Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 17. november 2006.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Birgitte Christensen
                       Â
Ministeren anmodes om at lave beregninger svarende til de beregninger, der er foretaget i SAU alm. del - spm. 375 og 405 (folketingsåret 2005-06), hvor der dog indføres følgende begrænsningsregel på ejendomsværdiskatten: Ejendomsværdiskatten for en husstand kan ikke udgøre mere end 0,6 pct. af ejendomsværdien tillagt 2,5 pct. af husstandens indkomst - forstået som personlig indkomst tillagt positiv kapitalindkomst.
Svar:
De ønskede beregninger af de fordelingsmæssige konsekvenser af de skitserede ændringer af skattesystemet er vist i det følgende.
Der er som i svaret på spørgsmål 375 og 405 alene givet rent tekniske beregninger for de elementer til ændring af skattesystemet mv., der blev opstillet i spørgsmål 375 og 405 samt i spørgsmål 72. Beregningerne viser alene de umiddelbare virkninger af de opstillede elementer, og indregner ikke de afledte virkninger, herunder virkningerne for arbejdsudbud og boligpriser mv. I den forbindelse skal der gøres opmærksom på, at den foreslåede begrænsningsregel for ejendomsværdiskatten vil øge marginalskatten af arbejdsindkomst mv.
De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af de ændringer i skattesystemet mv., der er opstillet i spørgsmål 375 og 405 og spørgsmål 72 er vist i tabel 1.
Tabel 1.    Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af skattejusteringerne. (Slutvirkning) |
|
(2006-niveau) |
Ca. mia. kr. |
i      Den statslige bundskat bortfalder..........................................................................................        Skatteloftet sænkes parallelt fra 59 pct. til 53,52 pct. |
÷ 43,8
|
ii     Beskæftigelsesfradraget bortfalder........................................................................................ |
5,2 |
iii    Arbejdsmarkedsbidraget sættes ned fra 8 til 6 pct., og fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag bortfalder...............................................................................................................        Der er ikke medregnet afledte effekter på satsreguleringen af beløbsgrænser og overførselsindkomster. |
12,7
|
iv    Personfradraget hæves med 5.200 kr. fra 38.500 kr. til 43.700 kr.........................................        Personfradraget for unge under 18 år hæves ikke. |
÷ 7,1
|
v     Mellemskattegrænsen hæves med 23.100 kr. fra 265.500 kr. til 288.600 kr........................ |
÷ 2,1 |
vi    Topskattegrænsen hæves med 47.800 kr. (ca.15 pct.) fra 318.700 kr. til 366.500 kr. Topskatteprocenten hæves med 2,5 procentpoint fra 15 pct. til 17,5 pct., og det skrå skatteloft fjernes........................................................................................................................ |
÷ 3,3 |
vii   Ejendomsværdiskatten forøges til 1,65 pct. af den aktuelle ejendomsværdi....................        Jf. beregningsforudsætninger i note [1]. |
26,4
|
viii  Ejendomsværdiskatten begrænses til maksimalt at kunne udgøre 0,6 pct. af ejendomsværdien tillagt 2,5 pct. af familiens personlige indkomst tillagt positiv nettokapitalindkomst og aktieindkomst udover 5.000 kr. (10.000 kr. for ægtepar). Det svarer til indkomstgrundlaget for aftrapning af pensionistnedslaget i ejendomsværdiskatten. |
¸ 7,9 |
ix    Reglerne for aftrapning af folkepensionens grundbeløb ændres således, at ikke kun arbejdsindtægt, men alle indtægter tælles med ved aftrapningen.....................................        Provenuændringen er beregnet som nedgangen i pensionen netto for skat |
0,6
|
I alt provenuændring indregnet i fordelingstabellerne............................... |
÷ 19,3 |
x     Ændret bilbeskatning med et nettoprovenu på 2,4 mia. kr..................................................        Ikke indregnet i fordelingstabellerne |
2,4 |
I alt provenuændring af skattejusteringerne.............................................................................. |
¸ 16,9 |
Anm.: Personskatteelementerne er baseret på lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.            ’÷’ betyder provenutab. |
Elementet om øget bilbeskatning svarende til et nettoprovenu på 2,4 mia. kr. er ikke indregnet i fordelingsberegningerne.
Fordelingsprofilen for lejere, for ejere, der har købt deres bolig før 1. juli 1998, og for nyere ejere fremgår af tabel 2. Tabellen viser de umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser for familier fordelt efter indkomstens størrelse. Familier består af enlige eller ægtepar inkl. hjemmeboende børn under 18 år.
