Fremsat den 21. marts 2007 af socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(Diæter mv. til medlemmer af ældreråd)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 56 af 18. januar 2007, som ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, og § 104 i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende ændringer:
1. I § 33 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse til ældrerådets medlemmer.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Regeringen prioriterer ældreområdet højt og finder det afgørende, at de ældre inddrages i og dermed har adgang til at få indflydelse på udformningen af den kommunale ældrepolitik.
Regeringen ønsker med forslaget at give kommunerne pligt til at yde medlemmerne af de kommunale ældreråd diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse. Medlemmerne af ældrerådene bliver dermed ligestillet med handicaporganisationernes medlemmer af handicaprådene i den henseende. Reglerne om de lovpligtige handicapråd trådte i kraft den 1. april 2006 og handicaporganisationernes medlemmer af handicaprådene har ret til diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a om kommunernes styrelse.
Ældrerådene udfører et vigtigt stykke arbejde som demokratisk talerør for de ældre i kommunen – og har en særlig betydning for de ressourcesvage ældre, som kan have svært ved at deltage i debatten om forhold, der har betydning for ældre mennesker. Målet med kommunale ældreråd er at sikre de ældre størst mulig indflydelse på den lokale politik, der har betydning for ældre. Kommunalbestyrelsen har derfor pligt til at høre ældrerådet om alle spørgsmål, der har betydning for ældre. Ældrerådene medvirker desuden til at udbygge kontakten mellem kommunens ældre borgere og kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål samt drøfte og viderebringe spørgsmål og synspunkter, der bredt vedrører nuværende og kommende ældre.
Ældrerådet skal medvirke til at øge medindflydelsen og medansvaret for kommunens ældre borgere, og være med til at sikre, at dialogen og samarbejdet mellem de ældre og kommunalbestyrelsen udbygges. Med ældrerådet har de ældre en formaliseret adgang til at drøfte og følge indholdet og udformningen af kommunens ældrepolitik. Et af midlerne til at sikre målet om, at de ældre skal have mulighed for at få indflydelse på den lokale ældrepolitik, er at sikre, at der ikke er barrierer, der afholder personer over 60 år i at stille op til valg til ældrerådet. Med forslaget om diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse fjernes en mulig økonomisk barriere mod at stille op til valg i ældrerådet.
I dag er der ikke hjemmel til at udbetale diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til medlemmerne af de kommunale ældreråd. Socialministeriet har modtaget en række henvendelser fra ældreråd, kommuner og andre, der har spurgt til, om medlemmerne af de kommunale ældreråd kan modtage befordringsgodtgørelse efter retssikkerhedslovens § 33 stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen betaler udgifterne ved ældrerådets virksomhed og stiller sekretariatsbistand til rådighed, hvis rådet ønsker dette. Udgifter til befordring er imidlertid en udgift, som ældrerådsmedlemmerne har ved selve udførelsen deres hverv og ikke en udgift ved ældrerådets virksomhed, og derfor er der ikke i retssikkerhedsloven hjemmel til, at kommunerne kan kompensere medlemmerne af ældrerådene for deres udgifter til befordring i forbindelse med møderne. Socialministeriet valgte på baggrund af henvendelserne at vejlede om emnet i vejledning nr. 2 til serviceloven af 5. december 2006 om personlig og praktisk hjælp, træning, forebyggelse mv. Der er behov for at tilvejebringe en klar lovhjemmel, så medlemmerne af ældrerådene kan få diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a om kommunernes styrelse.
2. Gældende ret
Lovgivningen om ældreråd og klageråd trådte i kraft den 1. januar 1996. På dette tidspunkt var der allerede et stort antal kommuner oprettet ældreråd på frivillig basis, og på baggrund af de gode erfaringer med dette samarbejde mellem kommunens ældre borgere og kommunalbestyrelsen blev oprettelse af ældrerådene gjort lovpligtigt.
Det følger af retssikkerhedsloven, at der i hver kommune skal etableres et ældreråd. Ældrerådet skal bestå af mindst 5 medlemmer, som vælges ved direkte valg. Alle med fast bopæl i kommunen, der er fyldt 60 år, har valgret og er valgbare til ældrerådet.
Ældrerådet skal rådgive kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål. Kommunalbestyrelsen har derfor en forpligtelse til at høre ældrerådet om alle forslag, der vedrører ældre. De ældre skal således have indflydelse på kommunens ældrepolitik i bred forstand og på såvel spørgsmål af overordnet karakter som på forhold, der har betydning for ældres hverdag. Ældrerådet skal fx høres om de årlige budgetter, om planer for byggeri af boliger til ældre, om forslag til at iværksætte aktiviteter for ældre, kommunalbestyrelsens målsætninger og serviceinformation på ældreområdet mv.
