J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 346, 347, 348 og 349 af 27. august 2007.
(Alm. del).
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Morten Homann (SF).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
Ifølge de af Skatteministeriet offentliggjorte indtægtslister er de seneste 3 års udvikling på konto: 61.01.10 Renteindtægter vedrørende restancer for 1. halvår således:
1. halvår 2005:                                                      555 mio. kr.
1. halvår 2006:                                                      594 mio. kr.
1. halvår 2007:                                                      796 mio. kr.
Kan ministeren bekræfte, at denne kraftige stigning skyldes stigende restancer foranlediget af nedskæringerne og omorganiseringen i SKAT, eller findes der andre dokumenterbare forklaringer på stigningen?
Svar:
Nej, jeg kan ikke bekræfte, at stigningen i renteindtægterne skyldes stigende restancer. Derimod kan jeg bekræfte, at de indtægter af renter vedrørende restancer for 1. halvår, der nævnes i spørgsmålet, er korrekt gengivet fra indtægtslisterne.
På kontoen indgår både renter af skatte- og afgiftsrestancer og renter af for sent indbetalte skatter og afgifter.
SKAT har ikke mulighed for på grundlag af den eksisterende systemløsning at opdele renteindtægterne på de to arter af renteindtægter.
Årsagen til den konstaterede stigning i renteindtægterne kan være:
1. stigning i restancerne
2. stigning i rentesatsen ved for sen indbetaling af skatter og afgifter.
3. flere betaler skatter og afgifter for sent
Ad 1. En analyse af de restancer, der vedrører personskatter, viser, at disse er faldet fra ca. 6.700 mio. kr. i januar 2006 til ca. 5.700 mio. kr. i juli 2007. Med hensyn til de restancer der vedrører virksomheder, har SKAT alene mulighed for at måle udviklingen fra 1. maj 2006 til juli 2007. I denne periode ligger restancerne på moms og A-skat mv. forholdsvis konstante på omkring 3 mia. kr. Det er derfor SKATs vurdering, at stigningen i renteindtægter ikke umiddelbart kan forklares ud fra en stigning i restancerne. Der kan dog være tale om, at midlertidige udsving i restancerne i den omhandlede periode kan have påvirket udviklingen i renteindtægternes størrelse.
Ad 2. En del af stigningen i renteindtægterne kan forklares med, at rentesatsen er steget. Ved for sen indbetaling personlige skatter og selskabsskatter var rentesatsen i 2005 og 2006 på 0,5 pct. pr. måned, mens den i 2007 er på 0,6 pct. pr. måned. For ikke rettidigt betalt A-skatter, arbejdsmarkedsbidrag, punktafgifter, moms og lønsumsafgift var rentesatsen i 2005 og 2006 0,9 pct. pr. måned og i 2007 1,0 pct. pr måned. Skønsmæssigt vurderes renteforhøjelsen isoleret set at medføre øgede renteindtægter af størrelsesordenen 70 mio. kr. i første halvår af 2007 set i forhold til 1. halvår 2006.
Ad 3. På baggrund af det under 1 og 2 anførte kan det ikke udelukkes, at en del af de øgede renteindtægter skyldes, at flere har indbetalt skatter og afgifter for sent.
Spørgsmål 347:
†Ifølge de af Skatteministeriet offentliggjorte indtægtslister er de seneste 3 års udvikling på konto: 61.01.21 Renter vedrørende forhøjelse af skatteansættelse personer (indtægt) således:
1. halvår 2005: 116 mio. kr.
1. halvår 2006: 62 mio. kr.
1. halvår 2007: 37 mio. kr.
Kan ministeren bekræfte, at dette kraftige fald skyldes, at SKAT efter de foretagne nedskæringer og omorganisering foretager betydeligt færre antal revisioner af skatteansættelserne for personer for de tidligere Ã¥r, eller findes der andre dokumenterbare forklaringer pÃ¥ faldet?â€
Svar:
Nej, jeg kan ikke bekræfte, at faldet i renteindtægterne skyldes betydeligt færre antal revisioner af skatteansættelserne for personer for de tidligere år. Derimod kan jeg bekræfte, at de indtægter af renter vedrørende forhøjelse af skatteansættelse personer for 1. halvår, der nævnes i spørgsmålet, er korrekt gengivet fra indtægtslisterne.
Beløbende på kontoen vedrører forrentning af restskat i forbindelse med ansættelsesændringer efter 1. oktober i året efter indkomståret. Beløbene på konto 61.01.21 konteres manuelt. Tallene er i nogen grad påvirket af periodeforskydninger, ligesom der ikke månedsvis sker lukning af åbne poster i samme grad som det sker i forbindelse med årsafslutningen. Kontoen afspejler derfor ikke nødvendigvis de aktiviteter, der har været i 1. halvår i de tre år.
