Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 9. marts 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. marts 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 120 (SOU Alm. del).
Â
â€Med henblik pÃ¥ et eventuelt kommende samrÃ¥d bedes ministeren redegøre for, hvordan hun vil sikre, at kommunerne overholder deres forpligtelser til at betale deres regninger for stofmisbrugere i behandling pÃ¥ private institutioner og sikre at bredden i tilbuddene bevares, nÃ¥r sÃ¥ mange private behandlingsinstitutioner trues økonomisk?â€
Svar:
Efter kommunalreformen har kommunerne det fulde myndigheds- forsynings- og finansieringsansvar på det sociale område, herunder ansvaret for behandling af stofmisbrugere. Behandlingsindsatsen er varieret og kan blandt andet bestå i ambulant behandling, dagbehandling og døgnbehandling.
Det er den enkelte kommunes ansvar at tilrettelægge behandlingsindsatsen. Det nødvendige behandlingstilbud kan tilvejebringes ved at kommunalbestyrelsen selv etablerer behandlingspladser, ved at kommunalbestyrelsen træffer aftale med andre kommunalbestyrelser eller med et regionsråd om at stille behandlingspladser til rådighed eller ved, at kommunalbestyrelsen indgår aftale med private botilbud. Adgangen til at indgå aftale med private botilbud er en videreførelse af den hidtidige praksis.
Efter kommunalreformen er den amtslige forpligtelse til at fastsætte en kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug overgået til kommunalbestyrelsen, der skal udarbejde en kvalitetsstandard inden den 1. juli 2007.
Ifølge Socialministeriets Vejledning nr. 7 til serviceloven skal det fremgå af kvalitetsstanden, hvilke døgnbehandlingstilbud kommunalbestyrelsen samarbejder med – i eller uden for kommunen – og hvilke kvalitetskrav kommunalbestyrelsen stiller til disse behandlingstilbud.
Med hjemmel i servicelovens §§ 143, 149 og 144 er der i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 621 af 15. juni 2006 fastsat regler for godkendelse af og tilsyn med private opholdssteder og private botilbud. Vejledningen til denne bekendtgørelse fremgår af Socialministeriets Vejledning nr. 7, pkt. 67-121. I bekendtgørelsens § 18 er der henvist til kravet om optagelse i Tilbudsportalen.
Ved visitation i en konkret sag til et botilbud indgås en aftale med den visiterende kommune og botilbuddet om betalingen for opholdet. Såfremt der de to parter imellem opstår uenighed om betalingen, må problemet løses efter de aftaleretlige regler. Det vil i sidste instans sige i en sag ved domstolene.
Jeg har taget initiativ til iværksættelse af to undersøgelser. Den ene undersøgelse er iværksat i december 2006 og vil give en status for amternes og enkelte kommuners håndtering af behandlingsgarantien og de muligheder, stofmisbrugerne har for at modtage et behandlingstilbud med stoffrihed som mål. Resultatet af denne undersøgelse vil foreligge med udgangen af april måned 2007. Den 2. undersøgelse er en opfølgning på lovovervågningen af behandlingsgarantien for stofmisbrugsbehandling. Da kommunerne først overtog ansvaret på dette område den 1. januar 2007, vil denne undersøgelse blive igangsat sidste halvdel af 2007.
Jeg har modtaget en henvendelse fra BDB (Brancheforeningen for Danske Behandlingsinstitutioner) om de økonomiske problemer nogle private botilbud er havnet i, fordi nogle kommuner tilsyneladende ikke betaler de aftalte beløb for deres visiterede borgere i behandling. Jeg stiller mig undrende over for dette, og har derfor bedt Kommunernes Landsforening om at se på problemstillingen og sende mig en redegørelse.
Når redegørelsen foreligger, vil jeg orientere Socialudvalget herom.
Eva Kjer Hansen
                                                                                       / Peter Juul