Tabel 2. Skitsens virkning for alle familier fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. (Slutvirkning) |
||||||||||||||
|
Lejere |
Nye ejere |
Gamle ejere |
I alt |
||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. lettelse |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. lettelse |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. lettelse |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. lettelse |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
under 100 |
348 |
1.900 |
4,9 |
21 |
1.230 |
- |
678 |
21 |
-280 |
- |
964 |
390 |
1.750 |
5,5 |
100 – 150 |
450 |
5.965 |
6,6 |
36 |
2.585 |
2,9 |
568 |
86 |
-810 |
-0,9 |
738 |
572 |
4.735 |
5,3 |
150 – 200 |
262 |
7.875 |
6,5 |
47 |
4.165 |
3,3 |
580 |
83 |
410 |
0,3 |
815 |
392 |
5.845 |
4,7 |
200 – 250 |
190 |
8.935 |
5,9 |
61 |
4.465 |
2,9 |
594 |
74 |
1.065 |
0,7 |
870 |
325 |
6.310 |
4,1 |
250 – 300 |
165 |
10.290 |
5,7 |
79 |
5.045 |
2,7 |
601 |
75 |
1.730 |
1,0 |
887 |
318 |
6.985 |
3,8 |
300 – 350 |
115 |
12.185 |
5,8 |
72 |
6.065 |
2,9 |
666 |
69 |
2.420 |
1,1 |
967 |
256 |
7.825 |
3,7 |
350 – 400 |
64 |
15.155 |
6,5 |
52 |
7.915 |
3,3 |
741 |
57 |
3.025 |
1,3 |
1.034 |
173 |
9.005 |
3,8 |
400 – 500 |
61 |
16.160 |
5,9 |
74 |
7.235 |
2,6 |
858 |
104 |
2.525 |
0,9 |
1.072 |
239 |
7.485 |
2,7 |
500 – 600 |
36 |
19.190 |
5,7 |
71 |
7.915 |
2,2 |
963 |
119 |
3.250 |
0,9 |
1.115 |
226 |
7.250 |
2,1 |
600 – 800 |
28 |
22.715 |
5,6 |
93 |
8.755 |
2,1 |
1.202 |
138 |
3.855 |
0,9 |
1.293 |
259 |
7.640 |
1,8 |
over 800 |
9 |
26.520 |
4,9 |
56 |
4.845 |
0,9 |
1.705 |
72 |
2.210 |
0,4 |
1.859 |
138 |
2.620 |
0,5 |
Alle |
1.728 |
7.950 |
6,0 |
662 |
6.070 |
2,3 |
863 |
898 |
1.700 |
0,6 |
1.074 |
3.288 |
5.865 |
3,0 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)          Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. 2)          Beregningsgrundlag for ejendomsværdiskat |
I tabel 3 er skitsens umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser vist for familier opdelt pÃ¥ enlige og ægtepar. Af de sidste kolonner i tabellerne fremgÃ¥r ogsÃ¥ de oplysninger om virkÂninger for samtlige enlige og ægtepar, som fremgik af besvarelsen pÃ¥ spørgsmÃ¥l 375.
