|
â€Hvorfor har ministeren i vurderingen af Arbejdsmarkedsfondens udgifter brugt skønnet over arbejdsløsheden fra maj 2006, nÃ¥r det i forslaget til finanslov for 2007 er anført (§34.11), at der er brugt konjunkturvurderingen for august 2006?â€
Svar:
· Budgetteringen af arbejdsløshedsdagpengene på FFL2007 er foretaget på baggrund af ledighedsskønnet fra august. Ledigheden blev i august 2006 skønnet til 120.000 personer.
· Det er derfor ikke korrekt, at dagpengeudgifterne er baseret på maj-vurderingen. Ledigheden blev i Økonomisk Redegørelse fra maj 2006 skønnet til 125.000 personer.
Generelt om budgettering af Arbejdsmarkedsfondens økonomi
· Ministerparagrafferne på finanslovsforslaget udarbejdes før sommerferien. Derfor budgetteres de offentlige udgifter som udgangspunkt på baggrund af konjunkturvurderingen i maj.
· Dog med den undtagelse, at udgifterne til dagpenge som nævnt budgetteres på baggrund af augustvurderingen.
· Hvis der i august er behov for en regulering af dagpengeudgifterne som følge af ændret ledighedsskøn sker det på §35.
· Ved augustvurderingen skønnedes fondens balance i 2007 til et underskud på 180 mill. kr. Det fremgår af tabellen på side 180 i FFL07 - hovedbindet.
· Siden august er skønnet for arbejdsløsheden i 2007 nedjusteret med yderligere 8.000 personer og lønstigningstaksten er opjusteret. De gunstigere konjunkturudsigter trækker således i retning af overskud i fonden. Hertil kommer virkningerne af ændrede udgiftsskøn i øvrigt samt velfærdsaftalen - det kommer jeg tilbage til.
· Samlet set skønnes ved ÆF et overskud i 2007 på godt 3 mia kr. Det er udførligt beskrevet i besvarelsen af §20 spørgsmål S829.
· For sÃ¥ vidt angÃ¥r regulering af arbejdsmarkedsbidraget er det imidlertid balancen ved FFL der er afgørende. Det fremgÃ¥r klart af arbejdsmarkedsfondslovens §4: â€Behovet for regulering af bidragssatsen beregnes én gang om Ã¥ret. Beregningerne optages i anmærkningerne til paragraffen for Arbejdsmarkedsfonden i finanslovforslaget.â€
· Om der er overskud eller underskud ved ÆF er således uden betydning for, om arbejdsmarkedsbidraget skal reguleres.
Ledighedsskønnet i august
· Ledigheden blev i Økonomisk Redegørelse maj 2006 skønnet til 125.000.
· Foråret 2006 var ikke et normalt forår, da regeringen indgik velfærdsaftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre umiddelbart inden sommerferien.
· Initiativerne på arbejdsmarkedsområdet i velfærdsaftalen indebærer en styrket aktiveringsindsats bl.a. i form af fremrykning af ret og pligt til aktivering og fuldtidsaktivering af dagpengemodtagere efter 2½ år.
· Den øgede aktivering indebærer knap 4.000 flere aktiverede dagpengemodtagere. Det modsvares af et omtrentligt tilsvarende fald i antallet af dagpengemodtagere.
· Hertil kommer, at initiativerne i velfærdsaftalen skønnes at øge antallet af kontanthjælpsmodtagere i aktivering med omkring 3.000 helårspersoner i 2007. Knap 1.000 af disse er AF-tilmeldte.
· Derfor er det samlet lagt til grund, at den forøgede aktiveringsindsats isoleret set reducerer den registrerede ledighed med i størrelsesordenen 5.000 personer.
· I Økonomisk Redegørelse i august var ledigheden 120.000 personer, hvilket er 5.000 færre end i maj. Reduktionen af ledigheden svarer dermed til den nævnte virkning af velfærdsaftalen.
Budgettering af dagpengene på finanslovsforslaget
· Det var ikke tidsmæssigt muligt at indarbejde konsekvenserne af velfærdsaftalen på de enkelte FFL - konti. De skønnede nettoudgifter af velfærdsaftalen blev derfor indarbejdet på reserver.
· Rent praktisk består budgetteringen af dagpenge på finansforslaget for 2007 af to elementer, der begge indgår i beregningen af arbejdsmarkedsfondens udgifter:
· For det første er arbejdsløshedsdagpengene på Beskæftigelsesministeriets § 17.32.01 budgetteret med udgangspunkt i et ledighedsskøn på 125.000 personer, svarende til konjunkturvurderingen fra maj. §17.32.01 står på side 954 i forslag til finanslov for finansåret 2007.
· For det andet er Velfærdsaftalen budgetteret på Beskæftigelsesministeriets § 17.19.79.60 og på § 35.11.05 i form af reserver. §17.19.79.60 står på side 892-894 i forslaget, mens §35.11.05 står på side 190 i forslaget til finansloven.
· Velfærdsaftalen er indregnet med en nettoudgift, der inkluderer bl.a. merudgifter til aktivering og mindreudgifter til dagpenge.
· 334 mio. kr. af nettoudgifterne som følge af velfærdsaftalen skal medregnes i Arbejdsmarkedsfonden ved FFL07 og er derfor budgetteret på §34.
· De 334 mio. kr. fremgår af tabellen i finanslovsforslaget på side 180. Det ændrede ledighedsskøn var indeholdt i reserverne på § 17.19.79.60 og på § 35.11.05.
· Reserverne indgår i Arbejsmarkedsfonden. Der er derfor ikke foretaget yderligere justeringer af dagpengeskønnet på §35.
Konklusion
· Det er derfor august skønnet over ledigheden, som er brugt i opgørelsen af Arbejdsmarkedsfondens balance. Dermed svarer fremgangsmåden i forbindelse med budgetteringen til den gængse.
· Ved budgetteringen af Arbejdsmarkedsfonden ved finanslovsforslaget for 2007 er anvendt den samme praksis, som har været anvendt siden arbejdsmarkedsfondenes oprettelse i midten af 90erne.