatri, men formentligt fra 1.1.07 i Byrådssekretariatet. |
Handicapafdelingen |
socialafdelingen første to år og teknisk forvaltning sidste to år af denne periode |
Ældre- og Handicapforvaltningen. Pr. 1/1 2007 i forvaltningen for Sundhed og Bæredygtig Udvikling |
Handicaprådet er forankret organisatorisk i Sammenlægningssekretariatet indtil d. 31/1-2007 hvorefter Rådet bliver forankret i Forvaltningen for Sundhed Ældre og Handicap |
|
Egne vedtægter |
Egen forretningsorden |
Egen hjemmeside |
Fast budget |
Fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer |
København |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Nej |
Frederiksberg |
Nej |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ballerup |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Brøndby |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Dragør |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Gentofte |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Gladsaxe |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Glostrup |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Herlev |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Albertslund |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Hvidovre |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Høje-Taastrup |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Lyngby-Taarbæk |
Nej |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Rødovre |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Ishøj |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
TÃ¥rnby |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Vallensbæk |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Allerød |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Fredensborg |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Helsingør |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Hillerød |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Hørsholm |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Egedal |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Frederikssund |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Greve |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Køge |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Frederiksværk-Hundested |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Roskilde |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Solrød |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Gribskov |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Odsherred |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Nej |
Holbæk |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Ja |
Kalundborg |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Ringsted |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Ny Slagelse |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Stevns |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Sorø |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Lolland |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Ny Næstved |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Guldborgsund |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Vordingborg |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Bornholms Regionskommune |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Middelfart |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Ny Assens |
Nej |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Faaborg-Midtfyns |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Kerteminde |
Ja |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Nyborg |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Odense |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Svendborg |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Nordfyns |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Langeland |
Nej |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Ærø |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Haderslev |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Billund |
Nej |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Sønderborg |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Tønder |
