Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SSC/ J.nr. 2007-2234

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. april 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. april 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 149 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet af Pernille Frahm (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 149:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvor stor en andel af arbejdstiden de ansatte på landets plejehjem bruger på direkte kontakt med beboerne i forhold til administrativt arbejde, set i lyset af de nyligt fremkomne oplysninger om, at den tid en kommunal sagsbehandler dagligt anvender på den direkte kontakt med borgerne, nu er nede på 1,5 time.”

 

 

Svar:

 

Jeg antager, at der i spørgsmålet refereres til Dansk Socialrådgiverforenings tidsstudie. Tallet, der er fremkommet i undersøgelsen, er et udtryk for konsekvenserne i forbindelse med den omorganisering af jobcentrene, der er foregået som led i kommunesammenlægningerne. Tallet kan ikke overføres direkte til plejehjemssektoren, da ældreplejen både før og efter kommunalreformen er forankret i kommunen.

 

Jeg kan desuden oplyse, at der ikke eksisterer en national opgørelse over, hvor stor en andel af arbejdstiden personalet på landets plejehjem anvender på direkte beboer-kontakt i forhold til administrativt arbejde. En sådan opgørelse vil variere fra kommune til kommune og fra plejehjem til plejehjem.

 

I kraft af servicelovens status som rammelov er det kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der er ansvarlig for fastsættelse af serviceniveauet. Det betyder, at der er en høj grad af frihed til lokal tilrettelæggelse af indsatsen på ældreområdet, og der vil i sagens natur kunne være tale om forskelle mellem kommunerne. Forskellen kan komme til udtryk i forhold til normering, tilrettelæggelse af arbejdet mv.

 

Jeg vil gerne understrege, at det er kommunalbestyrelsens ansvar, at der er det nødvendige antal kvalificerede medarbejdere på ældreområdet, og at der afsættes tid nok til at løse opgaverne ordentligt. En god tilrettelæggelse af arbejdet og ordentlige arbejdsvilkår er nødvendige for, at personalet trives og i sidste ende kan levere en pleje, som de ældre oplever som omsorgsfuld og værdig.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Jakob Jensen