Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 3. maj 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4.april 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 140 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra socialudvalget i Københavns Kommune om indsatsen overfor prostituerede pÃ¥ kontanthjælp, jf. SOU alm. del - bilag 250â€.
Svar:
Jeg er bekendt med, at Beskæftigelsesministeren har svaret Københavns Kommune om samme emne i brev af 1. februar 2007. Jeg skal henholde mig til dette svar.
Med hensyn til den sociale landsdækkende indsats overfor prostituerede, kan jeg nævne, at der som del af satspuljeaftalen for 2005 er afsat 45,8 mio. kr. fordelt over årerne 2005-2008 til etablering af en landsdækkende social indsats imod prostitution.
Indsatsen tager udgangspunkt i regeringens
handlingsplan "Et Andet Liv" (2005), der skal hjælpe
de prostituerede til en bedre tilværelse og forebygge prostitution blandt
udsatte unge.
Indsatsen er forankret i Kompetencecenter Prostitution. MÃ¥let er at udvikle den
sociale og sundhedsmæssige indsats overfor prostituerede, f.eks. ved at forankre
den kommunale indsats overfor denne gruppe. Dette indebærer blandt andet, at de
prostituerede, der vil ud af et liv som prostitueret, kan få den nødvendige
støtte hertil. Denne støtte og vejledning er uafhængig af indtægtsforhold mv.
Kompetencecenteret bistår med tilbud om forebyggende, skadereducerende og rådgivende indsats. I særlig grad sættes fokus på at forebygge, at unge går ind i en tilværelse som prostituerede.
Der er etableret et samarbejde mellem Kompetencecenter Prostitution og de enkelte politikredse og kommuner. Herved sikres, at der kan henvises til Kompetencecenter Prostitutions særlige ekspertise, hvis myndighederne får kendskab til prostituerede, der har været udsat for overgreb, og eventuelt har brug for særlig rådgivning mv.
Kompetencecenter Prostitutions opsøgende virksomhed på massageklinikker mv. suppleres med en anonym telefon- og netrådgivning, hvor prostituerede kan få rådgivning om sundhedsmæssige, sociale og juridiske forhold.
Som jeg redegjorde for i mit svar til Socialudvalget den 6. marts 2007, (SOU, alm. del. spørgsmål nr. 97), omfatter kommunernes rådgivningsforpligtigelse alle, der har et behov. Dette gælder også mennesker, hvor indsatsen efter serviceloven først og fremmest består i rådgivning, mens der også kan være relevante tilbud uden for servicelovens område.
Der er ikke inden for Socialministeriets område særlige regler, vejledninger mv., der specielt vedrører prostituerede. Der skal derfor henvises til de almindelige regler på området, herunder serviceloven, samt forvaltningsloven og persondatalovens bestemmelser om tavshedspligt, indhentelse og videregivelse af oplysninger m.v.
Den landsdækkende sociale indsats, som er initieret og finansieret af partierne bag satspuljen, er et godt supplement til den kommunale indsats på prostitutionsområdet. Jeg finder således ikke, at der er behov for at ændre den sociale lovgivning. I forlængelse heraf bemærkes, at der heller ikke gælder specielle regler i forhold til andre udsatte grupper under den sociale lovgivning,  om tavshedspligt, indhentelse og videregivelse af oplysninger m.v.
Endelig skal jeg bemærke, at der udover Kompetencecenter Prostitution, findes en række tilbud, som ogsÃ¥ har prostituerede og kvinder handlet til prostitution som mÃ¥lgruppe. Â
Eva Kjer Hansen