Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 340 og 341 af 20. august 2007. Spørgsmålene er stillet efter ønske af Morten Homann (SF).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Birgitte Christensen
                       Â
Spørgsmål 340: Vil ministeren fremsende et skøn over, hvor meget topskattegrundlaget vil stige, hvis der ikke i topskattegrundlaget var fradrag fra indbetalinger til pensionsordninger, herunder bortseelsesret for arbejdsgivers indbetaling af pensionsbidrag? Det vil sige, at fradragsgrundlaget for alle indbetalinger på pensionsordninger var som for indbetalinger på kapitalpensionsordninger.
Spørgsmål 341: I den offentlige debat er en af begrundelserne for at fjerne topskatten, at dette vil forøge arbejdsudbuddet. Vil ministeren derfor oplyse, hvor stor del af det aktuelle topskatteprovenu, der skønnes at hidrøre fra beskatning af udbetaling af pensioner omfattet af pensionsbeskatningsloven?
Svar: I det danske pensionsopsparingssystem er hovedprincippet, at den fulde fradragsret for pensionsindbetalinger modsvares af, at udbetalingerne fra pensionsordningen også medregnes fuldt ud til indkomsten ved udbetalingen.
Det betyder, at en afskaffelse af fradragsretten i topskatten for indbetalinger på pensionsordninger med løbende udbetaling og ratepensioner bør modsvares af, at udbetalingerne fra disse ordninger ikke skal medregnes i grundlaget for topskatten ved udbetalingen. Herudover vil en afskaffelse af fradragsretten for pensionsindskud i topskatten sandsynligvis have afledte effekter i form af lavere pensionsopsparing. Samlet set vurderes en afskaffelse af fradragsretten i topskatten derfor kun at have begrænsede reelle provenumæssige effekter. Det skal i den forbindelse bemærkes, at opsparingen anses for mere følsom overfor ændringer i afkastet end arbejdsudbuddet er. Hertil kommer, at det afgørende for opsparingen er det reale afkast efter skat.
Man kan dog godt ved hjælp af lovmodelberegninger skønne over værdien af det umiddelbare skattefradrag som følge af fradragsretten i topskatten for indbetalinger på pensionsordninger med løbende udbetaling og ratepensioner. Det skønnes at udgøre ca. 9,7 mia. kr. for fradrag for pensionsindbetalinger på ca. 65 mia. kr. Det skal igen pointeres, at de ca. 9,7 mia. kr. ikke svarer til et provenutab, men alene er et skøn over, hvor meget højere skatteindtægterne umiddelbart ville have været i fravær af fradraget for pensionsindskud. Det skal ligeledes pointeres, at de ca. 9,7 mia. ikke på nogen seriøs måde kan sammenholdes med den øjeblikkelige skønnede skatteindtægt, jf. nedenfor, fra udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetaling og ratepensioner.
Der er ikke taget hensyn til afledte virkninger af ændret opsparingsadfærd, lavere pensionsudbetalinger og større udbetalte overførselsindkomster som reaktion på den lavere skattefradragsværdi. Det må vurderes som værende meget sandsynligt, at der vil være markante ændringer i disse forhold, såfremt fradragsretten forringes som foreslået.
I topskattegrundlaget indgår udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetaling og ratepensioner. Disse udbetalinger stammer fra pensionsordninger, hvor indskuddene i sin tid er foretaget med fuldt skattefradrag. På basis af lovmodelberegninger skønnes topskatten af udbetalinger fra pensionsordninger med løbende udbetaling og ratepensioner fra topskattegrundlaget – herunder ATP-udbetalinger – at udgøre ca. 1 mia. kr. Skønnet er forbundet med en vis usikkerhed, da indkomstskattepligtige udbetalinger fra pensionsordninger ikke kan udskilles helt præcist i skattestatistikken.
Det skal bemærkes, at pensionsformuerne fortsat er under opbygning. På sigt må topskatteprovenuet af pensionsudbetalinger forventes at stige i takt med, at udbetalingerne fra pensionsformuerne vokser. Herudover modregnes pensionsudbetalingerne i forskellige indkomstoverførsler, blandt andet folkepensionens pensionstillæg.
Afslutningsvis vil jeg pointere, at regeringen ikke har planer om at ændre beskatningen af pensionsopsparing. Det har stor betydning for pensionsopsparerne, at de skattemæssige forhold for opsparingen ligger fast, sådan at man ved, hvad man har at regne med.
Man skal også gøre sig klart, at beskatningen af pensionsopsparing har stor betydning for arbejdsudbuddet. Ønsket om pensionsopsparing er et vigtigt motiv for at komme ud på arbejdsmarkedet og udbyde arbejdskraft.