Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

AKJ/ J.nr. 2007-1193

Folketingets Socialudvalg

 

 

Dato: 26. februar 2007

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. februar 2007 følger hermed socialministerens svar på spørgsmål nr. 103 (SOU Alm. del).

 

­

Spørgsmål nr. 103:

 

”Ministeren bedes kommentere plancherne fra Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, jf. SOU alm. del bilag 192. Ministeren bedes endvidere redegøre for det udvalgsarbejde som Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde har rettet fokus mod og som er foreslået i forbindelse med kvalitetsreformen, herunder oplyse om hvornår udvalgsarbejdet er påbegyndt, hvornår det forventes afsluttet samt oversende kopi af kommissorium for udvalgsarbejdet. ”

 

Svar:

 

Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde kommer i deres plancher ind på fire aktuelle emner indenfor frivilligt socialt arbejde, nemlig fremtidens finansiering af den frivillige sektor, frivilligpolitikker, kvalitetsreformen og det frivillige sociale arbejde samt den kommende handlingsplan for Rådet.      

 

1. Fremtidens finansiering af den frivillige sektor

 

Det kan være ressourcekrævende for de frivillige sociale organisationer at finansiere deres projekter på kortsigtede bevillinger fra de forskellige udviklingspuljer. Det er baggrunden for, at jeg for knapt et år siden bad Rådet om at finde brugbare alternativer til de nuværende finansieringsordninger for at skabe mere kontinuitet i den frivillige sociale indsats.

  

I den forbindelse har RÃ¥det for Frivilligt Socialt Arbejde udarbejdet et notat, som skitserer deres forslag til en model for den fremtidige finansiering af frivilligt socialt arbejde.

 

Rådet har foreslået, at der igangsættes et udvalgsarbejde med henblik på opstilling af en ny model for finansiering af frivilligt socialt arbejde.

 

Regeringen har tilkendegivet, at den vil understøtte en stærk frivillig sektor blandt andet via en omlægning af de statslige tilskud til frivilligt socialt arbejde. Det er en af årsagerne til, at regeringen i forbindelse med kvalitetsreformen vil vurdere perspektivet i at gennemføre en omlægning af de statslige tilskud, der tildeles de frivillige sociale organisationer. Der er derfor ikke på nuværende tidspunkt truffet beslutning om, hvorvidt der i relation hertil skal nedsættes et udvalg.

2. Frivilligpolitikker i kommunerne

 

Vi ved fra § 115-redegørelsen for 2005, at det kun er omkring 60 pct. af kommunerne, der har en frivilligpolitik. Der findes mange måder at organisere samarbejdet på. Men det er min opfattelse, at det er en lokal beslutning, hvad der netop passer til deres behov.

 

Jeg mener dog, at alle kommuner bør forholde sig strategisk eller politisk til, hvilke opgaver den frivillige sociale sektor skal deltage i løsningen af. Kommunale frivilligpolitikker er derfor et godt redskab til at sætte fokus på, hvordan samarbejdet med de frivillige sociale organisationer eller foreninger skal foregå.

 

Det er baggrunden for forslaget om, at regeringen vil drøfte med kommunerne, hvordan der kan udvikles sammenhængende frivilligpolitikker.

 

Rådets anbefaling til et mere formaliseret samarbejde mellem kommunerne og de frivillige sociale organisationer er derfor i tråd med regeringens vurdering og indgår i regeringens forberedelse til en kvalitetsreform.  

 

3. Kvalitetsreformen

 

Som Rådet henviser til i deres plancher, har regeringen i forberedelsen til en kvalitetsreform fremsat forslag om at tilbyde alle unge på ungdomsuddannelser muligheden for at deltage i frivillig praktik. Baggrunden for forslaget er, at Johns Hopkins undersøgelsen om det frivillige arbejde i Danmark (2006) viser, at en tredjedel af befolkningen ønsker at yde en frivillig indsats, hvis de mere direkte blev opfordret hertil. Regeringens forslag retter sig imod at give unge et større indblik og kendskab til frivilligt arbejde og på længere sigt mod, at flere yder en frivillig indsats.

 

Rådet har i den sammenhæng fremhævet, at det er vigtigt, at organisationer kan understøtte et godt og motiverende praktikforløb. I forbindelse med udmøntningen af forslaget, vil Rådets bemærkninger blive inddraget sådan, at det i videst muligt omfang sikres, at unge tilbydes et fornuftigt praktikforløb.

 

Inden for de senere år har erhvervslivet vist en stigende interesse for at tage aktivt del i løsningen af socialpolitiske problemstillinger. Det er en unik mulighed for at videreudvikle nye løsninger på det sociale område. For at samarbejdet bliver en succes, er det vigtigt, at både de offentlige myndigheder og de frivillige sociale organisationer er åbne om de muligheder, der ligger for at indgå i et sådant samarbejde.

 

Første skridt til et øget samarbejde mellem den frivillige sociale sektor, virksomhederne og de offentlige myndigheder er at få skabt overblik, kontakt og dialog mellem de involverede parter. Det er baggrunden for, at jeg ønsker at styrke Rådets fokus på samspillet mellem de tre sektorer.

 

 

 

 

4. Handlingsplan for RÃ¥det

 

Jeg er overordnet set enig i Rådets fremførte anbefalinger til, hvordan Rådet kan styrkes. Det er vigtigt, at vi på det sociale område har et organ, der taler den frivillige sektors sag. Det er også baggrunden for, at vi i regeringen har ønsket en skærpelse af rådets profil. Regeringen vil, som nævnt i debatoplægget af 30. november 2006 ”Frit valg, brugerinddragelse og personligt ansvar” på baggrund af en analyse fremsætte et forslag i løbet af foråret 2007 om, hvordan Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde kan styrkes.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

  

/Karin Ingemann