Nej |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Esbjerg |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Fanø |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Varde |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Vejen |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Aabenraa |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Fredericia |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Horsens |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Kolding |
Ja |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Vejle |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Ny Herning |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Holstebro |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Struer |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Syddjurs |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Norddjurs |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Favrskov |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Odder |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Randers |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Silkeborg |
Nej |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Samsø |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Ã…rhus |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ikast-Brande |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ringkøbing-Skjern |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Hedensted |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Nej |
Morsø |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Thisted |
Nej |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Viborg |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Brønderslev-Dronninglund |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Frederikshavn |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Vesthimmerlands |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Læsø |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Nej |
Rebild |
Nej |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Mariager Fjord |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Nej |
Jammerbugt |
Nej |
Ja |
Nej |
Nej |
Ja |
Aalborg |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Hjørring |
Ja |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
|
Har kommunen en handicappolitik? |
København |
Ja |
Frederiksberg |
Ja |
Ballerup |
Nej |
Brøndby |
Nej |
Dragør |
Nej |
Gentofte |
Nej |
Gladsaxe |
Nej |
Glostrup |
Nej |
Herlev |
Nej |
Albertslund |
Nej |
Hvidovre |
Nej |
Høje-Taastrup |
Ja |
Lyngby-Taarbæk |
Ja |
Rødovre |
Ja |
Ishøj |
Nej |
TÃ¥rnby |
Ja |
Vallensbæk |
Nej |
Allerød |
Ja |
Fredensborg |
Nej |
Helsingør |
Nej |
Hillerød |
Ja |
Hørsholm |
Ja |
Egedal |
Ja |
Frederikssund |
Nej |
Greve |
Nej |
Køge |
Ja |
Frederiksværk-Hundested |
Nej |
Roskilde |
Nej |
Solrød |
Nej |
Gribskov |
Ja |
Odsherred |
Nej |
Holbæk |
Ja |
Faxe |
Nej |
Kalundborg |
Nej |
Ringsted |
Ja |
Ny Slagelse |
Nej |
Stevns |
Ja |
Sorø |
Nej |
Lolland |
Nej |
Ny Næstved |
Nej |
Guldborgsund |
Nej |
Vordingborg |
Nej |
Bornholms Regionskommune |
Nej |
Middelfart |
Nej |
Ny Assens |
Nej |
Faaborg-Midtfyn |
Nej |
Kerteminde |
Ja |
Nyborg |
Nej |
Odense |
Ja |
Svendborg |
Ja |
Nordfyns |
Ja |
Langeland |
Nej |
Ærø |
Nej |
Haderslev |
Nej |
Billund |
Ja |
Sønderborg |
Ja |
Tønder |
Nej |
Esbjerg |
Nej |
Fanø |
Nej |
Varde |
Nej |
Vejen |
Nej |
Aabenraa |
Nej |
Fredericia |
Ja |
Horsens |
Ja |
Kolding |
Ja |
Vejle |
Ja |
Ny Herning |
Nej |
Holstebro |
Nej |
Struer |
Nej |
Syddjurs |
Ja |
Norddjurs |
Nej |
Favrskov |
Nej |
Odder |
Ja |
Randers |
Nej |
Silkeborg |
Nej |
Samsø |
Nej |
Ã…rhus |
Ja |
Ikast-Brande |
Ja |
Ringkøbing-Skjern |
Ja |
Hedensted |
Nej |
Morsø |
Nej |
Thisted |
Nej |
Viborg |
Nej |
Brønderslev-Dronninglund |
Nej |
Frederikshavn |
Ja |
Vesthimmerlands |
Nej |
Læsø |
Nej |
Rebild |
Nej |
Mariagerfjord |
Nej |
Jammerbugt |
Nej |
Aalborg |
Ja |
Hjørring |
Nej |
|
DSI-formand |
Anden formand |
Egne vedtægter |
83 % |
72 % |
Egen forretningsorden |
94 % |
84 % |
Egen hjemmeside |
33 % |
9 % |
Fast Budget |
65 % |
51 % |
Fast udpegede sekretariatsmæssige ressourcer |
80 % |
74 % |
