Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 6. november 2006.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /John Fuhrman

                        


Spørgsmål: Vil ministeren redegøre for sammenhængen mellem på den ene side ministerens påstand om, at indsatsen mod afgiftssnyderi vedrørende colaer og mineralvande har vist sin effektivitet ved, at indtægterne fra mineralvandsafgiften er stigende, og på den anden side de faktiske indtægter? Kan ministeren bekræfte, at statens indtægter fra mineralvandsafgift for perioden 1/1 til 31/8 –2006 kun er steget fra 333 mio. kr. til 348 mio. kr. (4,4%) i forhold til den tilsvarende periode 2005 jf. den på Skatteministeriets hjemmeside offentliggjorte indtægtsliste for august 2006.

 

Svar:

Det kan bekræftes, at de bogførte indtægter fra mineralvandsafgiften har været 348 mio. kr. i perioden 1/1 til 31/8 –2006, mens indtægterne i samme periode 2005 var på 333 mio. kr.

Når der korrigeres for godtgørelser og lignende, har afgiftsgrundlaget i perioden 1/1 til 31/8 –2006 været 307 mio. liter. I den tilsvarende periode i 2005 var afgiftsgrundlaget 295 mio. kr. Det vil sige en forskel på ca. 12 mio. liter.

Til sammenligning er udviklingen i provenuet fra mineralvandsafgiften og afgiftsgrundlaget præsenteret i tabel 1 nedenfor. Som det fremgår er provenuet faldet fra 2002 til 2004 både når man betragter perioden 1/1 til 31/8 i hvert af de respektive år og hele året. Afgiftsgrundlaget er faldet fra 2001 til 2004. Provenuet og afgiftsgrundlaget var nogenlunde uændret i 2005 sammenlignet med 2004.

Tabel 1          Udviklingen i afgiftsprovenuet og afgiftsgrundlaget af mineralvandsafgiften

 

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Afgiftsprovenu

Mio. kr.

1/1 til 31/8

497

512

490

332

333

348

Hele året

748

763

679

496

495

525*

Afgiftsgrundlag

Mio. liter

1/1 til 31/8

323

311

299

294

295

307

Hele året

475

462

447

442

439

457*

*Skøn november 2006

Væksten fra 2005 til 2006 viser, at de seneste års negative udvikling i provenu og afgiftsgrundlag er blevet vendt i 2006. Det faldende afgiftsgrundlag før 2006 var primært drevet af øget grænse- og illegal handel, som har været stigende fra 2001 til og med 2005, som det fremgår af nedenstående tabel 2.

Tabel 2           Udviklingen i danskernes grænse- og illegale handel med sodavand

 

2001

2002

2003

2004

2005

Skøn 2006

Sodavand, mio. liter

45

50

100

105

120

115

 

Den illegale handel med sodavand blev i den seneste status over grænsehandlen fra juni 2006 skønnet at falde med 5 mio. liter i 2006, hvilket er mindre end væksten i afgiftsgrundlaget i perioden 1/1 til 31/8 –2006 på 12 mio. liter sammenlignet med 2005.

Samtidig er danskernes samlede forbrug af sodavand steget med 12 mio. liter fra 2004 til 2005, og forventes at stige med yderligere 13 mio. liter i 2006.

Den mindre illegale handel på 5 mio. liter og det større samlede forbrug på 13 mio. liter forventes, at give en vækst i afgiftsgrundlaget på 18 mio. liter i hele 2006.

Det er ikke muligt at opgøre præcis, hvor meget af væksten i afgiftsgrundlaget i perioden 1/1 til 31/8 –2006 der skyldes mindre illegal handel, og hvor meget der skyldes et øget samlet forbrug.

Da der ikke har været ændringer i mineralvandsafgiften fra 2005 til 2006 og priserne på sodavand i perioden 1/1 til 31/8 –2006 har været ca. 5 pct. højere end i samme periode i 2005, jf. tabel 3, er der ingen anledning til at tro at hele væksten i afgiftsgrundlaget skulle skyldes at det samlede forbrug i perioden har været stigende.

Tabel 3          Forbrugerprisindeks for sodavand og juice (januar 2005=100)

Forbrugerprisindeks (januar 2005=100)

Gennemsnit. januar til august 2005

Gennemsnit   2005

Gennemsnit januar til august 2006

Sodavand og juice

99,2

100,2

105,3