Skatteudvalget 2006-07
SAU Alm.del
Offentligt
317750_0001.png
j.nr. 06-115035
Dato : 3. november 2006
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. oktober 2006.
(Alm. del).
Kristian Jensen
/ Tina R. Olsen
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
Spørgsmål 3:
”Vil ministeren redegøre for, hvorledes han og SKAT vil imødegå de kritikpunk-
ter, Rigsrevisionen fremfører i sin beretning om indsatsen mod momskarrusel-
svindel, herunder specifikt:
a) hvorledes SKAT vil opnå, at kontrollen med sager, som Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen har placeret på sagslisten bliver ensartet og dækkende?
b) hvorledes SKAT vil opnå en systematisk vurdering af alle sager på vente-
listen?
c) hvorledes SKAT mere systematisk vil gennemføre kontrolbesøg i nye
virksomheder i forbindelse med registrering?
d) om SKAT vil tage initiativ til automatisk at sende besked til virksomhe-
derne ved differencer i VIES, så virksomhederne kan efterkontrollere
indberetningerne?
e) hvorledes SKAT vil effektivisere sin behandling af henvendelser fra an-
dre landes skattemyndigheder i forbindelse med bekæmpelse af moms-
karruseller?
f) hvorledes det sikres, at der i alle sager opstilles mål og tidsrammer for
sagsbehandlingen samt fra starten gøres klart, hvilke kompetencer der er
nødvendige for sagernes fremdrift?
g) hvilke personaleressourcer og andre ressourcer, der påtænkes tilført om-
rådet?
h) om det påtænkes at gennemføre den lovændring, som foreslås af Rigsre-
visionen, om at give SKAT direkte adgang til at kontrollere i forhold til
politiets oplysninger om personer, der er mistænkt for økonomisk krimi-
nalitet?"
Svar:
Jeg vil indledningsvis fastslå, at Rigsrevisionens samlet set finder, at myndighe-
derne, under de givne vilkår, har tilrettelagt indsatsen tilfredsstillende.
Rigsrevisionen finder det også tilfredsstillende, at SKATs indsatsstrategi omfat-
ter bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, herunder momskarruselsvindel, og at
den betoner vigtigheden af, at en større del af ressourcerne til kontrol prioriteres
til dette formål, hvilket understøttes af SKATs resultatkrav.
Ligeledes finder Rigsrevisionen det tilfredsstillende, at SKAT løbende vurderer
hvilke mellemhandlere, der skal overvåges og udveksling af oplysninger, der
sker med andre EU-lande vurderes også generelt tilfredsstillende.
Derudover ser Rigsrevisionen positivt på den task force, som SØK og SKAT
nedsatte i 2005 ligesom de erfaringer der er gjort på området, indgår i kurser og
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
2
efteruddannelse af de medarbejdere, der udfører kontrollen og efterforskningsar-
bejdet.
Uagtet indsatsen er styrket de senere år, har undersøgelsen givet anledning til
nogle anbefalinger, som dels vil kunne styrke indsatsen mod momskarruseller
yderligere, men også generelt forbedre mulighederne for bekæmpelse af svindel.
Med disse indledende bemærkninger, vil jeg svare på de enkelte underpunkter i
spørgsmålet:
ad a)
hvorledes SKAT vil opnå, at kontrollen med sager, som Erhvervs- og Selskabs-
styrelsen har placeret på sagslisten bliver ensartet og dækkende?
Det er aftalt via en specificeret samarbejdsaftale mellem Erhvervs- og Selskabs-
styrelsen og SKAT, hvilke sager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal placere på
sagslisten. Der bliver desuden placeret nogle yderligere sager på sagslisten, som
følge af en maskinel restance- og risikovisitering, der er baseret på forskellige
risikoparametre, fx virksomhedens branche.
Samarbejdsaftalen og den maskinelle restance- og risikovisitering sikrer, at sa-
gerne bliver placeret på sagslisten ud fra ensartede principper.
Det bemærkes, at der med hensyn til den videre kontrol af sager, i dag ikke er
lovhjemmel til at foretage en registersamkøring med KINFO-registeret (SKATs
register over personer dømt for økonomisk kriminalitet), som det også fremgår af
Rigsrevisionens beretning.