Anm.: Kategorien anden dækker over de tilfælde, hvor formandsposten er forankret i kommunalbestyrelsen, en lokal handicaporganisation/gruppering eller anden placering.
|
Antal kommuner |
Politisk vedtaget, skriftlig nedfældet, sendt ud til interessenter og politik offentliggjort på kommunens hjemmeside |
8 |
Politisk vedtaget, skriftlig nedfældet, sendt ud til interessenter, politik offentliggjort på kommunens hjemmeside og andre tiltag foretaget |
7 |
Andre tiltag alene |
6 |
Anden sammensætning af tiltag |
11 |
I alt |
32 |
Der udpeges en styregruppe som er ansvarlig for igangsætning og udvikling af Handicappolitikken. Kommunens informationsafdeling publicerer Handicappolitikken, så den får størst mulig udbredelse. Der afholdes offentlige dialogmøder. Kommunens fagområder mødes for at drøfte muligheder og principper for samarbejde i forhold til indsatser til Kommunens handicappede borgere. Der afholdes statusmøder på tværs af fagområder en gang årligt.  |
 Handicappolitikken er udarbejdet og godkendt af Holbæk Kommune inden kommunereform. Ved kommunesammenlægningen er Holbæk Kommune blevet til Ny Holbæk Kommune med Svinninge, Jernløse, Tølløse og Tornved kommuner - handicaprådet for Ny Holbæk Kommune har endnu ikke behandlet politikken fra Holbæk Kommune.    |
 Vallø Kommunes handicappolitik indgår som et tema i Kommuneplanen, og er distribueret ad denne vej. Ny fælles handicappolitik for Ny Stevns Kommune forventes udarbejdet og godkendt primo 2007. |
Begge de eksisterende kommuner har en handicappolitk. Handicappolitikken for Gribskov Kommune er under udarbejdelse. Der er besluttet en overordnet vision og et sæt værdier samt en proces- og tidsplan, hvor alle fagudvalg skal udarbejde handicappolitiske målsætninger som en del af de politikker, som de p.t. er ved at udarbejde. Yderligere oplysninger kan fås på www.gribskov.dk under Politik - Dagsordener og referater - Sammenlægningsudvalget 19.06.06, pkt. 58 |
Den er udkommet som en handleplan. Der følges op på den i årlige møder ml. fagudvalg og handicapråd. |
Der er udgivet en pjece om kommunens handicappolitik |
Der skal fra 2007 skrives ny handicappolitik |
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe mhp. udarbejdelse af en handicappolitik. Søndersø Kommune er den eneste af de tre der har en handicappolitik, og man vil tage udgangspunkt i den. DSI vil være behjælpelige med temamøder m.v. |
Der vil blive udarbejdet en handicappolitik når den administrative organisation er på plads. Forventes udarbejdet foråret 2007. |
Er ved at blive behandlet i handicaprådet |
Handicappolitik er under udarbejdelse. |
Kommunens handicapolitik er fra dec. 2003. Handicappolitikken vil blive revideret i det kommende år. |
København har udarbejdet en sektorplan med en række mål indenfor handicappolitik. Realiseringen af disse sektormål er blevet evalueret i en brugerundersøgelse i 2005 |
Med i kommunes visioner 2012 |
Mål og indsatser i handicappolitikken konkretiseres i de respektive fagområder. Repræsentanter fra Handicaprådet / repr. fra DSI indgår i arbejdsgrupperne. |
Ny revideret handicappolitik er under forberedelse |
Udarbejdet en handlingsplan for udmøntning af handicappolitikken. |
Handicappolitikken bliver udarbejdet af handicaprådet Der vil når den nye kommune er en realitet blive stillet sekretærbistand til rådighed Forretningsorden og vedtægter revideres med henblik på en godkendelse i sammenlægningsudvalget. |
 3 af de fire sammenlagte kommuner har en handicappolitik i dag. Udformning af en handicappolitik i den nye kommune vil indgå som én af de første opgaver i rådets arbejde. Der forventes indkaldt til konstituerende møde i Handicaprådet inden udgangen af september måned. |
 Både Grindsted og Billund kommune har en handicappolitik, men ny Billund kommune er endnu ikke færdig med at udfærdige en handicappolitik. Sammenlægningsudvalget har vedtaget en vision for handicapområdet, og på baggrund af denne vision skal der udarbejdes en handicappolitik. |
 Den ny Faaborg-Midtfyn kommune forbereder udarbejdelse af Handicappolitik i løbet af efteråret 2006 Der er ikke endnu udstukket en fast økonomiramme for Handicaprådet. |
