Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LKR/ J.nr. 2007-2267

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 4. juni 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. april 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 146 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 146:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer, der kan tages for at omskole de specialister, der underviser cochlear implanterede børn, til at undervise i talesprog frem for tegnsprog, under henvisning til resultaterne af undersøgelsen af danske børn med CI (Videnscenter for døvblevne, døve og hørehæmmede 2006), der bl.a. konkluderer, at optræning med talesprog i hjemmet frem for tegnsprog har en positiv effekt på børnenes udbytte af operationen og deres trivsel, jf. SOU alm. del - bilag 256?”

 

 

 

Svar:

 

Børn med et CI har i dag ikke adgang til den fornødne talesprogsundervisning. Jeg mener dog ikke, at en omskoling af det personale, der underviser børn med et cochlear implantat i tegnsprog eller tegnstøttet kommunikation, vil være den bedste løsning.

 

Denne holdning bygger blandt andet på udsagn fra forældre til CI-børn, der har udtalt, at de foretrækker, at et tilbud om talesprogsundervisning ikke er placeret i et miljø, hvor der fortrinsvist tales tegnsprog eller bruges tegnstøtte kommunikation.

 

Samtidig mener jeg, at det er vigtigt, at der fortsat er et tilbud om tegnsprogsundervisning og undervisning i tegnstøttet kommunikation til de børn, der ikke umiddelbart kan klare sig med talesprogsundervisning alene.

 

Jeg mener således, at et tilbud om talesprogsundervisning til børn med et cochlear implantat skal opbygges uafhængig af eksisterende tilbud om undervisning i tegnsprog eller tegnstøttet kommunikation.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Karin Munk Petersen