|
|
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 76 (alm. del) af 22. november 2006
â€Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrÃ¥det den 22. november 2006 vedrørende samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l Q (ECOFIN-rÃ¥dsmøde).â€
â€Talegrundlaget, der vedrører samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l Q, følger nedenfor.â€
Samrådsspørgsmål Q, alm. del:
Ministeren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet tirsdag d. 28. november 2006, som er relevante for Skatteudvalget.
· Der forventes syv punkter på dagsordenen for ECOFIN-mødet den 28. november, som er relevante for Skatteudvalget:
o Alkoholbeskatning
o Rejsegodsdirektivet
o Momspakken
o Forslag om bemyndigelse af UK til at anvende en foranstaltning til bekæmpelse af momssvig for visse elektroniske varer
o Bekæmpelse af skattesvig
o Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
o Fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (CCCTB)
· På ECOFIN-mødet den 7. november drøftede man forslaget om at inflationsregulere minimumssatserne for punktafgifter på alkohol og alkoholholdige drikkevarer, således at realværdien af de eksisterende satser genoprettes.
Â
· Tyskland og enkelte andre medlemslande modsatte sig imidlertid en stigning i afgiften på øl. Tyskland kunne ikke acceptere en stigning i ølafgiften samtidig med den tyske forhøjelse af momsen. Der blev derfor ikke opnået enighed om forslaget.
· Formandskabet har fremsat et kompromisforslag, der indebærer, at minimumssatsen for øl kun inflationsreguleres med 4,5 pct. De øvrige minimumssatser stiger med 31 pct. på linje med Kommissionens forslag. Endvidere foreslår formandskabet, at der indføres en automatisk inflationsregulering af minimumssatserne hvert tredje år startende i 2011.
· Jeg kan støtte dette kompromisforslag, selvom jeg gerne havde set en større stigning i minimumssatsen for øl.
· På ECOFIN-mødet den 7. november drøftede man størrelsen af beløbsgrænsen for indførelse af varer fra tredjelande. Et flertal af medlemslande kunne acceptere et forslag om en beløbsgrænse på 350 euro, men ét medlemsland modsatte sig dette forslag og ønskede i stedet en højere beløbsgrænse. Der blev derfor ikke opnået enighed om forslaget.
Â
· Formandskabet har nu fremsat et nyt kompromisforslag med to alternativer:
A. En beløbsgrænse på 350 euro for alle transportformer.
B. En sondring mellem rejseformer, herunder en beløbsgrænse for flyrejsende på 500 euro og 300 euro for andre rejsende. Sondringen foreslås enten at være obligatorisk for alle medlemslande eller at være valgfri.
· Derudover foreslås det at indføre en valgfri differentiering mellem flyrejsende og andre rejsende med hensyn til mængdegrænser for tobaksprodukter.
· Fra dansk side kan vi støtte forslaget om en beløbsgrænse for alle medlemslande på 350 euro.
· Til gengæld er vi forbeholdne over for forslaget om at indføre en sondring mellem transportformer, dels af konkurrencemæssige hensyn, dels af administrative- og kontrolmæssige hensyn.
· Vi arbejder for at sikre ensartede regler for alle medlemslande, men i sidste ende vil vi dog ikke blokere for særordninger til enkelte medlemslande, hvis der herved kan opnås enighed om forslaget.
· På mødet venter jeg, at formandskabet vil præsentere en fremskridtsrapport og konkludere, at det tekniske arbejde endnu ikke er nået så langt, at momspakken er moden til beslutning. Samtidig vil formandskabet ifølge vores seneste oplysninger foreslå en toårig forlængelse af særordningen for e-handels-ydelser fra tredjelande. Formandskabet vil endvidere lægge op til, at arbejdet med den samlede pakke skal fortsætte med høj prioritet med henblik på en løsning på ECOFIN i juni næste år.
· Jeg forventer enighed om, at der skal arbejdes videre med momspakken, og at e-handelsordningen forlænges. Det kan vi også støtte fra dansk side.
· UK oplever omfattende momssvig ved handel med elektroniske varer som mobiltelefoner, bærbare computere, digitale kameraer og lignende. UK ønsker derfor tilladelse til nationalt at indføre en ordning med såkaldt omvendt betalingspligt ved handel med disse varer.
