J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 06-146021
Dato :

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 80 og 82 af 22. november 2006.

(Alm. del). Svaret erstatter tidligere svar af 19. december 2006.

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Jens Madsen


Spørgsmål 80:

"På samrådet den 22. november 2006 nævnte ministeren, at man for at kunne sige noget om den samlede gæld på restanceområdet, skal kende både restancerne på opkrævningsdelen såvel som inddrivelsesdelen. Ministeren bedes redegøre for ministeriets indsats for at få oplyst tallene på opkrævningsdelen fra kommunerne, siden fusionsaftalen blev indgået og frem til nu."

 

Svar:

På et møde i Det Centrale Inddrivelseskontaktudvalg i maj, opfordrede SKAT KL til at tage initiativ til at få udarbejdet en restanceopgørelse for 2005. KL tilkendegav på mødet, at dette ikke var muligt i øjeblikket.

 

I november har jeg anmodet KL’s formand, om at KL foretager en samlet opgørelse af ikke rettidigt betalte krav til kommunerne.

 

KL har herefter bedt kommunerne om at udarbejde en restanceopgørelse pr. 30. november 2006. Den 30. november er valgt, frem for den 31. december, på anbefaling fra sammenlægningskommuner.

 

Jeg har på ny skrevet til KL’s formand idet jeg er bekymret for, at vi ikke med denne måling får det nødvendige overblik. Resultatet af KL’s rundspørge til kommunerne vil være enkeltstående tal, der ikke siger noget om udviklingen efter målingen, ligesom det intet siger om udviklingen i de beløb, der i det forløbne år har ligget til opkrævning i kommunerne. Dette vil som absolut minimum kræve, at vi også kender tallet pr. 1. november 2005.

 

Jeg har samtidig opfordret KL’s formand til at bakke op om en styrkelse af samarbejdet mellem KL og Skatteministeriet for, at vi i fællesskab kan arbejde på at sikre fokus og en nødvendig kvalificering af de forhold, der gælder på området. Det drejer sig bl.a. om et nogenlunde ensartet niveau for snittet mellem opkrævning og inddrivelse fra kommune til kommune og om kommunerne bruger de opkrævningsværktøjer de har på en konsekvent og ensartet måde.

 


Spørgsmål 82:

"I forlængelse af tabel 2 i SAU alm. del – bilag 34, anmodes ministeren om at lave en graf, der for perioden jan-04 til okt-06 viser den samlede udvikling af KOBRA-restancer og virksomhedsvendte inddrivelige restancer. Ministeren anmodes om at forklare hvorfor der har været en stigning i disse restancer fra før fusionsåret til d.d., da stigningen i disse restancer vel ikke kan forklares med, at der er overgået mere fra opkrævning til inddrivelse, da de hele tiden har været i SKATs regi?"

 

Svar:

SKAT har udarbejdet den ønskede graf over udviklingen i KOBRA-restancerne og i de virksomhedsvendte inddrivelige restancer i perioden januar 2004 til og med oktober 2006. Det bemærkes, at de virksomhedsvendte inddrivelige restancer ikke kan opgøres for september 2005 og januar 2006. Grafen er vist i figur 1.

 

Det er ikke korrekt, når der i spørgsmålet forudsættes, at alle restancerne hele tiden har været i SKATs regi. KOBRA-restancerne blev frem til den 1. november 2005 inddrevet af kommunerne.

 

Som jeg tidligere har oplyst - senest i forbindelse med samrådet den 22. november 2006 - så er det korrekt, at der er sket en stigning i KOBRA-restancerne og de virksomhedsvendte inddrivelige restancer.

 

Med en så stor omlægning af inddrivelsesopgaven var det forventet, at der ville ske en midlertidig produktionsnedgang. Det fremgår allerede af det lovforslag, der overførte inddrivelsen til staten (L 112, 2004-05).

 

I forbindelse med fusionen fik SKAT overført ca. 200 årsværk færre på inddrivelsesområdet end forventet. Dette medførte i sig selv et fald i produktionen.

 

Det blev derfor i juni måned besluttet at opnormere inddrivelsesområdet. Denne opnormering er SKAT i fuld gang med at gennemføre. Sammen med andre initiativer, såsom uddannelse af nye medarbejdere på området, procesforbedringer og forbedringer af funktionaliteten i de eksisterende edb-systemer frem mod at løsningen Et Fælles Inddrivelsessystem i 2009 implementeres, skal det være med til at øge inddrivelsen over for borgere og virksomheder, således at SKAT i 2007 kan indhente den produktionsnedgang, der har været i 2006.

 

Jeg er glad for, at tallene for oktober måned viser en nedgang i restancemassen, både på virksomhedsområdet såvel som for KOBRA-restancerne. Jeg vil dog igen understrege, at man skal være varsom med at drage forhastede konklusioner på en måneds tal – både når de stiger, og når de falder. Restancestigningerne, der fandt sted både før og umiddelbart efter fusionen, er bremset, og udsvingene ser nu ud til at følge et stabilt mønster.


Figur 1