Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 71 af 17. november 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål:

Ministeren anmodes om at lave beregninger svarende til de beregninger, der er foretaget i SAU alm. del - spm. 375 og 405 (folketingsåret 2005-06), men dog således at ejendomsværdiskatten kun forøges til 1 pct. af den aktuelle ejendomsværdi.

Svar:

De ønskede beregninger af de fordelingsmæssige konsekvenser af de skitserede ændringer af skattesystemet er vist i det følgende.

Der er som i svaret på spørgsmål 375 og 405 alene givet rent tekniske beregninger for de elementer til ændring af skattesystemet mv., der blev opstillet i spørgsmål 375 og 405. Beregningerne viser alene de umiddelbare virkninger af de opstillede elementer, og indregner ikke de afledte virkninger, herunder virkningerne for arbejdsudbud og boligpriser mv.

De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af de ændringer i skattesystemet mv., der er opstillet i spørgsmål 375 og 405 samt spørgsmål 71, er vist i tabel 1.


 

Tabel 1.     Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af skattejusteringerne. (Slutvirkning)

(2006-niveau)

Ca. mia. kr.

i       Den statslige bundskat bortfalder..........................................................................................

        Skatteloftet sænkes parallelt fra 59 pct. til 53,52 pct.

÷ 43,8

 

ii      Beskæftigelsesfradraget bortfalder........................................................................................

5,2

iii     Arbejdsmarkedsbidraget sættes ned fra 8 til 6 pct., og fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag bortfalder...............................................................................................................

        Der er ikke medregnet afledte effekter på satsreguleringen af beløbsgrænser og overførselsindkomster.

12,7

 

 

iv     Personfradraget hæves med 5.200 kr. fra 38.500 kr. til 43.700 kr.........................................

        Personfradraget for unge under 18 år hæves ikke.

÷ 7,1

 

v      Mellemskattegrænsen hæves med 23.100 kr. fra 265.500 kr. til 288.600 kr........................

÷ 2,1

vi     Topskattegrænsen hæves med 47.800 kr. (ca.15 pct.) fra 318.700 kr. til 366.500 kr. Topskatteprocenten hæves med 2,5 procentpoint fra 15 pct. til 17,5 pct., og det skrå skatteloft fjernes........................................................................................................................

÷ 3,3

vii    Ejendomsværdiskatten forøges til 1 pct. af den aktuelle ejendomsværdi.........................

        Jf. beregningsforudsætninger i note [1].

12,0

 

viii   Reglerne for aftrapning af folkepensionens grundbeløb ændres således, at ikke kun arbejdsindtægt, men alle indtægter tælles med ved aftrapningen.....................................

        Provenuændringen er beregnet som nedgangen i pensionen netto for skat

0,6

 

I alt provenuændring indregnet i fordelingstabellerne...............................

÷ 25,8

ix     Ændret bilbeskatning med et nettoprovenu på 2,4 mia. kr..................................................

        Ikke indregnet i fordelingstabellerne

2,4

I alt provenuændring af skattejusteringerne..............................................................................

÷ 23,4

Anm.:  Personskatteelementerne er baseret på lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

            ’÷’ betyder provenutab.

 

Elementet om øget bilbeskatning svarende til et nettoprovenu på 2,4 mia. kr. er ikke indregnet i fordelingsberegningerne.

Fordelingsprofilen for lejere, for ejere, der har købt deres bolig før 1. juli 1998, og for nyere ejere fremgår af tabel 2. Tabellen viser de umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser for familier fordelt efter indkomstens størrelse. Familier består af enlige eller ægtepar inkl. hjemmeboende børn under 18 år.