 Der vil blive udarbejdet en ny handicappolitik gældende for den nye kommune fra 2007. Hjemmeside og sekretariatsbistand vil også først være fra 1. januar 2007. Vedtægter og forretningsorden er lige udarbejdet og skal godkendes efterfølgende af sammenlægningsudvalget. |
 For ikke at forvirringen skal være total omkring spørgsmål 7, er der svaret nej. Årsagen er, at spørgeskemaet henvender sig til de nye 98 kommunale myndigheder og dermed til de nye obligatoriske kommunale handicapråd. Handicaprådet har i august 2006 nedsat en arbejdsgruppe som skal fremkomme med forslag til handicappolitik til (Ny) Roskilde kommunes byråd. Det forventes, at forslaget bliver behandlet i byrådet primo 2007. |
 Handicappolitikken fremgår dels som en selvstændig politik på voksenområdet og dels - som noget nyt som en del af børn- og ungepolitikken. Den vil blive revideret i løbet af 2007 i forbindelse med opgave- og strukturreformen. |
 Handicaprådet i Fanø Kommune afholder sit første formelle møde den 1. november 2006 hvor formand vælges og vedtægter godkendes. |
 Handicaprådets dagsordener, referater mv kan læses på www.gribskov.dk under På vej mod Gribskov - Projekter - Sundhed og ældre. Handicaprådet har et ønske om egen hjemmeside, men venter med dette, fordi der er andre IT-mæssige spørgsmål som er vigtigere at få på plads inden kommunen skal køre pr. 01.01.07. |
 Holstebro Handicapråd har nedsat en ad hoc-arbejdsgruppe, der inden Nytår skal udfærdige et oplæg til handicappolitik. Holstebro Handicapråd vil i løbet af efteråret få egne sider på Ny Holstebro Kommunes hjemmeside.  |
 Jeg forudsætter, at spørgsmål 7 gælder for Ny Randers Kommune, som endnu ikke har en handicappolitik. Den nuværende Randers Kommune har en skriftlig handicappolitik, handleplaner mm, se fx www.randers.dk. Vi undrer os i øvrigt over ministeriets holdning til, at der ikke skulle kunne udpeges politiske medlemmer, som hverken er medlemmer af kommunalbestyrelsen eller i øvrigt er en del af forvaltningen. |
 Kommentar til spørgsmål nr. 7. Handicappolitikker er kun delvist udarbejdet. Emnet har højeste prioritet i det nye handicapråd. |
 Kommunen har ikke en egentlig handicappolitik, men en lang række politiske målsætninger på områderne. Handicaprådet har som en af sine første opgaver at tage initiativ til udarbejdelse af en samlet handicappolitik. Handicaprådet har ikke egen hjemmeside, men er linket til kommunens med egne sider |
 Kommunen har truffet beslutning om at oprette et Handicapråd og har fået valgt medlemmerne. Handicaprådet har endnu ikke afholdt det første møde. |
 Konstituerende møde for Handicaprådet i Ny Holbæk Kommune blev afholdt 22/6 2006. Grundet ferie har rådet ikke holdt møde siden - første møde afholdes 18/9 2006 med forslag til vedtægter på dagsordenen. Budgettet fastlægges i forbindelse med budget for 2007. Informationer mm. fra Handicaprådet offentliggøres på kommunens hjemmeside p.t. |
 Nuværende Varde Kommune har en skriftlig formuleret handicappolitik. Med hensyn til Ny Varde Kommune er der ikke p.t. udarbejdet en handicappolitik, men denne er med i den samlede oversigt over forskellige politikområder, der i den ny sammenlagte kommune, skal udarbejdes |
 NY Herning Kommunes har endnu ikke en handicappolitik, men det forventes, at blive en del af rådets opgaver at medvirke til udarbejdelse af en sådan. GL. Herning Kommunes handicappolitik er politisk vedtaget af kommunalbestyrelsen, skriftligt nedfældet, udsendt til interessenter i kommunen og findes på Herning Kommunes hjemmeside. Samtlige svar i spørgeskemaet er afgivet i relation til det pr. 1. april 2006 nedsatte obligatoriske handicapråd for NY Herning Kommune. |
 På baggrund af ministeriel skrivelse efter den oprindelige udpegning og sammensætning, er sammensætning ændret med virkning fra den 30.august 2006. I den mellemliggende periode (fra marts til nu) er der afholdt møder |
 Rådets sammensætning. 4 politikere, 3 embedsmænd, 6 fra DSI og 1 uden for DSI |
 Uddybende bemærkninger til hele spørgeskemaet. I Hvidovre Handicapråd sidder syv DSI repr. og syv KB-medlemmer. Der er i forbindelse med budget 2007 ved at blive udarbejdet eget budget til Hvidovre Handicapråd. Derudover er der opstartet proces i forbindelse med at Hvidovre Handicapråd skal have egen hjemmeside under kommunens hjemmeside. |