Det har den konsekvens, at sager skal kontrolleres manuelt i KINFO-registeret,
og det sker, når SKAT finder det nødvendigt ud fra sagens karakter (risikovurde-
ring mv.). SKAT har vurderet, at det vil indebære en uforholdsmæssig stor res-
sourcebelastning, at udføre kontrollen manuelt i alle sager.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at SKAT bør overveje mulighederne for at
skabe lovhjemmel til at gennemføre en maskinel kontrol i alle sager mod KIN-
FO. Dette ville efter Rigsrevisionens vurdering kunne styrke den samlede regi-
streringskontrol.
Jeg vil derfor undersøge konsekvenserne af en eventuel lovgivning på området
der giver denne mulighed for registersamkøring med KINFO-registeret, så denne
kontrol bliver lavet automatisk i alle sager i forbindelse med den maskinelle re-
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
3
stance- og risikovisitering. I denne overvejelse vil også indgå en vurdering af de
retssikkerhedsmæssige aspekter.
Det vil desuden blive undersøgt, om det er muligt, at etablere et register over
kendte dækadresser (kontorhoteller), eventuelt også et register over de personer,
der fremover bliver tvangsafmeldt, som følge af de nye muligheder som SKAT
har fået i opkrævningslovens § 11 efter vedtagelsen af L 145. Disse sagstyper
skulle i givet fald så også overføres automatisk til sagslisten.
Ovenstående tiltag ville i givet fald medvirke til, at kontrollen med sager på
sagslisten bliver mere ensartet og dækkende.
ad b)
hvorledes SKAT vil opnå en systematisk vurdering af alle sager på ventelisten?
Der henvises til svaret under a).
ad c)
hvorledes SKAT mere systematisk vil gennemføre kontrolbesøg i nye virksomhe-
der i forbindelse med registrering?
SKAT har ikke umiddelbart planer om mere systematisk at gennemføre kontrol-
besøg før en virksomhed registreres.
SKATs udgangspunkt er en systemmæssig tilgang til kontrol i forbindelse med
registreringsfasen, baseret på risikovurdering, som der også er gjort rede for i
Rigsrevisionens rapport. I registreringsfasen er det vigtigt, at opretholde et højt
kontrolniveau, samtidig med at registreringsprocessen er effektiv. En effektiv
registreringsproces er til gavn for alle de reelle iværksættere, og sikrer, at SKAT
bruger sine ressourcer hensigtsmæssigt.
Spørgsmålet om en effektivisering af SKATs registrering og nødvendigheden af
at gennemføre kontrolbesøg i nye virksomheder, skal endvidere ses i sammen-
hæng med muligheden for registersamkøring med KINFO-registeret, nævnt un-
der pkt. a.
Endelig indeholder lov nr. 408 af 08/05/2006 (Indsats mod skatte- og afgiftsund-
dragelse - fair play II) som trådte i kraft den 1. juli 2006 en række ændringer med
henblik på styrkelse af indsatsen mod momskarruseller. Loven giver mulighed
for, at kræve sikkerhedsstillelse for allerede registrerede virksomheder, hvor der
er risiko for, at de indgår i en momskarrusel eller andre transaktioner, hvor der er
risiko for at staten lider et betydeligt momstab. Såfremt en virksomhed ikke stil-
ler den krævede sikkerhed kan den afmeldes fra registrering. Det er samtidigt
præciseret i loven, at en fortsættelse af aktiviteterne efter en sådan afmeldelse er
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
4
strafbar, og at de personer der står bag virksomheden hæfter personligt for de tab
som opstår som følge af denne virksomhed. På den måde kan karruselsvindlerne
ikke længere omgå sikkerhedsstillelsesreglerne i registreringsfasen ved at benyt-
te skuffeselskaber eller stråmænd, og endvidere sikres det, at SKAT kan reagere
hurtigt og effektivt overfor de virksomheder, der ikke burde have været registre-
ret eller som burde have været mødt med krav om sikkerhedsstillelse inden regi-
streringen, men som alligevel er smuttet igennem sikkerhedsnettet i forbindelse
med registreringskontrollen.
Med en stærk systemmæssig kontrol i forbindelse med registrering, og skærpede
muligheder for kontrol efter registrering synes behovet for mere systematisk at
gennemføre kontrolbesøg i forbindelse med registreringsfasen at være begrænset.
ad d)
om SKAT vil tage initiativ til automatisk at sende besked til virksomhederne ved
differencer i VIES, så virksomhederne kan efterkontrollere indberetningerne?
