Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 16. maj 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. marts 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 139 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse om reglerne for beskatning af ledsagerordningen for handicappede.â€
Svar:
Personer, der ikke kan færdes alene på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, kan tildeles 15 timers ledsagelse om måneden efter servicelovens § 97. Det fremgår af stk. 3, at udgangspunktet for ordningen er, at borgeren har ret til selv at udpege sin ledsager, og at kommunen godkender og ansætter den udpegede person.
Når ledsageren er ansat af kommunen, er det tillige kommunen, der udbetaler løn og fratrækker A-skat og andre bidrag på lige fod med kommunens øvrige ansatte. Ledsagerne vil dermed som udgangspunkt blive aflønnet med en A-skattepligtig indkomst.
Det fremgår af lovens § 97, stk. 5, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at udbetale ydelsen som et kontant tilskud, forudsat at modtageren selv er i stand til at administrere ordningen.
Hvis kommunen beslutter at udbetale ydelsen som kontant tilskud til en bruger, der selv ansætter sin ledsager, har Skatteministeriet oplyst, at kommunen kan vælge at benytte sig af kildeskattebekendtgørelsens § 18, stk. 2 om løn mv. til hushjælp og anden medhjælp i privat husholdning. Ved denne ordning anses indkomsten ikke for A-indkomst. Dette indebærer, at brugeren af ydelsen selv aflønner sin ledsager, og at ledsager selvangiver lønnen som en bidragspligtig indkomst, hvorefter Skat opkræver skat og bidrag i forbindelse med udsendelsen af årsopgørelsen.
Det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, om ledsageren ansættes af kommunen eller om ydelsen udbetales kontant.
Eva Kjer Hansen