Tabel 3.a.     Skitsens virkning for enlige. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
2.499 - 1.000 |
999 - 100 |
Uændret |
Fald -101 - -1.000 |
-1.001 - -2.500 |
Over -2.500 |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
151 |
3.745 |
6,9 |
63 |
1.875 |
4,3 |
55 |
440 |
1,8 |
93 |
5 |
0,1 |
6 |
-515 |
-2,2 |
7 |
-1.695 |
-9,2 |
7 |
-6.095 |
- |
381 |
1.720 |
4,9 |
100 – 150 |
472 |
5.890 |
6,6 |
20 |
1.715 |
1,9 |
14 |
525 |
0,6 |
5 |
5 |
0,0 |
16 |
-540 |
-0,6 |
18 |
-1.640 |
-1,8 |
17 |
-5.620 |
-6,8 |
562 |
4.780 |
5,3 |
150 – 200 |
275 |
7.280 |
6,1 |
14 |
1.805 |
1,5 |
5 |
570 |
0,5 |
2 |
10 |
0,0 |
5 |
-510 |
-0,4 |
4 |
-1.690 |
-1,4 |
6 |
-6.505 |
-5,8 |
310 |
6.375 |
5,3 |
200 – 250 |
229 |
7.820 |
5,2 |
13 |
1.775 |
1,2 |
7 |
550 |
0,4 |
2 |
-5 |
0,0 |
6 |
-515 |
-0,3 |
3 |
-1.610 |
-1,1 |
5 |
-6.015 |
-3,9 |
265 |
6.715 |
4,4 |
250 – 300 |
213 |
8.495 |
4,7 |
18 |
1.830 |
1,0 |
8 |
530 |
0,3 |
3 |
-5 |
0,0 |
5 |
-500 |
-0,3 |
3 |
-1.620 |
-0,9 |
5 |
-6.930 |
-4,6 |
254 |
7.115 |
4,0 |
300 – 350 |
162 |
9.630 |
4,7 |
12 |
1.815 |
0,9 |
6 |
570 |
0,3 |
1 |
0 |
0,0 |
3 |
-510 |
-0,2 |
2 |
-1.730 |
-0,8 |
4 |
-7.995 |
-4,0 |
190 |
8.175 |
4,0 |
350 – 400 |
105 |
11.505 |
5,0 |
4 |
1.810 |
0,8 |
2 |
575 |
0,3 |
0 |
10 |
0,0 |
1 |
-550 |
-0,2 |
1 |
-1.600 |
-0,7 |
2 |
-8.715 |
-4,3 |
115 |
10.405 |
4,6 |
400 – 500 |
79 |
11.535 |
4,5 |
5 |
1.750 |
0,7 |
2 |
625 |
0,2 |
1 |
35 |
0,0 |
1 |
-490 |
-0,2 |
1 |
-1.685 |
-0,6 |
4 |
-9.390 |
-4,0 |
94 |
9.425 |
3,7 |
500 – 600 |
21 |
11.835 |
4,1 |
3 |
1.725 |
0,6 |
1 |
500 |
0,2 |
0 |
-5 |
0,0 |
1 |
-595 |
-0,2 |
1 |
-1.675 |
-0,6 |
4 |
-9.745 |
-3,8 |
31 |
7.000 |
2,4 |
600 – 800 |
12 |
11.660 |
3,4 |
1 |
1.710 |
0,5 |
1 |
550 |
0,2 |
0 |
-5 |
0,0 |
1 |
-545 |
-0,2 |
2 |
-1.735 |
-0,5 |
5 |
-8.605 |
-2,4 |
22 |
3.985 |
1,2 |
over 800 |
4 |
15.735 |
3,1 |
0 |
1.660 |
0,4 |
0 |
565 |
0,1 |
0 |
65 |
0,0 |
0 |
-505 |
-0,1 |
0 |
-1.640 |
-0,3 |
4 |
-13.220 |
-2,8 |
9 |
1.250 |
0,3 |
Alle |
1.724 |
7.595 |
5,3 |
152 |
1.820 |
1,6 |
100 |
490 |
0,6 |
107 |
5 |
0,0 |
46 |
-520 |
-0,4 |
42 |
-1.660 |
-1,3 |
63 |
-7.385 |
-4,4 |
2.234 |
5.755 |
4,3 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.    1)        Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
Tabel 3.b.     Skitsens virkning for ægtepar. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
2.499 - 1.000 |
999 - 100 |
Uændret |
Fald -101 - -1.000 |
-1.001 - -2.500 |
Over -2.500 |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
3 |
13.180 |
- |
1 |
1.705 |
- |
1 |
555 |
- |
1 |
5 |
0,0 |
0 |
-490 |
-1,7 |
0 |
-1.770 |
- |
2 |
-7.650 |
- |
8 |
2.985 |
- |
100 – 150 |
5 |
6.625 |
6,8 |
1 |
1.750 |
1,9 |
1 |
585 |
0,6 |
0 |
-30 |
0,0 |
1 |
