Notat

28. november 2006

 

Samråd i Skatteudvalget om Arbejdsmarkedsfonden

Spørgsmål:

”Hvorfor har ministeren i vurderingen af Arbejdsmarkedsfondens udgifter brugt skønnet over arbejdsløsheden fra maj 2006, når det i forslaget til finanslov for 2007 er anført (§34.11), at der er brugt konjunkturvurderingen for august 2006?”

 

Svar:

·               Budgetteringen af arbejdsløshedsdagpengene pÃ¥ FFL2007 er foretaget pÃ¥ baggrund af ledighedsskønnet fra august. Ledigheden blev i august 2006 skønnet til 120.000 personer.

 

·               Det er derfor ikke korrekt, at dagpengeudgifterne er baseret pÃ¥ maj-vurderingen. Ledigheden blev i Økonomisk Redegørelse fra maj 2006 skønnet til 125.000 personer.

 

Generelt om budgettering af Arbejdsmarkedsfondens økonomi

 

·               Ministerparagrafferne pÃ¥ finanslovsforslaget udarbejdes før sommerferien. Derfor budgetteres de offentlige udgifter som udgangspunkt pÃ¥ baggrund af konjunkturvurderingen i maj.

 

·               Dog med den undtagelse, at udgifterne til dagpenge som nævnt budgetteres pÃ¥ baggrund af augustvurderingen.

 

·               Hvis der i august er behov for en regulering af dagpengeudgifterne som følge af ændret ledighedsskøn sker det pÃ¥ §35.

 

·               Ved augustvurderingen skønnedes fondens balance i 2007 til et underskud pÃ¥ 180 mill. kr. Det fremgÃ¥r af tabellen pÃ¥ side 180 i FFL07 - hovedbindet.

 

·               Siden august er skønnet for arbejdsløsheden i 2007 nedjusteret med yderligere 8.000 personer og lønstigningstaksten er opjusteret. De gunstigere konjunkturudsigter trækker sÃ¥ledes i retning af overskud i fonden. Hertil kommer virkningerne af ændrede udgiftsskøn i øvrigt samt velfærdsaftalen - det kommer jeg tilbage til.

 

·               Samlet set skønnes ved ÆF et overskud i 2007 pÃ¥ godt 3 mia kr. Det er udførligt beskrevet i besvarelsen af §20 spørgsmÃ¥l S829.

 

·               For sÃ¥ vidt angÃ¥r regulering af arbejdsmarkedsbidraget er det imidlertid balancen ved FFL der er afgørende. Det fremgÃ¥r klart af arbejdsmarkedsfondslovens §4: ”Behovet for regulering af bidragssatsen beregnes én gang om Ã¥ret. Beregningerne optages i anmærkningerne til paragraffen for Arbejdsmarkedsfonden i finanslovforslaget.”

 

·               Om der er overskud eller underskud ved ÆF er sÃ¥ledes uden betydning for, om arbejdsmarkedsbidraget skal reguleres.

 

Ledighedsskønnet i august

·               Ledigheden blev i Økonomisk Redegørelse maj 2006 skønnet til 125.000.

 

·               ForÃ¥ret 2006 var ikke et normalt forÃ¥r, da regeringen indgik velfærdsaftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre umiddelbart inden sommerferien.

 

·               Initiativerne pÃ¥ arbejdsmarkedsomrÃ¥det i velfærdsaftalen indebærer en styrket aktiveringsindsats bl.a. i form af fremrykning af ret og pligt til aktivering og fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere efter 2½ Ã¥r.

 

·               Den øgede aktivering indebærer knap 4.000 flere aktiverede dagpengemodtagere. Det modsvares af et omtrentligt tilsvarende fald i antallet af dagpengemodtagere.

 

·               Hertil kommer, at initiativerne i velfærdsaftalen skønnes at øge antallet af kontanthjælpsmodtagere i aktivering med omkring 3.000 helÃ¥rspersoner i 2007. Knap 1.000 af disse er AF-tilmeldte.

 

·               Derfor er det samlet lagt til grund, at den forøgede aktiveringsindsats isoleret set reducerer den registrerede ledighed med i størrelsesordenen 5.000 personer.

 

·               I Økonomisk Redegørelse i august var ledigheden 120.000 personer, hvilket er 5.000 færre end i maj. Reduktionen af ledigheden svarer dermed til den nævnte virkning af velfærdsaftalen.

 

Budgettering af dagpengene på finanslovsforslaget

 

·               Det var ikke tidsmæssigt muligt at indarbejde konsekvenserne af velfærdsaftalen pÃ¥ de enkelte FFL - konti. De skønnede nettoudgifter af velfærdsaftalen blev derfor indarbejdet pÃ¥ reserver.

 

·               Rent praktisk bestÃ¥r budgetteringen af dagpenge pÃ¥ finansforslaget for 2007 af to elementer, der begge indgÃ¥r i beregningen af arbejdsmarkedsfondens udgifter:

 

·               For det første er arbejdsløshedsdagpengene pÃ¥ Beskæftigelsesministeriets § 17.32.01 budgetteret med udgangspunkt i et ledighedsskøn pÃ¥ 125.000 personer, svarende til konjunkturvurderingen fra maj. §17.32.01 stÃ¥r pÃ¥ side 954 i forslag til finanslov for finansÃ¥ret 2007.

 

·               For det andet er Velfærdsaftalen budgetteret pÃ¥ Beskæftigelsesministeriets § 17.19.79.60 og pÃ¥ § 35.11.05 i form af reserver. §17.19.79.60 stÃ¥r pÃ¥ side 892-894 i forslaget, mens §35.11.05 stÃ¥r pÃ¥ side 190 i forslaget til finansloven.

 

·               Velfærdsaftalen er indregnet med en nettoudgift, der inkluderer bl.a. merudgifter til aktivering og mindreudgifter til dagpenge.

 

·               334 mio. kr. af nettoudgifterne som følge af velfærdsaftalen skal medregnes i Arbejdsmarkedsfonden ved FFL07 og er derfor budgetteret pÃ¥ §34.

 

·               De 334 mio. kr. fremgÃ¥r af tabellen i finanslovsforslaget pÃ¥ side 180. Det ændrede ledighedsskøn var indeholdt i reserverne pÃ¥ § 17.19.79.60 og pÃ¥ § 35.11.05.

 

·               Reserverne indgÃ¥r i Arbejsmarkedsfonden. Der er derfor ikke foretaget yderligere justeringer af dagpengeskønnet pÃ¥ §35.

 

Konklusion

 

·               Det er derfor august skønnet over ledigheden, som er brugt i opgørelsen af Arbejdsmarkedsfondens balance. Dermed svarer fremgangsmÃ¥den i forbindelse med budgetteringen til den gængse.

 

·               Ved budgetteringen af Arbejdsmarkedsfonden ved finanslovsforslaget for 2007 er anvendt den samme praksis, som har været anvendt siden arbejdsmarkedsfondenes oprettelse i midten af 90erne.