|
â€Hvad ville konsekvenserne for finanslovsforslaget være, hvis den anvendte beregning af Arbejdsmarkedsfondens udgifter og indtægter i § 34.11 byggede pÃ¥ et skøn over udgiften til arbejdsløshedsdagpenge, der er 5.000 lavere end det tal, der er brugt – uanset om det er det ene eller det andet skøn, der er anvendt i det fremlagte forslag?â€
Svar:
Dagpengeskønnet på finanslovsforslaget for 2007, som det blev fremsat i august, bygger på august-skønnet for ledigheden. Der er taget højde for dette ledighedsskøn i Arbejdsmarkedsfondens balance. Ledighedsskønnet i august var 120.000.
Hvis der var anvendt et ledighedsskøn, der var 5.000 lavere end 120.000 (dvs. 115.000), ville der være blevet foretaget en § 35-regulering af arbejdsløshedsdagpengene ved finanslovsforslaget på ca. 675 mio. kr. Den ville være blevet indarbejdet i Arbejdsmarkedsfondens balance. Derved ville Arbejdsmarkedsfonden være blevet budgetteret med et overskud. Denne situation ville have indebåret, at der i det nye folketingsår skulle have været fremsat lovforslag om arbejdsmarkedsbidragets størrelse.
Hvis der var budgetteret med overskud i fonden ved fremsættelsen af finanslovsforslaget i august, skulle arbejdsmarkedsbidragssatsen nedsættes i det efterfølgende år, jf. arbejdsmarkedsfondslovens § 4.
Da ændring af arbejdsmarkedsbidragssatsen skal ske ved lov, er det i forarbejderne til arbejdsmarkedsfondsloven forudsat, at regeringen i givet fald skal fremsætte lovforslag herom.
Â
Såfremt der jf. overfor ved FFL07 i august 2006 havde været udsigt til et overskud i Arbejdsmarkedsfonden på 675 mio. kr., indebærer arbejdsmarkedsfondsloven, at arbejdsmarkedsbidraget med virkning fra 2007 i givet fald skulle nedsættes, hvis der er flertal for et lovforslag herom i folketinget. Nedsættelsen beregnes som halvdelen af reguleringsbehovet, der opgøres som det budgetterede overskud i det kommende finansår plus den budgetterede overførsel til fonden i det foregående år (dvs. det budgetterede underskud ved FFL06). Med udgangspunkt i et hypotetisk overskud på 675 mio. kr. i 2007 er det vurderingen, at nedsættelsen udgør 0,3 pct.-enheder.
Hvis der foretages ændringer i arbejdsmarkedsbidragssatsen, har det som følge af princippet om retvisende budgettering konsekvenser for finanslovsforslaget, idet der i så fald skal redegøres for konsekvenserne af en eventuelt ændret bidragssats.