Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 17. november 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål:

Ministeren anmodes om at lave beregninger svarende til de beregninger, der er foretaget i SAU alm. del - spm. 375 og 405  (folketingsåret 2005-06), hvor der dog indføres følgende begrænsningsregel på ejendomsværdiskatten: Ejendomsværdiskatten for en husstand kan ikke udgøre mere end 0,6 pct. af ejendomsværdien tillagt 2,5 pct. af husstandens indkomst - forstået som personlig indkomst tillagt positiv kapitalindkomst.

Svar:

De ønskede beregninger af de fordelingsmæssige konsekvenser af de skitserede ændringer af skattesystemet er vist i det følgende.

Der er som i svaret på spørgsmål 375 og 405 alene givet rent tekniske beregninger for de elementer til ændring af skattesystemet mv., der blev opstillet i spørgsmål 375 og 405 samt i spørgsmål 72. Beregningerne viser alene de umiddelbare virkninger af de opstillede elementer, og indregner ikke de afledte virkninger, herunder virkningerne for arbejdsudbud og boligpriser mv. I den forbindelse skal der gøres opmærksom på, at den foreslåede begrænsningsregel for ejendomsværdiskatten vil øge marginalskatten af arbejdsindkomst mv.

De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af de ændringer i skattesystemet mv., der er opstillet i spørgsmål 375 og 405 og spørgsmål 72 er vist i tabel 1.


 

Tabel 1.     Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af skattejusteringerne. (Slutvirkning)

(2006-niveau)

Ca. mia. kr.

i       Den statslige bundskat bortfalder..........................................................................................

        Skatteloftet sænkes parallelt fra 59 pct. til 53,52 pct.

÷ 43,8

 

ii      Beskæftigelsesfradraget bortfalder........................................................................................

5,2

iii     Arbejdsmarkedsbidraget sættes ned fra 8 til 6 pct., og fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag bortfalder...............................................................................................................

        Der er ikke medregnet afledte effekter på satsreguleringen af beløbsgrænser og overførselsindkomster.

12,7

 

 

iv     Personfradraget hæves med 5.200 kr. fra 38.500 kr. til 43.700 kr.........................................

        Personfradraget for unge under 18 år hæves ikke.

÷ 7,1

 

v      Mellemskattegrænsen hæves med 23.100 kr. fra 265.500 kr. til 288.600 kr........................

÷ 2,1

vi     Topskattegrænsen hæves med 47.800 kr. (ca.15 pct.) fra 318.700 kr. til 366.500 kr. Topskatteprocenten hæves med 2,5 procentpoint fra 15 pct. til 17,5 pct., og det skrå skatteloft fjernes........................................................................................................................

÷ 3,3

vii    Ejendomsværdiskatten forøges til 1,65 pct. af den aktuelle ejendomsværdi....................

        Jf. beregningsforudsætninger i note [1].

26,4

 

viii   Ejendomsværdiskatten begrænses til maksimalt at kunne udgøre 0,6 pct. af ejendomsværdien tillagt 2,5 pct. af  familiens personlige indkomst tillagt positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst udover 5.000 kr. (10.000 kr. for ægtepar). Det svarer til indkomstgrundlaget for aftrapning af pensionistnedslaget i ejendomsværdiskatten.

¸ 7,9

ix     Reglerne for aftrapning af folkepensionens grundbeløb ændres således, at ikke kun arbejdsindtægt, men alle indtægter tælles med ved aftrapningen.....................................

        Provenuændringen er beregnet som nedgangen i pensionen netto for skat

0,6

 

I alt provenuændring indregnet i fordelingstabellerne...............................

÷ 19,3

x      Ændret bilbeskatning med et nettoprovenu på 2,4 mia. kr..................................................

        Ikke indregnet i fordelingstabellerne

2,4

I alt provenuændring af skattejusteringerne..............................................................................

¸ 16,9

Anm.:  Personskatteelementerne er baseret på lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

            ’÷’ betyder provenutab.

