Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

 J.nr. 2007-1013

Mette Buch Malmberg

Lodbjerggårdsvej 14

4671 Strøby

 

Tina Kristensen

Engvej 1

4652 HÃ¥rlev

 

 

 

Dato: 12. marts 2007

 

Kære Mette Buch Malmberg og Tina Kristensen

 

Tak for jeres brev om Vallø Børne- og Familiecenter, hvor I spørger, om det er lovligt og en konsekvens af strukturreformen, at kommunen nu har besluttet at nednormere institutionen.

 

Jeg vil først fremhæve, at Vallø Børne- og Familiecenter er en af de såkaldte skal-institutioner, dvs. institutioner for børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer, som kommunerne ved kommunalreformens ikrafttræden har haft pligt til at overtage fra amtskommunerne, og som derfor ikke indgår i rammeaftalen med de øvrige kommuner i regionen og regionen.

 

Dernæst vil jeg fremhæve, at opgaverne og økonomien på socialområdet er de samme efter kommunalreformen, som de var før reformen. Men reformen har betydet, at rammerne er ændret, og at ansvar, økonomi og opgaver nu er samlet i de nye kommuner. Målet med reformen er nemlig at sikre et entydigt og sammenhængende ansvar, så opgaverne på socialområdet løses i sammenhæng og som en helhed for den enkelte borger.

 

Med ansvar følger også forpligtelse, og jeg forventer derfor, at kommunerne udnytter kommunalreformens nye rammer og muligheder til at sikre en dynamisk udvikling og bedre samspil i løsningen af de forskellige sociale opgaver. Den nye kommunale værktøjskasse giver med andre ord mulighed for, at vi får givet en endnu bedre og mere målrettet hjælp til udsatte børn og unge – og mulighed for en mere sammenhængende indsats i de enkelte sager. 

 

Kommunerne har ansvaret for en fortsat udvikling af den sociale indsats over for udsatte børn og unge, og denne forpligtelse til at udvikle og fremtidssikre omfatter også de opgaver og institutioner, som kommunerne har overtaget fra amterne. Men derudover skal en kommune naturligvis løbende tilpasse sine tilbud til behovene, så der hele tiden er den bedst mulige hjælp til børnene. Det indebærer også, at kommunen løbende skal vurdere, hvordan tilbuddene skal sammensættes, så de dækker den aktuelle efterspørgsel efter pladser til børn og unge. En kommune skal således ikke opretholde et tilbud, hvis efterspørgslen efter tilbuddet er så lille, at det er uforholdsmæssigt dyrt at opretholde, og såfremt der kan findes et adækvat tilbud til de resterende beboere.

Stevns Kommune har oplyst til Socialministeriet, at beslutningerne vedrørende Vallø Strand ikke er udtryk for en nedprioritering af en opgave, men derimod et kommunalt ønske om at sikre en bedre ressourceanvendelse, en mere fleksibel opgaveløsning og en tilpasning mellem tilbud og efterspørgsel.  

 

Jeg følger naturligvis udviklingen på socialområdet tæt, og jeg har bl.a. etableret udviklingsråd i hver region, der skal følge kommunalreformens udvikling. Det er vigtigt, som også jeres henvendelse er udtryk for, at vi følger med i, hvordan kommunerne lever op til deres nye ansvar og forpligtelser.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Eva Kjer Hansen