VIES er et EU-kontrolsystem til indsamling og udveksling af oplysninger i for-
bindelse med virksomhedernes interne momspligtige EU handel. Systemet blev
indført i forbindelse med etableringen af det indre marked. De enkelte medlems-
stater skal indsamle handelsoplysninger hos egne momsregistrerede virksomhe-
der og gøre de indsamlede oplysninger tilgængelige for myndighederne i de EU-
lande hvor de virksomheder, der har erhvervet varerne, er momsregistreret. (Rå-
dets forordning nr. 1798/2003).
Sådan som VIES-systemet er opbygget i dag, er det er ikke muligt automatisk at
sammenligne oplysninger om vareleverancer fra Danmark med andre EU-landes
virksomheders oplysninger om erhvervelser.
Danmark kan derfor ikke uden videre stille de udenlandske data til rådighed for
egne virksomheder. Medlemsstaterne må i EU-regi tiltræde et eventuelt fælles
system i enighed. Der er også et juridisk aspekt at tage højde for, idet der skal
være enighed mellem staterne om, hvorvidt det enkelte lands oplysninger kan
tillades at blive stillet til rådighed for virksomhederne i erhvervelseslandet.
SKAT vil i forbindelse med udviklingen af et nyt VIES-system, et arbejde som i
øjeblikket pågår i regi af EU-kommission, overveje muligheden for at køre op-
lysninger om vareleverancer fra andre EU-lande op mod oplysninger fra virk-
somhedernes momsangivelser.
VIES-systemet udveksler indsamlet information om leverancer hvert kvartal. Da
det drejer sig om hundredtusindvis af data som der efterfølgende kommer ganske
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
5
mange opdateringer og rettelser til, anses det ikke for realistisk, og heller ikke
hensigtsmæssigt, automatisk at udsende besked til virksomhederne i tilfælde af
differencer. Det vil ganske givet i stort omfang bevirke unødige gener og admi-
nistrative byrder for virksomhederne og merarbejde i SKAT. Det stemmer bedre
med god service og en effektiv forvaltning, at SKAT selv søger at afklare så
mange tekniske fejl og rettelser som muligt inden man retter henvendelse til
virksomhederne, så derfor vil der ikke blive taget initiativ til at give virksomhe-
derne automatisk besked ved alle differencer.
ad e)
hvorledes SKAT vil effektivisere sin behandling af henvendelser fra andre landes
skattemyndigheder i forbindelse med bekæmpelse af momskarruseller?
Først vil jeg gerne påpege, at Rigsrevisionen konkluderer, at SKAT i 80 pct. af
tilfældene besvarer henvendelser om momskarruseller fra andre landes myndig-
heder inden for den aftalte tidsfrist.
SKAT er opmærksom på vigtigheden af en hurtig og effektiv informationsud-
veksling med andre lande, og det vil derfor blive indskærpet overfor skattecen-
trene, at tidsfristen skal overholdes ved alle henvendelser fra andre landes skat-
temyndigheder. Endvidere vil SKAT overveje, om der kan etableres effektive
interne kontroller, der sikrer at tidsfristerne overholdes uden at man går på kom-
promis med kvaliteten.
ad f)
hvorledes det sikres, at der i alle sager opstilles mål og tidsrammer for sagsbe-
handlingen samt fra starten gøres klart, hvilke kompetencer der er nødvendige
for sagernes fremdrift?
SKAT har generelt ikke fastsat mål og tidsrammer for momskarruselsager, da det
ikke er muligt i disse meget tunge og tidskrævende sagstyper at fastsætte vejle-
dende tidsforbrug på sagerne. Det skyldes, at der altid er flere virksomheder in-
volveret i transaktionerne, at transaktionerne er grænseoverskridende, og derfor
er kontrollen afhængig af hastigheden og kvaliteten af det internationale samar-
bejde. Endvidere er det hovedreglen, at sagerne relativt tidligt i forløbet anmel-
des til politiet med henblik på strafferetslig efterforskning, og fra det tidspunkt er
det anklagemyndigheden der overtager ansvaret og styringen af sagsforløbet.