Antal medlemmer af Gentofte Kommunes Handicapråd er 15 medlemmer. Jeres skema gik kun op til 14, så jeg har afkrydset 14, for at gå videre med skemaet. Kommunalbestyrelsen har netop (august 2006) vedtaget et procesoplæg for udformning af en Handicappolitik for Gentofte Kommune. Politikformuleringsproces pågår efterår 06 og i løbet af 2007. |
Arbejdet med udarbejdelse af en egentlig handicappolitik er påbegyndt. |
Bornholms Regionskommune har ikke en decideret handicappolitik, men arbejder ud fra politiske målsætninger for området. Arbejdet omkring udarbejdelse af handicappolitik er igangsat via Handicaprådet. |
Der er endnu ikke udarbejdet en fælles handicappolitik for den nye Frederikssund kommune |
Der mangler udpegning af repræsentanter fra DSI og øvrige handicaporganisationer. Sammenlægningsudvalget har udpeget 3 medlemmer. |
Der vil blive udarbejdet en handicappolitik, som forventes at være færdig i 2007 |
Der vil i løbet af kort tid blive nedsat en arbejdsgruppe, der skal lave et oplæg til en handicappolitik. |
Forslag til handicappolitik er på vej til politisk behandling. |
Fra politisk side overvejes udarbejdelse af en handicappolitik. |
Greve Kommuner ønsker at udarbejde en Handicappolitik, og Handicaprådet er begyndt på arbejdet med udfærdigelse af en sådan |
Handicappolitik er under udarbejdelse |
Handicappolitik er under udarbejdelse |
Handicappolitik er under udarbejdelse og forventes vedtaget i 2. kvartal 2007. |
Handicappolitikken er en del af kommuneplanen. |
Handicappolitikken er under udarbejdelse for den ny Fredensborg Kommune. |
Handicappolitikken ligger til behandling i handicaprådet. |
Handicaprådet er pr. 1/4 2006 etableret som fælles ældreråd for Ny Stevns Kommune (Vallø og Stevns kommuner). Vallø havde intet handicapråd før 1/4 2006. |
Handicaprådet har anmodet Psykiatri- og Handicapudvalget om at udarbejde en handicappolitik. |
Handicaprådet har taget hul på opgaven omkring udarbejdelse af en Handicappolitik, men denne er endnu ikke udarbejdet og politisk godkendt |
Ishøj Kommune påtænker at udarbejde en handicappolitik i 2006. |
Jeg oplever, at vi er kommet godt fra start med et positivt og engageret råd. Har afholdt 3 møder i 2006. |
Kommunen er i færd med at nedfælde en Handicappolitik. Handicaprådet har formuleret et forslag til politik som senere i år vil blive fremsendt til behandling og godkendelse i Sammenlægningsudvalget for Jammerbugt Kommune |
Kommunens nuværende handicappolitik er udarbejdet på tværs af forvaltninger om i samarbejde med gammelt handicapråd. |
Lolland Kommune har endnu ikke haft ressourcer til at udarbejde en handicappolitik, men det vil formentlig være en af de ting, man går i gang med, når den administrative organisation er på plads i 2007. Der kan tages udgangspunkt i de politikker, nogle af de nuværende kommuner har. |
Ny Haderslev Kommune forventes at vedtage en handicappolitik i første halvdel af 2007. |
Odsherred Kommunes Handicapråds sammensætning er endnu ikke helt på plads, og der er derfor ikke valgt formand, næstformand, vedtaget forretningsordning, vedtægter mv. endnu. |
Rådet har lagt en køreplan for udarbejdelsen af en handicappolitik. Handicappolitikken forventes vedtaget af byrådet ultimo 2007. For så vidt angår rådets forretningsorden, vedtages den først endeligt på rådets næste møde primo oktober 2006. |
Spørgsmål 6e - endnu ikke. |
Udarbejdelse af handicappolitik påbegyndes i 2007 |
Vedtægter samt handicappolitik er under udarbejdelse, og er derfor endnu ikke politisk vedtaget. |
Vi har haft handicapråd før de var lovpligtige og også handicappolitik. Politikken vil muligvis blive revideret af det nye lovpligtigte råd, muligheden for revision vil under alle omstændigheder blive forelagt det nye handicapråd. |
Viborg Kommune har en handicappolitik, og det netop nedsatte handicapråd i Viborg Storkommune har drøftet muligheden for at bruge Viborg kommunes handicappolitik som grundlag for en ny handicappolitik i Viborg Storkommune. |
Århus Kommune har tidligere haft et frivilligt handicapråd, som har fungeret i ca. 24 år. |