 

 

Tabel 2.  Skitsens virkning for alle familier fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. (Slutvirkning)

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Lejere

Nye ejere

Gamle ejere

I alt

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Gns. ejendoms-værdi2)

Antal familier

Gns.

lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Gns. ejendoms-værdi2)

Antal familier

Gns. lettelse

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

1.000 kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

1.000 kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

under 100

348

1.900

4,9

21

-2.110

-

678

21

-4.750

-

964

390

1.325

4,2

100 – 150

450

5.970

6,6

36

2.835

3,1

568

86

905

1,0

738

572

5.010

5,6

150 – 200

262

7.875

6,5

47

4.615

3,7

580

83

2.475

2,0

815

392

6.340

5,1

200 – 250

190

8.935

5,9

61

5.245

3,4

594

74

3.095

2,0

870

325

6.920

4,5

250 – 300

165

10.290

5,7

79

6.355

3,4

601

75

4.085

2,3

887

318

7.860

4,3

300 – 350

115

12.190

5,8

72

7.990

3,8

666

69

4.930

2,3

967

256

9.045

4,3

350 – 400

64

15.160

6,5

52

10.320

4,3

741

57

6.285

2,6

1.034

173

10.800

4,6

400 – 500

61

16.165

5,9

74

10.820

3,8

858

104

7.550

2,6

1.072

239

10.770

3,8

500 – 600

36

19.195

5,7

71

13.485

3,8

963

119

9.900

2,8

1.115

226

12.505

3,6

600 – 800

28

22.715

5,6

93

15.900

3,8

1.202

138

12.355

3,0

1.293

259

14.740

3,5

over 800

9

26.520

4,9

56

15.045

2,7

1.705

72

9.940

1,8

1.859

138

13.150

2,4

Alle

1.728

7.950

6,0

662

9.500

3,6

863

898

6.460

2,4

1.074

3.288

7.860

4,0

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)           Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

2)           Beregningsgrundlag for ejendomsværdiskat

 

I tabel 3 er skitsens umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser vist for familier opdelt på enlige og ægtepar. Af de sidste kolonner i tabellerne fremgår også de oplysninger om virkning­er for samtlige enlige og ægtepar, som fremgik af besvarelsen på spørgsmål 375.


 


Tabel 3.a.      Skitsens virkning for enlige. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

