Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 16. marts 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. februar 2008 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 111 (SOU Alm. del).
Â
†Ministeren bedes efter TV’2 udsendelse dags dato den 18. februar 2007 vedr. forholdene på bostedet Sjælør indhente en redegørelse fra Københavns Kommune til Socialudvalget, hvori det bliver klarlagt:
- om tilsynet fra kommunen har svigtet
- om der har været en stor personalegennemstrømning på den berørte afdeling både i forhold til det menige personale og på leder- og mellemlederniveau
- om personalet på den berørte afdeling har bestået af uddannet personale eller af uuddannede medhjælpere
- om der igennem de sidste par år har været foretaget særlige tiltag i forhold til personaleudviklingen på den berørte afdeling (efteruddannelse, omrokering, jævnlige medarbejdersamtaler i forhold til personale og mellem ledere mm)
- om handleplanerne for de enkelte beboere er blevet brugt proaktivt i dagligdagen på den berørte afdeling
- hvad man fra Københavns Kommune og bostedet Sjælørs lokale ledelse efterfølgende har gjort både i forhold til beboere, deres handleplaner og de pårørende, så de kan genvinde tilliden til bostedet Sjælør.
I forbindelse med redegørelsen ønskes også svar på, om ministeriet og Københavns kommune tidligere har modtaget klager - eller henvendelser der kan tolkes som klager – over behandlingen og omsorgen i forhold til beboerne på Sjælør.
SpørgsmÃ¥let bedes besvaret inden afholdelsen af samrÃ¥det om samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l O og Pâ€
          Â
Svar:
Københavns Kommunes redegørelse af 8. marts 2007 vedlægges.
Til spørgsmålet om Socialministeriet har modtaget klager eller henvendelser, der kan opfattes som klager over forholdene på bostedet Sjælør, kan jeg oplyse, at der ikke af ministeriets journal fremgår henvendelser, der kan forbindes med klager over bostedet.
Eva Kjer Hansen