Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 27. februar 2007
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 6. februar 2007 følger hermed
socialministerens svar på spørgsmål nr. 100 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes redegøre for om det sÃ¥kaldte "servicebevis" indebærer, at modtageren fÃ¥r en række rettigheder og forpligtigelser som arbejdsgiver. I den forbindelse bedes ministeren uddybe svaret pÃ¥ SAU alm. del - spm. 95, hvis "servicebeviset" svarer til, at hjemmehjælpsmodtageren selv ansætter en hjemmehjælper og nÃ¥r antallet af timer er over 9 timer pr. uge, hvorledes ansættelsesretlige og/eller kontraktmæssige forhold begrænser op- og nednormeringer samt afskedigelser. Endelig ønskes oplyst om udstedelse af et "servicebevis" kan forenes med tilkøbsydelser fra den samme leverandør/ansatte.â€
Svar:
Det er regeringens ønske at udvide det frie valg i ældreplejen. Derfor fremgÃ¥r det som en del af regeringsgrundlaget af 17. februar 2005, at regeringen pÃ¥ baggrund af evalueringen af en forsøgsordning med personlige budgetter i 7 kommuner vil etablere en landsdækkende ordning. Evalueringen af forsøgsordningen med â€personlige budgetter†blev foretaget i 2006 og viste, at bÃ¥de borgerne og kommunerne var tilfredse med ordningen og mente, at den havde en eksistensberettigelse.
Regeringen overvejer i forbindelse med næste lovsamling at fremsætte lovforslag, der gør det muligt for landets kommuner at give borgerne mulighed for gennem et servicebevis selv at ansætte de hjælpere, de ønsker. Formålet med servicebeviset er at sikre, at borgeren får mest mulig valgfrihed i forhold til hvem, der skal udføre hjælpen, og hvornår den skal udføres, samtidig med at pengene går til formålet.
Som ordningen er udformet i forsøgsprojektet med â€personlige budgetter,â€Â har borgerne, som selv ansætter en hjemmehjælper, de rettigheder og forpligtelser, som gælder, nÃ¥r man er arbejdsgiver. Dvs. bl.a. i forhold til at give den ansatte ret til barselsfravær, ferie, ATP m.m. Arbejdstid og lønvilkÃ¥r, samt varsler i forbindelse med opsigelse aftales individuelt. Hvis arbejdstiden er over otte timer om ugen, skal den ansatte have et ansættelsesbevis fra arbejdsgiveren, hvoraf de væsentlige vilkÃ¥r for ansættelsen skal fremgÃ¥.
Der foreligger pt. ikke en endelig model for servicebeviset. Jeg er dog opmærksom på betydningen af de ansættelsesrelaterede spørgsmål og vil arbejde på at skabe de bedst mulige rammer for servicebeviset; herunder også i forhold til modtagerens rettigheder og forpligtigelser.
Om servicebeviset er foreneligt med tilkøbsydelser
Tilkøbsydelser er ikke sociale ydelser, men ydelser som alle borgere kan vælge at gøre brug af mod betaling. UpÃ¥agtet af, hvordan den konkrete model for servicebeviset vil blive, er der sÃ¥ledes intet til hinder for, at en borger, der modtager hjælp efter ordningen med et servicebevis, køber tilkøbsydelser. Servicebeviset skal imidlertid anvendes i overensstemmelse med den konkrete individuelle afgørelse og kan sÃ¥ledes ikke anvendes til køb af ydelser, der ikke er visiteret til.Â
Eva Kjer Hansen Â