Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 27. september 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. maj 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 178 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste staten i Ã¥rlig merudgift, hvis man afskaffer reglerne om nedsættelse af førtidspension for gifte/samlevende, hvor partneren har en arbejdsindtægt, og i stedet lader reglerne for enlige gælde for alle førtidspensionister, mod at staten betaler merudgiften?â€
Svar:
Socialministeriet har bedt Finansministeriet om at foretage beregningen af de økonomiske konsekvenser forbundet med at udelade ægtefælles/samlevers arbejdsindtægter i forbindelse med indtægtsregulering af førtidspension.
Finansministeriet har oplyst, at den årlige bruttomerudgift ved at udelade ægtefællers/samleveres erhvervsindkomst i indkomstgrundlaget til beregning af førtidspensionen skønnes til ca. 960 mio. kr. i 2007, jf. tabel 1. Heraf er 550 mio. kr. merudgift til førtidspensionister på gammel ordning, og 410 mio. kr. er merudgift til førtidspensionister på ny ordning.
Â
Tabel 1 |
||||||
Ændring i førtidspension* ved ophævelse af aftrapning som følge af ægtefælle/samlevers erhvervsindkomst fordelt på gammel og ny ordning, 2007 |
||||||
|
||||||
|
Nuværende regler, mio. kr. |
Ekskl. aftrapning**, mio. kr. |
Ændring, mio. kr. |
Gennemsnitlig ændring, kr.*** |
Antal berørte, 1000 pers. |
Antal i alt, 1000 pers. |
Førtidspension gl. regler |
19.540 |
20.090 |
550 |
21.000 |
27 |
180 |
Førtidspension nye regler |
8.850 |
9.260 |
410 |
34.000 |
12 |
60 |
I alt |
28.390 |
29.350 |
960 |
25.000 |
39 |
240 |
*Skattepligtig social pension for førtidspensionister **som følge af ægtefælles/samlevers erhvervsindkomst. *** For førtidspensionister berørt af ændring Kilde: Egne beregninger med Lovmodellen. |
Ved beregningen er der alene set på konsekvensen i forhold til selve forsørgelsesydelsen. Hertil kommer ændringer i størrelsen af personlige tillæg og helbredstillæg for førtidspensionister omfattet af den gamle ordning.
Ændringen ville i 2007 påvirke i alt ca. 39.000 personer, hvoraf størstedelen er førtidspensionister på den gamle ordning. Ca. 27.000 førtidspensionister på gammel ordning ville få en gennemsnitlig forhøjelse af førtidspensionen på ca. 21.000 kr., mens ca. 12.000 førtidspensionister på ny ordning ville få en gennemsnitlig forhøjelse på ca. 34.000 kr.
For førtidspensionister under den gamle ordning berører aftrapningen som følge af ægtefællers/samleveres erhvervsindkomst alene pensionstillægget og eventuelle personlige tillæg og helbredstillæg, mens grundbeløbet ikke påvirkes. Aftrapningen af pensionen som følge af ægtefælles/samlevers erhvervsindkomst kan derfor med gældende regler højst udgøre 27.936 kr. i 2007, svarende til størrelsen af (hele) pensionstillægget. Hertil kommer personlige tillæg og helbredstillæg, hvor størrelsen afhænger af de individuelle forhold.
For førtidspensionister på ny ordning kan aftrapningen af pensionen som følge af ægtefælles/samlevers erhvervsindkomst udgøre op til 30.270 kr. årligt, dog op til 59.010 kr. årligt, hvis pensionisten selv har supplerende indtægter på over 95.800 kr. i 2007.
Den mulige forøgelse af pensionen som følge af en eventuel ophævelse af aftrapning med ægtefælles/samlevers erhvervsindkomst kan derfor være større for førtidspensionister pÃ¥ ny ordning end for førtidspensionister pÃ¥ gammel ordning. Der er ikke taget højde for eventuelle konsekvenser for det personlige tillæg og helbredstillæg.   Â
Det kan supplerende oplyses, at de ovenstående beregninger isoleret vedrører de økonomiske konsekvenser ved at udelade ægtefælles/samlevers arbejdsindtægter fra indtægtsreguleringen af førtidspensions pensionstillæg efter den gamle ordning og førtidspensionen efter den nye ordning.
Der er således ikke taget højde for de øvrige forskelle, der er i beregningen af førtidspension til enlige og gifte/samlevende. Fx har gifte eller samlevende højere fradragsbeløb end enlige, netop fordi ægtefællens eller samleverens indkomst indgår i indtægtsgrundlaget. Hvis denne indkomst ikke skulle indgå, ville det være hensigtsmæssigt at afpasse fradragsbeløbene i forhold til de regler, der gælder for enlige. Derved vil den gennemsnitlige forhøjelse af pensionen blive mindre.
Â
Den sene besvarelse beklages.
Karen Jespersen