-545 |
-0,6 |
1 |
-1.585 |
-2,0 |
2 |
-7.270 |
-9,0 |
10 |
2.225 |
2,4 |
150 – 200 |
43 |
7.975 |
5,8 |
10 |
1.690 |
1,3 |
9 |
570 |
0,4 |
1 |
0 |
0,0 |
6 |
-505 |
-0,4 |
5 |
-1.620 |
-1,2 |
7 |
-6.115 |
-4,7 |
81 |
3.830 |
2,8 |
200 – 250 |
36 |
8.545 |
5,2 |
6 |
1.740 |
1,0 |
4 |
575 |
0,3 |
1 |
10 |
0,0 |
3 |
-550 |
-0,3 |
3 |
-1.620 |
-1,0 |
7 |
-6.640 |
-4,2 |
59 |
4.495 |
2,8 |
250 – 300 |
47 |
9.470 |
4,8 |
5 |
1.800 |
0,9 |
3 |
585 |
0,3 |
1 |
5 |
0,0 |
2 |
-540 |
-0,3 |
2 |
-1.685 |
-0,9 |
5 |
-6.995 |
-5,0 |
64 |
6.460 |
3,4 |
300 – 350 |
49 |
9.735 |
4,3 |
5 |
1.805 |
0,8 |
2 |
565 |
0,3 |
1 |
0 |
0,0 |
2 |
-525 |
-0,2 |
1 |
-1.660 |
-0,7 |
5 |
-6.935 |
-3,3 |
66 |
6.820 |
3,0 |
350 – 400 |
42 |
9.400 |
3,7 |
6 |
1.795 |
0,7 |
2 |
620 |
0,2 |
0 |
20 |
0,0 |
2 |
-495 |
-0,2 |
2 |
-1.770 |
-0,7 |
4 |
-8.250 |
-3,4 |
58 |
6.250 |
2,4 |
400 – 500 |
107 |
9.325 |
3,1 |
13 |
1.750 |
0,6 |
5 |
570 |
0,2 |
1 |
0 |
0,0 |
3 |
-485 |
-0,2 |
3 |
-1.715 |
-0,6 |
13 |
-8.765 |
-3,3 |
145 |
6.235 |
2,1 |
500 – 600 |
153 |
9.880 |
2,7 |
17 |
1.875 |
0,5 |
5 |
580 |
0,2 |
1 |
5 |
0,0 |
3 |
-520 |
-0,1 |
3 |
-1.685 |
-0,5 |
13 |
-9.175 |
-2,9 |
195 |
7.290 |
2,0 |
600 – 800 |
191 |
10.875 |
2,6 |
12 |
1.805 |
0,4 |
5 |
605 |
0,1 |
1 |
10 |
0,0 |
4 |
-520 |
-0,1 |
5 |
-1.710 |
-0,4 |
20 |
-9.990 |
-2,5 |
237 |
7.975 |
1,9 |
over 800 |
69 |
11.965 |
2,2 |
8 |
1.780 |
0,3 |
4 |
530 |
0,1 |
1 |
-10 |
0,0 |
4 |
-525 |
-0,1 |
6 |
-1.735 |
-0,3 |
36 |
-13.390 |
-2,2 |
129 |
2.720 |
0,5 |
Alle |
745 |
10.000 |
3,0 |
85 |
1.785 |
0,6 |
41 |
575 |
0,2 |
9 |
0 |
0,0 |
29 |
-515 |
-0,2 |
32 |
-1.690 |
-0,5 |
114 |
-9.965 |
-2,7 |
1.054 |
6.095 |
1,8 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)            Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
Tabel 3.c.     Skitsens virkning for alle familier. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
2.499 - 1.000 |
999 - 100 |
Uændret |
Fald -101 - -1.000 |
-1.001 - -2.500 |
Over -2.500 |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
154 |
3.920 |
8,3 |
64 |
1.870 |
4,4 |
56 |
445 |
1,8 |
94 |
5 |
0,1 |
6 |
-515 |
-2,1 |
7 |
-1.700 |
-9,4 |
9 |
-6.410 |
- |
389 |
1.750 |
5,5 |
100 – 150 |
477 |
5.900 |
6,6 |
21 |
1.715 |
1,9 |
15 |
525 |
0,6 |
5 |
5 |
0,0 |
17 |
-540 |
-0,6 |
19 |
-1.640 |
-1,9 |
19 |
-5.770 |
-7,0 |
572 |
4.735 |
5,3 |
150 – 200 |
318 |
7.375 |
6,0 |
24 |
1.760 |
1,4 |
14 |
570 |
0,4 |
3 |
5 |
0,0 |
11 |
-505 |
-0,4 |
9 |
-1.650 |
-1,3 |
13 |
-6.300 |
-5,2 |
391 |
5.845 |
4,7 |
200 – 250 |
265 |
7.920 |
5,2 |
19 |
1.765 |
1,1 |
11 |
555 |
0,4 |
3 |
0 |
0,0 |
9 |
-525 |
-0,3 |
6 |
-1.615 |
-1,0 |
12 |
-6.385 |
-4,1 |
324 |
6.310 |
4,1 |
250 – 300 |
260 |
8.670 |
4,7 |
23 |
1.825 |
1,0 |
11 |
545 |