 

Elementet om øget bilbeskatning svarende til et nettoprovenu på 2,4 mia. kr. er ikke indregnet i fordelingsberegningerne.

Fordelingsprofilen for lejere, for ejere, der har købt deres bolig før 1. juli 1998, og for nyere ejere fremgår af tabel 2. Tabellen viser de umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser for familier fordelt efter indkomstens størrelse. Familier består af enlige eller ægtepar inkl. hjemmeboende børn under 18 år.

 

Tabel 2.  Skitsens virkning for alle familier fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. (Slutvirkning)

 

Lejere

Nye ejere

Gamle ejere

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Gns. ejendoms-værdi2)

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Gns. ejendoms-værdi2)

Antal familier

Gns. lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

1.000 kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

1.000 kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

under 100

348

1.900

4,9

21

1.230

-

678

21

-280

-

964

390

1.750

5,5

100 – 150

450

5.965

6,6

36

2.585

2,9

568

86

-810

-0,9

738

572

4.735

5,3

150 – 200

262

7.875

6,5

47

4.165

3,3

580

83

410

0,3

815

392

5.845

4,7

200 – 250

190

8.935

5,9

61

4.465

2,9

594

74

1.065

0,7

870

325

6.310

4,1

250 – 300

165

10.290

5,7

79

5.045

2,7

601

75

1.730

1,0

887

318

6.985

3,8

300 – 350

115

12.185

5,8

72

6.065

2,9

666

69

2.420

1,1

967

256

7.825

3,7

350 – 400

64

15.155

6,5

52

7.915

3,3

741

57

3.025

1,3

1.034

173

9.005

3,8

400 – 500

61

16.160

5,9

74

7.235

2,6

858

104

2.525

0,9

1.072

239

7.485

2,7

500 – 600

36

19.190

5,7

71

7.915

2,2

963

119

3.250

0,9

1.115

226

7.250

2,1

600 – 800

28

22.715

5,6

93

8.755

2,1

1.202

138

3.855

0,9

1.293

259

7.640

1,8

over 800

9

26.520

4,9

56

4.845

0,9

1.705

72

2.210

0,4

1.859

138

2.620

0,5

Alle

1.728

7.950

6,0

662

6.070

2,3

863

898

1.700

0,6

1.074

3.288

5.865

3,0

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)           Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

2)           Beregningsgrundlag for ejendomsværdiskat

 

I tabel 3 er skitsens umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser vist for familier opdelt på enlige og ægtepar. Af de sidste kolonner i tabellerne fremgår også de oplysninger om virk­ninger for samtlige enlige og ægtepar, som fremgik af besvarelsen på spørgsmål 375.


 


Tabel 3.a.      Skitsens virkning for enlige. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