150

3.705

6,5

62

1.875

4,1

53

440

1,7

92

5

0,1

4

-510

-1,8

5

-1.770

-15,9

16

-8.620

47,8

381

1.420

4,0

100 – 150

501

5.785

6,4

27

1.815

2,0

9

605

0,7

2

-5

0,0

5

-515

-0,6

6

-1.690

-1,9

12

-8.175

-9,9

562

5.060

5,6

150 – 200

284

7.255

6,1

9

1.805

1,5

3

510

0,4

1

15

0,0

2

-545

-0,4

3

-1.660

-1,5

7

-9.555

-8,4

310

6.455

5,4

200 – 250

240

7.820

5,2

9

1.790

1,2

4

565

0,4

1

0

0,0

3

-540

-0,4

2

-1.700

-1,1

6

-7.600

-5,0

265

6.960

4,6

250 – 300

234

8.500

4,7

8

1.805

1,0

3

575

0,3

1

20

0,0

2

-465

-0,3

2

-1.745

-1,0

5

-8.030

-4,5

254

7.705

4,3

300 – 350

178

9.860

4,8

4

1.845

0,9

2

620

0,3

1

-10

0,0

1

-475

-0,2

2

-1.710

-0,9

4

-10.095

-5,3

190

9.070

4,4

350 – 400

110

12.480

5,5

2

1.840

0,8

1

545

0,2

0

20

0,0

1

-535

-0,2

0

-1.850

-0,8

2

-10.915

-4,8

115

11.695

5,1

400 – 500

88

12.320

4,8

1

1.840

0,7

1

570

0,2

0

15

0,0

0

-615

-0,2

0

-1.820

-0,7

3

-13.410

-5,5

94

11.215

4,4

500 – 600

27

11.915

4,1

1

1.795

0,6

0

620

0,2

0

10

0,0

0

-530

-0,2

1

-1.690

-0,6

2

-13.755

-6,1

31

9.675

3,4

600 – 800

17

11.095

3,3

1

1.810

0,5

1

540

0,2

0

20

0,0

1

-480

-0,1

0

-1.855

-0,5

2

-14.020

-3,9

22

7.425

2,2

over 800

7

13.705

2,9

0

1.730

0,3

0

695

0,2

0

70

0,0

0

-615

-0,1

0

-1.975

-0,5

1

-16.010

-2,7

9

7.425

1,5

Alle

1.836

7.730

5,3

124

1.845

2,0

76

485

0,8

98

5

0,0

18

-520

-0,4

21

-1.725

-1,4

61

-9.350

-7,9

2.234

6.195

4,7

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

    1)         Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

 


 

Tabel 3.b.      Skitsens virkning for ægtepar. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

1

8.265

-

1

1.580

-

1

530

-

1

0

0,0

0

-495

-

1

-1.695

-

3

-11.420

-

8

-3.080

-

100 – 150

7

6.300

6,7

1

1.905

1,8

0

575

0,6

0

0

0,0

0

-645

-0,6

0

-1.445

-1,3

2

-12.645

-16,7

10

2.245

2,4

150 – 200

70

7.290

5,3

3

1.800

1,3

1

525

0,4

0

-20

0,0

1

-525

-0,4

2

-1.640

-1,2

4

-7.445

-5,9

81

5.905

4,3

200 – 250

49

8.690

5,3

2

1.705

1,0

1

565

0,3

0

5

0,0

1

-560

-0,3

1

-1.665

-1,0

4

-8.795

-5,8

59

6.730

4,1

250 – 300

56

10.150

5,2

2

1.880

0,9

1

555

0,3

0

15

0,0

1

-535

-0,3

1

-1.770

-0,9

3

-8.500

-7,0

64

8.490

4,4

300 – 350

57

10.750

4,8

2

1.830

0,8

1

515

0,2

0

15

0,0

1

-650

-0,3

1

-1.700

-0,8

3

-6.805

-3,2

66

8.970

4,0

350 – 400

51

10.755

4,2

2

1.805

0,7

1

550

0,2

0

10

0,0

1

-510

-0,2

1

-1.515

-0,6

2

-10.695

-4,8

58

9.035

3,5

400 – 500

133

11.795

3,9

3

1.760

0,6

1

605

0,2

0

40

0,0

1

-530

-0,2

2

-1.770

-0,7

5

-11.340

-4,5

145

10.485

3,5

500 – 600

187

13.760

3,8

2

1.810

0,5

1

585

0,2

0

20

0,0

0

-655

-0,2

1

-1.715

-0,5

4

-11.060

-3,3

195

12.960

3,6

600 – 800

229

16.245

3,8

2

1.610

0,4

1

570

0,1

0

-25

0,0

1

-490

-0,1

1

-1.645

-0,4

4

-14.755

-4,2

237

15.405

3,7

over 800

115

16.800

3,0

2

1.635

0,3

1

585

0,1

0

-25

0,0

1

-540

-0,1

1

-1.710

-0,3

8

-22.270

-3,6

129

13.565

2,4

Alle

955

13.100

3,9

21

1.765

0,7

11

560

0,2

3

5

0,0

8

-550

-0,2

12

-1.680

-0,7

43

-12.675

-4,8

1.054

11.380

3,4

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)             Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.


 

Tabel 3.c.      Skitsens virkning for alle familier. (Slutvirkning)

 

Ændring i rådighedsbeløb:

Fremgang 2.500 eller derover

2.499 - 1.000

999 - 100

Uændret

Fald -101 - -1.000

-1.001 - -2.500

Over -2.500

I alt

Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Antal familier

Gns. ændring

I pct. af disp. indkomst1)

Tus. kr.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

(1.000)

Kr.

Pct.