Ældreråd skal modtage høring i forbindelse med de tilsynsrapporter, der udarbejdes i forbindelse med det særlige tilsyn på plejehjem og i plejeboliger mv. efter servicelovens § 151.
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 33, stk. 2, at udgifterne ved ældrerådets virksomhed skal afholdes af kommunalbestyrelsen, og at der også skal stilles sekretariatsbistand til rådighed, hvis ældrerådet ønsker det. Det er kommunalbestyrelsen, der, afhængig af de lokale forhold, beslutter, hvilke udgifter ældrerådet får dækket.
Kommunalbestyrelsen har ikke hjemmel til at udbetale diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til ældrerådets medlemmer. Det skyldes, at disse former for økonomisk kompensation er knyttet til det enkelte medlems udførelse af selve hvervet som medlem af ældrerådet, og ikke knytter sig til udgifter ved ældrerådets virksomhed generelt. I forhold til klageråd, der blev indført samtidig med de lovpligtige ældreråd, er der i retssikkerhedsloven indsat hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de medlemmer af klagerådet, der ikke er medlemmer af kommunalbestyrelsen, skal have diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse. Der blev ikke skabt en tilsvarende hjemmel for så vidt angår ældreråd. Hvervet som medlem af ældrerådene er ikke omfattet af lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 1, litra b, da medlemmerne er valgt ved direkte valg og ikke er valgt eller udpeget af kommunalbestyrelsen.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen skal udbetale diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse, herunder godtgørelse for befordring, efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse til medlemmer af de kommunale ældreråd. Medlemmerne af ældrerådene ligestilles dermed med handicaporganisationernes medlemmer af de kommunale handicapråd i relation til diæter og godtgørelse. Udbetaling af offentlige midler forudsætter en klar og entydig lovhjemmel. En sådan hjemmel tilvejebringes med lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Udgifterne for kommunerne forbundet med lovforslaget skønnes at udgøre 1,9 mio. kr. i 2007 og herefter 3,7 mio. kr. årligt. Udgifterne til forslaget omfatter kommunernes ydelse af befordringsgodtgørelse, erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samt diæter til ældrerådenes medlemmer, samt mindre administrationsudgifter for kommunerne i forbindelse med opgørelse og udbetaling af godtgørelsen.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten eller regionerne.Â
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indebærer ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser for borgerne, idet borgerne blot skal samle dokumentation for deres udgifter til hvervet som medlem af ældrerådet, til brug for kommunens udbetaling.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos: Økonomi- og Erhvervsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ankestyrelsen, KL, Danske Regioner, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen, Pårørendegruppen for Svage Ældre, Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner og Omsorgsorganisationernes Samråd.
10. Sammenfattende skema
|
Positive
konsekvenser/ |
Negative
konsekvenser/ |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Forslaget forventes at medføre udgifter for kommunerne på 1,8 mio. kr. i 2007 og herefter på 3,5 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner |
Ingen |
Lovforslaget forventes at medføre administrative udgifter for kommunerne i forbindelse med udbetaling af diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse på 0,1 mio. kr. i 2007 og 0,2 mio. kr. årligt herefter. |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen |
Ingen |
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen |
Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne |
Ingen |
Forslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser for borgerne, idet borgerne blot skal samle dokumentation for deres udgifter til hvervet som medlem af ældrerådet, til brug for kommunens udbetaling. |
Forholdet til EU-retten |
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen med lovændringen får pligt til at yde diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse. Det fremgår af § 16 a i lov om kommunernes styrelse, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at yde diæter erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse. Med dette lovforslag får kommunerne pligt til at yde denne kompensation til alle medlemmer af ældrerådene.
§ 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007. Medlemmerne af ældrerådene har efter denne dato ret til at modtage diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse for udgifter, der er afholdt efter den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering |
|
Lovforslaget |
|
|
|
§ 33. Kommunalbestyrelsen fastsætter i samarbejde med ældrerådet vedtægter for ældrerådet. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen betaler udgifterne ved ældrerådets virksomhed og stiller sekretariatsbistand til rådighed, hvis rådet ønsker dette.
|
|
§ 1 I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 56 af 18. januar 2007, som ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, og § 104 i lov nr. 90 af 31. januar 2007, foretages følgende ændringer:
1. I § 33 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse til ældrerådets medlemmer.« |