Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

AEL/ J.nr. 2007-2341

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

30. april 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. april 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 162-164 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 162:

 

”Kan ministeren oplyse, om øget tilgængelighed for handicappede, f.eks. i form af påbyggede elevatorer, kan påføre lejere i boligejendomme tab af individuel boligstøtte?”

 

Spørgsmål nr. 163:

 

”Hvad agter ministeren at gøre, hvis det er korrekt, at øget tilgængelighed for handicappede, f.eks. i form af påbyggede elevatorer, kan påføre lejere i boligejendomme tab af individuel boligstøtte?”

 

Spørgsmål nr. 164:

 

”Vil ministeren overveje at ændre bekendtgørelse om individuel boligstøtte, således at tilførte arealer i forbindelse med øget tilgængelighed for fysisk handicappede ikke indgår i det bruttoetageareal, som danner grundlag for beregning af boligydelse og boligsikring?”

 

 

Svar på spørgsmål nr. 162-164:

 

Der ydes boligstøtte til huslejen, herunder den del af huslejen, som måtte hidrøre fra en elevator. Tilsvarende ydes der boligstøtte til den huslejeforhøjelse, som en nyopført elevator typisk medfører.

 

Efter den sÃ¥kaldte arealnorm ydes der boligstøtte til boligudgiften til de første 65 m2 bruttoetageareal for en person, der bor alene, og for yderligere 20 m2 bruttoetageareal for hver person herudover.

 

Med få undtagelser opgøres bruttoetagearealet efter regler fastsat efter lov om bygnings- og boligregistrering. Efter disse regler indgår elevatorer – herunder påbyggede elevatorer – normalt i adgangsarealet, og indgår derfor i bruttoetagearealet på linje med trapper mv. Da et adgangsareal deles ligeligt mellem de boliger, der benytter det pågældende adgangsareal, og da de fleste elevatorer har et relativt begrænset areal, vil en elevator som regel udgøre en relativt beskeden del af bruttoetagearealet for den enkelte lejlighed.

 

Det kan tilføjes, at det ekstra bruttoetageareal fra en nyopført elevator kun vil påvirke boligstøtten negativt, hvis lejligheden i forvejen ligger meget tæt på eller over arealnormen. Hertil kommer, at selvom det ekstra bruttoetageareal fra en elevator betyder, at man kommer (yderligere) over arealnormen, vil boligstøtten formentlig stige alligevel, da boligstøtten beregnes i forhold til en højere husleje pga. elevatoren.

 

På denne baggrund mener jeg, at der ikke er behov for at ændre boligstøttereglerne på dette område.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Bent Nielsen