0,3 |
4 |
-5 |
0,0 |
7 |
-510 |
-0,3 |
5 |
-1.650 |
-0,9 |
10 |
-6.965 |
-4,8 |
318 |
6.985 |
3,8 |
300 – 350 |
211 |
9.655 |
4,6 |
17 |
1.810 |
0,8 |
8 |
565 |
0,3 |
2 |
0 |
0,0 |
5 |
-515 |
-0,2 |
3 |
-1.705 |
-0,8 |
9 |
-7.360 |
-3,6 |
256 |
7.825 |
3,7 |
350 – 400 |
147 |
10.905 |
4,6 |
10 |
1.800 |
0,7 |
4 |
600 |
0,2 |
0 |
15 |
0,0 |
3 |
-510 |
-0,2 |
3 |
-1.730 |
-0,7 |
6 |
-8.415 |
-3,7 |
173 |
9.005 |
3,8 |
400 – 500 |
186 |
10.270 |
3,6 |
18 |
1.750 |
0,6 |
7 |
585 |
0,2 |
2 |
15 |
0,0 |
4 |
-485 |
-0,2 |
4 |
-1.710 |
-0,6 |
17 |
-8.925 |
-3,4 |
239 |
7.485 |
2,7 |
500 – 600 |
174 |
10.115 |
2,9 |
20 |
1.855 |
0,5 |
6 |
560 |
0,2 |
1 |
0 |
0,0 |
4 |
-535 |
-0,2 |
4 |
-1.680 |
-0,5 |
17 |
-9.300 |
-3,0 |
226 |
7.250 |
2,1 |
600 – 800 |
203 |
10.920 |
2,6 |
13 |
1.795 |
0,4 |
6 |
595 |
0,1 |
1 |
5 |
0,0 |
5 |
-520 |
-0,1 |
7 |
-1.720 |
-0,4 |
25 |
-9.690 |
-2,5 |
259 |
7.640 |
1,8 |
over 800 |
73 |
12.180 |
2,3 |
8 |
1.775 |
0,3 |
4 |
530 |
0,1 |
1 |
-10 |
0,0 |
4 |
-525 |
-0,1 |
6 |
-1.725 |
-0,3 |
40 |
-13.370 |
-2,3 |
138 |
2.620 |
0,5 |
Alle |
2.469 |
8.320 |
4,2 |
237 |
1.810 |
1,0 |
141 |
515 |
0,4 |
116 |
5 |
0,0 |
75 |
-520 |
-0,3 |
74 |
-1.675 |
-0,8 |
177 |
-9.045 |
-3,0 |
3.288 |
5.865 |
3,0 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)            Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
[1] Skattestoppet betyder, at beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten efter gældende regler er fastlåst nominelt på et niveau svarende til højst vurderingen pr. 1. januar 2001 + 5 pct. Det betyder, at ejendomsværdiskatten målt realt (netto for inflation) falder fra år til år. Da der ønskes beregninger for virkningen af det skitserede forslag om 5 år, er ejendomsværdiskatten efter gældende regler inklusiv skattestop derfor i beregningerne nedreguleret med ca. 10½ pct., svarende til en prisudvikling på to pct. årligt i 5 år. Herved tages der teknisk hensyn til, at alle skøn er i 2006 prisniveau. Provenuvirkningen fremkommer således ved sammenligning af ejendomsværdiskatten beregnet med 1,65 pct. af den fulde ejendomsværdi i 2006 i forhold til ejendomsværdiskatten af det nedregulerede grundlag. Det er forudsat, at den progressive ejendomsværdiskat på 3 pct. bevares. Endvidere forudsættes nedslaget for ejerboliger erhvervet den 1. juli 1998 eller før og 4 ‰-nedslaget, maks. 1.200 kr., ophævet. Pensionister bevarer det indkomstafhængige nedslag på 4 ‰ af ejendomsværdien. Endelig er det forudsat, at de gældende begrænsningsregler for stigningen i ejendomsværdiskat fra år til år suspenderes.
I punkt viii) er særskilt angivet provenuvirkningen af, at der indføres en loft over ejendomsværdiskatten, der afhænger af både ejendomsværdi og indkomst.