151

3.745

6,9

63

1.875

4,3

55

440

1,8

93

5

0,1

6

-515

-2,2

7

-1.695

-9,2

7

-6.095

-

381

1.720

4,9

100 – 150

472

5.890

6,6

20

1.715

1,9

14

525

0,6

5

5

0,0

16

-540

-0,6

18

-1.640

-1,8

17

-5.620

-6,8

562

4.780

5,3

150 – 200

275

7.280

6,1

14

1.805

1,5

5

570

0,5

2

10

0,0

5

-510

-0,4

4

-1.690

-1,4

6

-6.505

-5,8

310

6.375

5,3

200 – 250

229

7.820

5,2

13

1.775

1,2

7

550

0,4

2

-5

0,0

6

-515

-0,3

3

-1.610

-1,1

5

-6.015

-3,9

265

6.715

4,4

250 – 300

213

8.495

4,7

18

1.830

1,0

8

530

0,3

3

-5

0,0

5

-500

-0,3

3

-1.620

-0,9

5

-6.930

-4,6

254

7.115

4,0

300 – 350

162

9.630

4,7

12

1.815

0,9

6

570

0,3

1

0

0,0

3

-510

-0,2

2

-1.730

-0,8

4

-7.995

-4,0

190

8.175

4,0

350 – 400

105

11.505

5,0

4

1.810

0,8

2

575

0,3

0

10

0,0

1

-550

-0,2

1

-1.600

-0,7

2

-8.715

-4,3

115

10.405

4,6

400 – 500

79

11.535

4,5

5

1.750

0,7

2

625

0,2

1

35

0,0

1

-490

-0,2

1

-1.685

-0,6

4

-9.390

-4,0

94

9.425

3,7

500 – 600

21

11.835

4,1

3

1.725

0,6

1

500

0,2

0

-5

0,0

1

-595

-0,2

1

-1.675

-0,6

4

-9.745

-3,8

31

7.000

2,4

600 – 800

12

11.660

3,4

1

1.710

0,5

1

550

0,2

0

-5

0,0

1

-545

-0,2

2

-1.735

-0,5

5

-8.605

-2,4

22

3.985

1,2

over 800

4

15.735

3,1

0

1.660

0,4

0

565

0,1

0

65

0,0

0

-505

-0,1

0

-1.640

-0,3

4

-13.220

-2,8

9

1.250

0,3

Alle

1.724

7.595

5,3

152

1.820

1,6

100

490

0,6

107

5

0,0

46

-520

-0,4

42

-1.660

-1,3

63

-7.385

-4,4

2.234

5.755

4,3

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

    1)         Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

 


 

Tabel 3.b.      Skitsens virkning for ægtepar. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

3

13.180

-

1

1.705

-

1

555

-

1

5

0,0

0

-490

-1,7

0

-1.770

-

2

-7.650

-

8

2.985

-

100 – 150

5

6.625

6,8

1

1.750

1,9

1

585

0,6

0

-30

0,0

1

-545

-0,6

1

-1.585

-2,0

2

-7.270

-9,0

10

2.225

2,4

150 – 200

43

7.975

5,8

10

1.690

1,3

9

570

0,4

1

0

0,0

6

-505

-0,4

5

-1.620

-1,2

7

-6.115

-4,7

81

3.830

2,8

200 – 250

36

8.545

5,2

6

1.740

1,0

4

575

0,3

1

10

0,0

3

-550

-0,3

3

-1.620

-1,0

7

-6.640

-4,2

59

4.495

2,8

250 – 300

47

9.470

4,8

5

1.800

0,9

3

585

0,3

1

5

0,0

2

-540

-0,3

2

-1.685

-0,9

5

-6.995

-5,0

64

6.460

3,4

300 – 350

49

9.735

4,3

5

1.805

0,8

2

565

0,3

1

0

0,0

2

-525

-0,2

1

-1.660

-0,7

5

-6.935

-3,3

66

6.820

3,0

350 – 400

42

9.400

3,7

6

1.795

0,7

2

620

0,2

0

20

0,0

2

-495

-0,2

2

-1.770

-0,7

4

-8.250

-3,4

58

6.250

2,4

400 – 500

107

9.325

3,1

13

1.750

0,6

5

570

0,2

1

0

0,0

3

-485

-0,2

3

-1.715

-0,6

13

-8.765

-3,3

145

6.235

2,1

500 – 600

153

9.880

2,7

17

1.875

0,5

5

580

0,2

1

5

0,0

3

-520

-0,1

3

-1.685

-0,5

13

-9.175

-2,9

195

7.290

2,0

600 – 800

191

10.875

2,6

12

1.805

0,4

5

605

0,1

1

10

0,0

4

-520

-0,1

5

-1.710

-0,4

20

-9.990

-2,5

237

7.975

1,9

over 800

69

11.965

2,2

8

1.780

0,3

4

530

0,1

1

-10

0,0

4

-525

-0,1

6

-1.735

-0,3

36

-13.390

-2,2

129

2.720

0,5

Alle

745

10.000

3,0

85

1.785

0,6

41

575

0,2

9

0

0,0

29

-515

-0,2

32

-1.690

-0,5

114

-9.965

-2,7

1.054

6.095

1,8

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)             Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.


