Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 391 af 28. september 2007.

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Hans Larsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. september 2007 fra Danske Busvognmænd vedrørende foretræde for Skatteudvalget om udkast til lovforslag om ændring af diverse afgiftslove, jf. alm. del - bilag 243.

Svar:

Efter at jeg har læst henvendelse fra Danske Busvognmænd til Skatteudvalget vil jeg gerne slå fast, at jeg naturligvis godt kan se, at situation ikke bliver nemmere for fjernbustrafikken med indførelsen af de nye dieselafgifter. Jeg vil imidlertid gerne oplyse udvalget lidt om baggrunden for, at der nu skal indføres dieselafgifter i den kollektive rutebiltransport.

Regeringens tiltag med at indføre dieselafgifter på den kollektive rutebiltransport har baggrund i en meddelelse fra Kommissionen, hvorefter medlemslandenes hidtidige undtagelser fra afgifter på diesel i den kollektive rutebiltransport skal ophøre med udgangen af 2006. Ifølge Kommissionen er der ikke længere nogen begrundelse eller mulighed for at bibeholde undtagelserne.

Vi har fra dansk side – i lighed med de øvrige berørte medlemslande – efterfølgende anmodet Kommissionen om at få forlænget afgiftsfritagelserne. Det har imidlertid fortsat været Kommissionens opfattelse, at der ikke længere er nogen begrundelse for at opretholde undtagelserne. Det er således ikke kun i Danmark, at diesel i den kollektive rutebiltransport nu skal afgiftsbelægges. Det er imidlertid lykkedes os at få Kommissionen til at acceptere, at ophøret af undtagelsen først implementeres i dansk lovgivning fra 2008.

Jeg kan oplyse, at der er blevet nedsat et tværministerielt udvalg, som har haft til opgave at finde en kompensationsmodel, der skal imødegå potentielle stigninger i billetpriserne på den kollektive rutebiltransport som følge af de nye dieselafgifter. På baggrund af udvalgets arbejde har regeringen besluttet sig for en løsning med kompensation til den kollektive rutebiltransport via de kommunale bloktilskud for at undgå prisstigninger.

Det er korrekt, at kompensationsmodellen alene omfatter den del af rutebilkørslen, der udføres efter kontrakt med kommuner og regioner. Under udvalgets arbejde er det blevet taget kontakt til Statsstøtteudvalgets sekretariat (Konkurrencestyrelsen). Det er Konkurrencestyrelsens vurdering, at en eventuel kompensation til den del af fjernbustrafikken, der falder ind under kategorien ”kommerciel transport”, og som ikke udfører ”public service”, vil udgøre statsstøtte til private virksomheder. Ophævelsen af fritagelsen for dieselafgift for den kollektive transport i dansk lovgivning er en forpligtelse i medfør af EU-retten, som Danmark – i lighed med de øvrige berørte medlemsstater – er blevet pålagt. Kommissionen godkender som regel ikke statsstøtte til opfyldelse af obligatoriske EU-forpligtelser, bortset fra de tilfælde, hvor der er tale om opfyldelse af en ”public service forpligtelse”.

Det er Skatteministeriets vurdering, som deles af Konkurrencestyrelsen, at der ikke kan opnås en statsstøttegodkendelse vedrørende kompensation til ”kommerciel transport” for ophævelsen af fritagelsen for dieselafgift.

Hertil kommer, at en model med direkte tilskud til fjernbustrafikken, der udfører ”kommerciel transport”, vil kunne anses for at være en omgåelse af Kommissionens beslutning om, at fritagelsen for dieselafgift er ophørt.