Det siger sig selv, at også udsving i omfanget af reguleringer kan påvirke renteindtægternes størrelse. I den forbindelse skal jeg imidlertid gøre opmærksom på – som jeg har gjort det gentagne gange - at antallet og størrelsen af de foretagne reguleringer ikke længere – og slet ikke hvis man sammenligner med tidligere år – er et relevant mål for SKATs indsats. Som følge af indsatsstrategien fokuserer SKAT på både forebyggende indsats (vejledning m.v.) og efterfølgende kontrol. Dette vil helt naturligt føre til en nedgang i kontrolproduktionen opgjort efter de hidtidige principper. Som jeg tidligere har givet udtryk for, er det imidlertid min overbevisning, at dette vil blive opvejet af, at skatteansættelserne i højere grad er korrekte første gang.
Spørgsmål 348:
†Ifølge de af Skatteministeriet offentliggjorte indtægtslister er de seneste 3 års udvikling på konto: 61.01.31 Renter vedrørende forhøjelse af skatteansættelse selskaber (indtægt) således:
1. halvår 2005: 202 mio. kr.
1. halvår 2006: 155 mio. kr.
1. halvår 2007: 137 mio. kr.
Kan ministeren bekræfte, at dette kraftige fald skyldes, at SKAT efter de foretagne nedskæringer og omorganisering foretager betydeligt færre antal revisioner af skatteansættelserne for selskaber for de tidligere Ã¥r, eller findes der andre dokumenterbare forklaringer pÃ¥ faldet?â€
Svar:
Nej, jeg kan ikke bekræfte, at faldet i renteindtægterne skyldes betydeligt færre antal revisioner af skatteansættelserne af selskaber for de tidligere år. Derimod kan jeg bekræfte, at de indtægter af renter vedrørende forhøjelse af skatteansættelse, selskaber m.v. for 1. halvår, der fremføres i spørgsmålet, er korrekt gengivet fra indtægtslisterne.
Kontoen indeholder forrentning af restskat i forbindelse med skatteansættelsesændringer efter 1. november i året efter indkomståret.
Som tidligere oplyst i svarene på spørgsmål 42 samt spørgsmål 128 (alm. del 2006/07) varierer indtægt fra forrentning ved forhøjelse af skatteansættelser for selskaber meget fra år til år, både på årsbasis og delårsbasis. Der er derfor ikke talmæssigt grundlag for at drage entydige konklusioner om ændringer i udgiftsniveauet.
Dernæst - som jeg gentagne gange har givet udtryk for - er antallet og størrelsen af foretagne reguleringer ikke længere – og slet ikke hvis man sammenligner med tidligere år – et relevant mål for SKATs indsats. Som følge af indsatsstrategien fokuserer SKAT på både forebyggende indsats (vejledning m.v.) og efterfølgende kontrol. Dette vil helt naturligt føre til en nedgang i kontrolproduktionen opgjort efter de hidtidige principper. Som sagt tidligere, er det imidlertid min overbevisning, at dette vil blive opvejet af, at skatteansættelserne i højere grad er korrekte første gang.
Spørgsmål 349:
†Ifølge de af Skatteministeriet offentliggjorte indtægtslister er de seneste 3 års udvikling på konto: 61.01.30 Rentegodtgørelse til selskaber (udgift) således:
1. halvår 2005: 109 mio. kr.
1. halvår 2006: 298 mio. kr.
1. halvår 2007: 327 mio. kr.
Vil ministeren oplyse, hvad der er Ã¥rsagen til denne kraftige stigning, herunder i hvilket omfang stigningen skyldes, at selskaber efter pÃ¥klage fÃ¥r nedsat den skattepligtige indkomst?â€
Svar:
På denne konto indgår bl.a. udgifter til rentegodtgørelse i forbindelse med tilbagebetaling af selskabsskat og fondsskat. Endvidere udgiftsføres renteudgifter i forbindelse med tilbagebetaling af bl.a. moms og punktafgifter. En række domme og kendelser m.v. indebærer, at der i 2007 skal ske nogle tilbagebetalinger af selskabsskat og afgifter samt rentegodtgørelse m.v. i forbindelse hermed, bl.a. på grund af ændrede periodiseringsregler i forbindelse med igangværende arbejder, vedrørende moms i forbindelse med visse kommunale parkeringsudgifter, vedrørende elafgift i forbindelse med transformerstationer og vejbelysning samt vedrørende lønsumsafgift fra visse finansielle virksomheder, jf. anmærkningerne til kontoen på finansloven for 2007.
Som tidligere oplyst i svarene på spørgsmål 41 samt spørgsmål 126 (alm. del 2006/07) varierer udgiften til rentegodtgørelse meget fra år til år, både på årsbasis og delårsbasis. Der er derfor ikke talmæssigt grundlag for at drage entydige konklusioner om ændringer i udgiftsniveauet.