 

Tabel 3.c.      Skitsens virkning for alle familier. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

154

3.920

8,3

64

1.870

4,4

56

445

1,8

94

5

0,1

6

-515

-2,1

7

-1.700

-9,4

9

-6.410

-

389

1.750

5,5

100 – 150

477

5.900

6,6

21

1.715

1,9

15

525

0,6

5

5

0,0

17

-540

-0,6

19

-1.640

-1,9

19

-5.770

-7,0

572

4.735

5,3

150 – 200

318

7.375

6,0

24

1.760

1,4

14

570

0,4

3

5

0,0

11

-505

-0,4

9

-1.650

-1,3

13

-6.300

-5,2

391

5.845

4,7

200 – 250

265

7.920

5,2

19

1.765

1,1

11

555

0,4

3

0

0,0

9

-525

-0,3

6

-1.615

-1,0

12

-6.385

-4,1

324

6.310

4,1

250 – 300

260

8.670

4,7

23

1.825

1,0

11

545

0,3

4

-5

0,0

7

-510

-0,3

5

-1.650

-0,9

10

-6.965

-4,8

318

6.985

3,8

300 – 350

211

9.655

4,6

17

1.810

0,8

8

565

0,3

2

0

0,0

5

-515

-0,2

3

-1.705

-0,8

9

-7.360

-3,6

256

7.825

3,7

350 – 400

147

10.905

4,6

10

1.800

0,7

4

600

0,2

0

15

0,0

3

-510

-0,2

3

-1.730

-0,7

6

-8.415

-3,7

173

9.005

3,8

400 – 500

186

10.270

3,6

18

1.750

0,6

7

585

0,2

2

15

0,0

4

-485

-0,2

4

-1.710

-0,6

17

-8.925

-3,4

239

7.485

2,7

500 – 600

174

10.115

2,9

20

1.855

0,5

6

560

0,2

1

0

0,0

4

-535

-0,2

4

-1.680

-0,5

17

-9.300

-3,0

226

7.250

2,1

600 – 800

203

10.920

2,6

13

1.795

0,4

6

595

0,1

1

5

0,0

5

-520

-0,1

7

-1.720

-0,4

25

-9.690

-2,5

259

7.640

1,8

over 800

73

12.180

2,3

8

1.775

0,3

4

530

0,1

1

-10

0,0

4

-525

-0,1

6

-1.725

-0,3

40

-13.370

-2,3

138

2.620

0,5

Alle

2.469

8.320

4,2

237

1.810

1,0

141

515

0,4

116

5

0,0

75

-520

-0,3

74

-1.675

-0,8

177

-9.045

-3,0

3.288

5.865

3,0

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)             Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

 

 



[1] Skattestoppet betyder, at beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten efter gældende regler er fastlåst nominelt på et niveau svarende til højst  vurderingen pr. 1. januar 2001 + 5 pct. Det betyder, at ejendomsværdiskatten målt realt (netto for inflation) falder fra år til år. Da der ønskes beregninger for virkningen af det skitserede forslag om 5 år, er ejendomsværdiskatten efter gældende regler inklusiv skattestop derfor i beregningerne nedreguleret med ca. 10½ pct., svarende til en prisudvikling på to pct. årligt i 5 år. Herved tages der teknisk hensyn til, at alle skøn er i 2006 prisniveau. Provenuvirkningen fremkommer således ved sammenligning af ejendomsværdiskatten beregnet med 1,65 pct. af den fulde ejendomsværdi i 2006 i forhold til ejendomsværdiskatten af det nedregulerede grundlag. Det er forudsat, at den progressive ejendomsværdiskat på 3 pct. bevares. Endvidere forudsættes nedslaget for ejerboliger erhvervet den 1. juli 1998 eller før og 4 ‰-nedslaget, maks. 1.200 kr., ophævet. Pensionister bevarer det indkomstafhængige nedslag på 4 ‰ af ejendomsværdien. Endelig er det forudsat, at de gældende begrænsningsregler for stigningen i ejendomsværdiskat fra år til år suspenderes.

I punkt viii) er særskilt angivet provenuvirkningen af, at der indføres en loft over ejendomsværdiskatten, der afhænger af både ejendomsværdi og indkomst.