Under 100

151

3.745

6,7

63

1.875

4,3

54

440

1,8

93

5

0,1

4

-510

-

6

-1.760

-

19

-9.090

-

389

1.325

4,2

100 – 150

508

5.790

6,5

28

1.815

2,0

9

605

0,7

2

-5

0,0

5

-520

-0,6

6

-1.675

-1,9

14

-8.695

-10,6

572

5.010

5,6

150 – 200

354

7.260

5,9

12

1.805

1,4

4

515

0,4

1

10

0,0

3

-535

-0,4

5

-1.650

-1,4

11

-8.785

-7,4

391

6.340

5,1

200 – 250

289

7.970

5,2

11

1.770

1,1

5

565

0,4

1

0

0,0

4

-545

-0,4

3

-1.685

-1,0

10

-8.045

-5,3

324

6.920

4,5

250 – 300

290

8.815

4,8

10

1.820

1,0

4

570

0,3

1

20

0,0

3

-485

-0,3

3

-1.755

-1,0

8

-8.195

-5,2

318

7.860

4,3

300 – 350

235

10.075

4,8

6

1.840

0,9

3

580

0,3

1

-5

0,0

2

-555

-0,3

3

-1.705

-0,8

7

-8.515

-4,3

256

9.045

4,3

350 – 400

161

11.930

5,0

4

1.825

0,8

2

545

0,2

0

15

0,0

2

-520

-0,2

1

-1.625

-0,7

4

-10.800

-4,8

173

10.800

4,6

400 – 500

221

12.005

4,2

4

1.785

0,6

2

595

0,2

0

10

0,0

1

-555

-0,2

2

-1.780

-0,7

8

-12.085

-4,9

239

10.770

3,8

500 – 600

214

13.525

3,9

3

1.805

0,6

1

595

0,2

0

20

0,0

0

-600

-0,2

2

-1.705

-0,6

6

-11.885

-4,0

226

12.505

3,6

600 – 800

246

15.890

3,8

3

1.665

0,4

2

555

0,1

0

5

0,0

2

-485

-0,1

1

-1.710

-0,5

6

-14.515

-4,1

259

14.740

3,5

over 800

122

16.635

3,0

2

1.650

0,3

1

615

0,1

0

-15

0,0

1

-560

-0,1

1

-1.765

-0,3

9

-21.420

-3,5

138

13.150

2,4

Alle

2.791

9.570

4,5

145

1.830

1,6

87

495

0,6

101

5

0,0

26

-525

-0,3

33

-1.710

-1,0

104

-10.715

-6,0

3.288

7.860

4,0

Anm.        Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.

                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb.

1)             Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler.

 

 



[1] Skattestoppet betyder, at beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten efter gældende regler er fastlåst nominelt på et niveau svarende til højst vurderingen pr. 1. januar 2001 + 5 pct. Det betyder, at ejendomsværdiskatten målt realt (netto for inflation) falder fra år til år. Da der ønskes beregninger for virkningen af det skitserede forslag om 5 år, er ejendomsværdiskatten efter gældende regler inklusiv skattestop derfor i beregningerne nedreguleret med ca. 10½ pct., svarende til en prisudvikling på to pct. årligt i 5 år. Herved tages der teknisk hensyn til, at alle skøn er i 2006 prisniveau. Provenuvirkningen fremkommer således ved sammenligning af ejendomsværdiskatten beregnet med 1 pct. af den fulde ejendomsværdi i forhold til ejendomsværdiskatten af det nedregulerede grundlag. Det er forudsat, at den progressive ejendomsværdiskat på 3 pct. bevares. Endvidere forudsættes nedslaget for ejerboliger erhvervet den 1. juli 1998 eller før og 4 ‰-nedslaget, maks. 1.200 kr., ophævet. Pensionister bevarer det indkomstafhængige nedslag på 4 ‰ af ejendomsværdien. Endelig er det forudsat, at de gældende begrænsningsregler for stigningen i ejendomsværdiskat fra år til år suspenderes.