Som regel medfører sagerne også, at der må gennemføres arrestforretninger i
henhold til retsplejelovens bestemmelser og at der efterfølgende indtræder kon-
kurs. For at SKAT kan få dækket sine afgiftskrav, og dermed minimere momsta-
bet, er det hovedreglen, at SKAT anmoder Kammeradvokaten om at indtræde
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
6
som kurator i konkursboet. De sager behandles efter Konkurslovens bestemmel-
ser, dvs. at det er Skifteretten der er ”overordnet” procesansvarlig.
I de sager, hvor der er mulighed for at træffe en administrativ afgørelse, fx at
nægte momsfradrag for en broker, er SKAT underlagt de tidsfrister der er fastsat
for sagsbehandlingen i Skatteforvaltningslovens kapitel 11. I praksis bliver disse
sager imidlertid ofte udsat ifm klagebehandlingen ved Landskatteretten og dom-
stolene, idet de ofte kædes sammen med eller afventer udfaldet af en eventuel
straffesag.
Der hvor SKAT har mulighed for at påvirke mål og tidsrammer for sagsbehand-
lingen er i de indledende faser af sagens opklaring. Dette kræver et tæt samarbej-
de med politi- og anklagemyndighed, og eventuelt kurator, for at fastlægge en
fælles målsætning og strategi for sagens forløb og afslutning.
SKAT er enig med Rigsrevisionen i deres anbefaling om at styrke det projektori-
enterede arbejde og vil derfor arbejde endnu mere målrettet på, at få etableret et
formaliseret projektorienteret samarbejde med Politi/SØK vedrørende sager om
momskarruselsvindel (og anden økonomisk kriminalitet).
Et sådant arbejde var allerede igangsat forsøgsvis inden Rigsrevisionen påbe-
gyndte deres undersøgelse, dels ved den fælles SKAT/SØK projektgruppe der er
etableret omkring momskarruselsvig, dels på andre projekter, fx projektet om
udenlandske kreditkort og task forcen omkring varemærkeforfalskning. Projekt-
modellen vil løbende blive evalueret, og SKAT vil arbejde på, at modellen bliver
udbredt på lokalt niveau i forbindelse med den nye Politireform.
g) hvilke personaleressourcer og andre ressourcer, der påtænkes tilført områ-
det?
Der er ingen umiddelbare planer, om at tilføre dette specifikke område ekstra
personalemæssige og andre ressourcer, idet SKATs nye indsatsstrategi tager høj-
de for en samlet afvejning af de indsatsformer og de ressourcer, der samlet set
skal anvendes for at opfylde målsætningen i finanslovsforslaget for 2007 om at
skattegabet ikke vokser og at indsatsen overfor skatteyderne differentieres alt
afhængig af om de er medspillere eller modspillere.
Svaret skal også ses i lyset af, at Rigsrevisionen overordnet finder SKATs ind-
sats overfor momskarruselsvindel tilfredsstillende, samt at de ændringer der er
gennemført med lov nr. 408 af 08/05/2006 (indsats mod skatte- og afgiftsund-
dragelse - fair play II) betyder, at der ikke umiddelbart er behov for ekstra res-
sourcer.
SAU, Alm.del - 2006-07 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, Rigsrevisionens kritikpunkter i beretningen om indsatens mod momskarruselsvindel, til skatteministeren
7
Hvis der samtidig bliver mulighed for at gennemføre systemmæssige ændringer
med bl.a. automatisk behandling af data i KINFO-registeret i forbindelse med
registreringskontrollen, vil det medføre en endnu mere effektiv risikovurdering,
og dermed kan kontrolressourcerne målrettes og udnyttes endnu mere effektivt.
Behovet for ressourcer til området vil løbende blive vurderet under hensyntagen
til SKATs erfaringer med implementeringen af indsatsstrategien og SKATs afta-
le med Finansministeriet, der løber frem til 2010 - som forudsat i forslag til fi-
nanslov 2007.
ad h)
om det påtænkes at gennemføre den lovændring, som foreslås af Rigsrevisionen,
om at give SKAT direkte adgang til at kontrollere i forhold til politiets oplysnin-
ger om personer, der er mistænkt for økonomisk kriminalitet?
Jeg vil nærmere overveje Rigsrevisionens forslag til en lovændring, og vil drøfte
sagen med justitsministeren.