J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: J.nr. 07-126229
Dato : 5. September 2007

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 327, 328 og 329 af 8. august 2007.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 327:

"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 296 oplyse, om ikke han er enig i, at det vil være naturligt, hvis oplysningerne om sagsbehandlingstiderne for bindende svar blev offentliggjort på SKAT’s internetside?"

 

Svar:

SKAT har oplyst, at man ikke har IT-systemer til automatisk opgørelse og offentliggørelse af statistikker for sagsbehandlingstider på SKATs hjemmeside.

 

SKAT ønsker p.t. at prioritere ressourcerne til selve sagsbehandlingen af de bindende svar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Spørgsmål 328:

"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 296 og 297 oplyse, om målsætningen om besvarelse af ukomplicerede anmodninger om bindende svar inden 30 dage stadig står ved magt, og hvor stor en del af sagerne, der i så fald besvares inden denne frist?"

 

Svar:

Det er SKATs målsætning, at ukomplicerede og fuldt oplyste anmodninger om bindende svar skal besvares inden for 30 dage.

 

Pr. 1. juli 2007 har SKAT således gennemført 1. fase af projektet til optimering af sagsgangen for skattecentrenes behandlinger af anmodninger om bindende svar (Projekt bindende svar – sagspool). Det indebærer blandt andet, at der nu i forbindelse med visiteringen af anmodningerne foretages en registrering af sagernes kompleksitet og oplysningsgrad.

 

Der er fuld funktionsadskillelse mellem visitering og sagsbehandler. Sagsbehandleren har således ingen indflydelse på vurderingen og registreringen af sagens kompleksitet.

 

Pr. 20. august 2007 viser denne registrering, at 224 anmodninger er ukomplicerede og fuldt oplyste. Det svarer til 38,8 pct. af det samlede antal visiterede sager siden 1. juli 2007. Anmodninger, som skal forelægges Skatterådet, indgår ikke i denne opgørelse.

 

I perioden 1. juli til 20. august 2007 har SKAT således afsluttet 102 sager, der var visiteret som ukomplicerede, fuldt oplyste sager. Af de 102 sager blev ca. 98 pct. afsluttet inden for 30 dage. Sagsbehandlingstiden var i gennemsnit 11 dage fra modtagelsen af det korrekte gebyr. Disse tal er baseret på landsdækkende manuelle optællinger.

 

For at opnå et mere retvisende billede af hvor mange sager, der afsluttes inden for 30 dage, er det dog nødvendigt, at registreringen af sagernes kompleksitet og oplysningsgrad finder sted i en noget længere periode end den ovenfor nævnte, ligesom sagsbehandlingstiden for disse sager må forventes at variere ved senere udsøgninger.

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at i 1. halvår 2007 var 41,6 pct. af alle anmodninger, som var stilet til skattecentrene, besvaret indenfor en måned.

 

 

 

Spørgsmål 329:

"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 296 samt af § 20-spørgsmål nr. S 1071 stillet af Morten Homann (SF) tilsende udvalget oplysninger om de to manglende måneder i opgørelserne (november og december 2006)?”

 

Svar:

SKAT har i perioden 1. november til 31. december 2006 oprettet 888 anmodninger om bindende svar.

 

I denne periode blev der besvaret 866 anmodninger fordelt med 798 anmodninger i skattecentrene, mens 68 anmodninger blev tiltrådt i Skatterådet, jf. de vedlagte grafer for sager besvaret af henholdsvis skattecentrene og Skatterådet.

 

Skattecentersagerne havde i perioden en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 68 dage, mens Skatterådssagerne havde en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 185 dage.

 

Skattecentrene besvarede i perioden 76 pct. af anmodningerne indenfor 3 måneder, mens knap 15 pct. af anmodningerne til Skatterådet blev besvaret indenfor 3 måneder.

 

Den højere sagsbehandlingstid for sager, der skal for Skatterådet, skyldes først og fremmest sagernes principielle og komplekse karakter.


Â