Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 og 85 af 23. november 2006. Spørgsmål er stillet efter ønske fra  Morten Homann (SF).

 

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Kaj-Henrik Ludolph

                        


Spørgsmål 84:

Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer han påtænker for at sikre korrekt beskatning af flybonuspoint i forlængelse af set notat herom til Skatteudvalget fra 30. august 2006 (SAU alm. del, bilag 221, folketingsåret 2005/06)?

Svar:

Som det fremgår af min redegørelse i alm. del, bilag 221, folketingsåret 2005/06, var konklusionen om den svenske ordning, at denne ikke bør overføres til Danmark.

Jeg anførte endvidere, at jeg ikke ville udelukke, at det vil være nødvendigt at indføre nye indberetnings- eller oplysningspligter.

Nye tiltag vil dog alene blive sat i værk, hvis de reelt giver en bedre mulighed for at sikre en korrekt skattebetaling.

Jeg har i forlængelse heraf bedt SKAT om at foretage et pilotprojekt på området.

En forudsætning for en kvalificeret stillingtagen til eventuelle initiativer og deres effekt er, at der er overblik over problemets omfang. Gennem undersøgelsen vil SKAT således rette henvendelse til en række udvalgte virksomheder med henblik på at få et overblik over virksomhedernes politik i forbindelse med bonuspointene.

Undersøgelsen vil blive afsluttet i 2007.

På baggrund af undersøgelsens resultater vil det herefter blive overvejet, hvilke initiativer der vil kunne gennemføres for at sikre en bedre kontrol.

 

Spørgsmål 85:

Hvilke konsekvenser mener ministeren, den nyligt indgåede aftale om bonuspoint mellem SAS og Star Tours vil få for anvendelsen af flybonuspoint og for det skatteprovenu, der tabes på grund af manglende kontrol på området.

Svar:

Aftalen mellem SAS og Star Tour fører til, at bonuspoint optjent i SAS’s bonusprogrammer kan bruges til charterrejser med Star Tour.

Bonuspoint er skattepligtige, hvis de er optjent på tjenesterejser, og de bruges i forbindelse med rejser med private formål. Det skattepligtige beløb er værdien af den private rejse mv., der erhverves for bonuspointene.

Aftalen vil kunne medføre en forøgelse af de skattepligtige bonusrejser. Dette gælder, når de bonuspoint, der anvendes til charterrejserne, er optjent på tjenesterejser og ellers ikke ville blive anvendt til private rejser mv. I det omfang disse yderligere skattepligtige rejser ikke selvangives, vil det føre til en forøgelse af de skattepligtige beløb, som ikke selvangives.

Det er dog ikke muligt at sætte noget beløb på omfanget heraf. For det første afhænger det af hvor mange private charterrejser, der vil blive erhvervet for bonuspoint optjent på tjenesterejser. For det andet afhænger det af, i hvilket omfang de bonuspoint, der bruges til disse charterrejser, alligevel ville blive brugt til private formål. Det første vil der med tiden kunne foretages en opgørelse af, men ikke i dag. Det andet vil der næppe kunne skønnes over.

For det tredje afhænger beløbet af andelen af de skattepligtige charterrejser, der ikke selvangives. Også dette er det vanskeligt at skønne over.

For så vidt angår de skattepligtige bonusrejser med Star Tour, som foretages for bonuspoint, som alligevel ville blive anvendt til private rejser mv., må det antages, at skatteprovenuet ikke vil blive påvirket. Dette bygger på en antagelse om, at bonusrejserne med Star Tour vil blive selvangivet i samme omfang som andre skattepligtige bonusrejser.

Det vil sige, at aftalen kan medføre en forøgelse af de skattepligtige bonusrejser og dermed en forøgelse af de skattepligtige rejser, som ikke selvangives.