· Ifølge de normale momsregler er det de sælgende virksomheder, der skal indbetale moms til staten. Momsreglerne indebærer imidlertid risiko for, at virksomhederne â€forsvinderâ€, før de har indbetalt moms til staten, samtidig med at erhvervskunderne er berretigede til at trække momsen fra. Der er sÃ¥ledes risiko for, at staten mister momsindtægter.
· Ved omvendt betalingspligt er det i stedet erhvervskunderne, der skal indbetale momsen. Ordningen indebærer lavere risiko for tabte momsindtægter, da den blandt andet hindrer muligheden for at fratrække moms, som ikke er blevet betalt i et tidligere handelsled.
· UK ønsker at anvende ordningen med omvendt betalingspligt ved handler mellem erhvervsdrivende til en værdi over 1.000 pund.
· Som regel er den type anmodninger ukontroversielle, men et medlemsland har udtrykt skepsis over for ordningen. Landet mener blandt andet, at anvendelsesområdet er for bredt, og at ordningen vil flytte svindlen fra UK til andre EU-lande.
· Fra dansk side forventes ordningen at kunne mindske UK´s problemer med momssvig, og jeg støtter derfor forslaget.
· På mødet forventes en drøftelse af et udkast til rådskonklusioner, der opfordrer Kommissionen til at forberede en EU-strategi for svigsbekæmpelse – først og fremmest på afgiftsområdet og herunder særligt med hensyn til moms.
· Konklusionsteksten lægger op til, at Kommissionen prioriterer initiativer, der kan fremme et mere effektivt brug af det eksisterende administrative samarbejde samt hurtigere og mere detaljeret udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne.
· Med hensyn til at bekæmpe svig ved mere grundlæggende ændringer af momssystemet har der ikke kunnet opnås enighed om nye initiativer. Drøftelserne har været koncentreret om omvendt betalingspligt for moms af indenlandske leverancer mellem virksomheder, men flere lande er imod en sådan ordning, selv om den vil være valgfri.
· Jeg forventer, at der på mødet opnås enighed om rådskonklusionerne.
· Adfærdskodeksgruppen aflægger den sædvanlige rapport om gruppens arbejde i det seneste halve år.
· Gruppen har undersøgt afviklingen af to maltesiske ordninger, som tidligere er vurderet som skadelige – én vedrørende selskaber med international handel og én vedrørende udbytte fra (andre) maltesiske selskaber med udenlandsk indkomst.
· Malta har oplyst, at ordningen vedrørende selskaber med international handel ophører pr. 1. januar 2007, så der ikke kan optages nye selskaber i denne ordning.
· Med hensyn til ordningen vedrørende udbytte fra (andre) maltesiske selskaber med udenlandsk indkomst har Malta fremsat forslag til ændring. Forslaget medfører, at den maltesiske ordning bliver generel, så den gælder for alle maltesiske selskaber, uanset om deres indtægter hidrører fra Malta eller udlandet, og uanset om udbyttet udloddes til et andet selskab hjemmehørende i Malta eller i udlandet. Den foreslåede ordning vil dermed ikke være i strid med adfærdskodeksen, som netop lægger vægt på, at et lands særlige skatteordninger ikke må være isoleret fra landets egen skattebase.
· På mødet forventes Kommissionen at redegøre for arbejdet i arbejdsgruppen for en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (CCCTB) det seneste halve år og planerne for det videre arbejde.
· Jeg forventer ikke, at Kommissionens redegørelse vil afsløre væsentlige fremskridt i arbejdet – der er stadig betydelige udeståender om forslagets substans, blandt andet bredden af selskabsskattebasen, fordelingen af provenuet af skatter, og hvordan reglerne kan justeres, hvis der fx opstår uforudsete skattehuller.
· Flere lande har på forhånd erklæret sig som modstandere af en fælles selskabsskattebase af principielle grunde, og på nuværende tidspunkt vurderes det derfor at blive særdeles vanskeligt at opnå enighed mellem medlemsstaterne.
· Som jeg tidligere har nævnt for udvalget, er vi positive overfor at drøfte mulighederne for en harmonisering af reglerne for selskabsskattebasen, men en endelig stillingtagen vil afhænge af det konkrete forslag fra Kommissionen.