J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 07-100747
Dato : 2. august 2007

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 296 og 297 af 21. juni 2007.

(Alm. del).

 

Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Morten Homann (SF).

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 296:

”Vil ministeren give en opdatering af svaret på spørgsmål S1071 på de samme kategorier (svartider måned for måned eller med så korte tidsintervaler som muligt) for hhv. Skatterådet og skattecentrene samt angive den gennemsnitlige svartid fra registrering af spørgsmål til afsendelse af svar?”

 

Svar:

 

SKAT har i halvåret 1. januar til 30. juni 2007 oprettet 2.925 anmodninger om bindende svar. Dette svarer forholdsmæssigt til niveauet for helårsperioden 31. oktober 2005 til 31. oktober 2006 som nævnt i svaret på S 1071 (folketingssamlingen 2006-2007), hvor der blev oprettet i alt 6.560 anmodninger om bindende svar.

 

I halvåret 1. januar til 30. juni 2007 blev der besvaret 2.833 anmodninger fordelt med 2.551 anmodninger i skattecentrene og 282 anmodninger i Skatterådet. Skattecentersagerne har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 55,7 dage, mens Skatterådssagerne har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 110,1 dage.

 

Skattecentrene har besvaret 84, 2 % af anmodningerne indenfor 3 måneder, mod 76,8 % ifølge svaret på S 1071 (folketingssamlingen 2006-2007).

 

Skatterådet har besvaret 56,4 % af anmodningerne indenfor 3 måneder, mod 34,8 % ifølge svaret på S 1071 (folketingssamlingen 2006-2007).

 

SKAT har ikke indtil videre i 2007 kunnet leve op til målet om at besvare 90 % af alle sagerne indenfor 90 dage, men der er en markant positiv udvikling i forhold til svaret afgivet på S 1071 (folketingssamlingen 2006-2007).


Spørgsmål 297:

”Vil ministeren udarbejde en handlingsplan for skattecentrenes behandling af anmodninger om bindende svar, så den gennemsnitlige sagsbehandlingstid inden udgangen af 2007 kan komme ned på gennemsnitlig 30 dage, som det har været hensigten fra begyndelsen?”

 

Svar:

SKAT har i 2007 haft fokus på sagerne med bindende svar. Dette gælder såvel de anmodninger, som behandles i Skatterådet som de anmodninger, som behandles i skattecentrene. Fokus har rettet sig dels mod den ophobning af sager, som man konstaterede i udgangen af 2006 og dels mod sagsbehandlingstiderne.

 

Fokus er forankret i SKATs risikoledelsesprojekt og understøttes af en risikoplan. Denne plan indeholder en række administrative tiltag, herunder en tæt månedlig opfølgning foretaget af det relevante faglige ledelsesforum. Desuden sker der en regelmæssig orientering af SKATs direktion.

 

Udviklingen for skattecentrene har været, at sagspuklen, der ved årets begyndelse anslået var på omkring 375 sager, ultimo juni er på 20. Det vil sige, at sagspuklen stort set er afviklet i centrene.

 

Generelt har SKAT et mål om, at 90 % af anmodningerne om bindende svar skal være afgjort indenfor 3 måneder. Udviklingen for 1. halvår af 2007 har vist en forbedring og en tilnærmelse i forhold til målet, jf. svaret på alm. del spørgsmål 296. Det er SKATs forventning, at dette mål nås i efteråret 2007/vinteren 2007/2008.

 

SKAT har som målsætning at ukomplicerede, fuldt oplyste anmodninger om bindende svar skal være besvaret inden for 30 dage fra modtagelsen af det korrekte gebyr. På baggrund af analysen fra et LEAN-pilotprojekt gennemført på bindende svar i efteråret 2006, har SKAT i foråret 2007 iværksat et projekt til optimering af sagsgangen for skattecentrenes behandling af anmodninger om bindende svar.

 

Projektet etablerer elektroniske sagspools for ikke-principielle bindende svar, hvor anmodningerne er visiteret i en række faglige emner og kompleksitetsgrader. Den enkelte medarbejder i hvert af de fem samarbejder går herefter selv ind i sagspoolen, henter sagerne og færdigbehandler dem. De elektroniske sagspools giver større medarbejderinvolvering og –ansvar og sikrer synlighed og overblik både på samarbejdsniveau og på landsplan over opgavens størrelse og løsning.

 

De elektroniske sagspools bliver kombineret med en række tekniske forbedringer. Særligt skal en forbedret internetportal for anmodninger om bindende svar sikre, at langt flere indsender elektroniske anmodninger, og sammenholdt med muligheden for automatisk oprettelse af sager om bindende svar i SKATs sagsbehandlingssystem vil det kunne nedbringe visiteringstiden og dermed sagsbehandlingstiden.

 

Fase 1 af projektet, der påbegynder registrering af hver anmodnings kompleksitetsgrad, er sat i drift pr. 1. juli 2007. De følgende faser vil blive implementeret løbende i efteråret 2007. Registreringen af anmodningernes kompleksitetsgrad gør, at sagsbehandlingstiden for ukomplicerede, fuldt oplyste sager fra nu af kan måles. Det forventes, at målet om 30 dages sagsbehandlingstid på ukomplicerede, fuldt oplyste sager realiseres i efteråret 2007/vinteren 2007/2008.