Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 247 af 11. maj 2007. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Poul Erik Christensen (RV).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Jesper Skovhus Poulsen

                        


Spørgsmål:

”Ministeren bedes udarbejde en oversigt over fordelings- og provenuvirkningerne af en skattereform med følgende hovedelementer:

 

Svar:

En nedsættelse af marginalskatten til maksimalt 40 pct. for alle indkomster, kan gennemføres ad flere veje, som har forskellige provenu- og fordelingsvirkninger. Det er i de følgende beregninger forudsat, at såvel arbejdsmarkedsbidrag som beskæftigelsesfradrag og kirkeskat indgår i marginalskatten på 40 pct. Der tages udgangspunkt i den gennemsnitlige kommuneskattesats på 24,577 pct. og den gennemsnitlige kirkeskatteprocent 0,737 pct.[1]

 

Med disse supplerende forudsætninger kræver en nedsættelse af marginalskatten til maksimalt 40 pct. for alle indkomster, at top- og mellemskatten fjernes, mens bundskatten nedsættes fra 5,48 pct. til 1,47 pct. Det skrå skatteloft sænkes fra 59 pct. til 34,05 pct., svarende til at der lægges et loft over kommuneskatten på niveauet i en gennemsnitskommune på 24,577 pct., hvortil kommer sundhedsbidrag og bundskat på hhv. 8 og 1,47 pct. Den højeste marginalskat inklusiv den gennemsnitlige kirkeskatteprocent for personer, der opnår det maksimale beskæftigelsesfradrag, bliver dermed 8+(100-8)*(24,577+8+0,737+1,47) = 40 pct.

 

Ophævelsen af skattestoppet for alle andre skatter end ejendomsværdiskatten forudsættes at indebære, at punktafgifterne fra 2002 til 2007 skulle have været reguleret med udviklingen i nettoprisindekset, som siden indførelsen af skattestoppet er vokset med godt 10 pct. (inkl. skøn for 2007). Vægtafgiften og den grønne ejerafgift blev før skattestoppet reguleret med reguleringstallet efter personskattelovens §20 med et ekstra tillæg på 1,5 pct. årligt, svarende til 18,5 pct. i perioden 2002 til 2007. Provenuet fra bilafgifterne forudsættes derfor forøget med 18,5 pct. i 2007 ved en ophævelse af skattestoppet.[2]

 

Nedsættelsen af marginalskatten til maksimalt 40 pct. for alle indkomster på den her skitserede måde vil resultere i et umiddelbart provenutab på 63,2 mia. kr. Ophævelsen af skattestoppet for punktafgifterne og bilafgifterne så de opregnes fra 2001 til 2007 vil indbringe et merprovenu på 7,8 mia. kr. Samlet set vil den skitserede reform indebærer et umiddelbart provenutab på 55,4 mia. kr. i 2007, jf. tabel 1.

 

Tabel 1.  Provenuvirkninger, 2007-niveau

 

Mia. kr.

Marginalskatten nedsættes til maksimalt 40 pct. for alle indkomster

-63,2

  - Ophævelse af topskat

-18,2

  - Ophævelse af mellemskat

-9,0

  - Nedsættelse af bundskattesatsen fra 5,48 til 1,47 pct.

-33,7

  - Skråt skatteloft sænkes fra 59 til 34,05

-2,3

Skattestoppet for punktafgifter ophæves med tilbagevirkende kraft

6,0

Skattestoppet for bilafgifterne ophæves med tilbagevirkende kraft

1,8

I alt

-55,4

Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremskrevet til 2007.

 

Det skal understreges, at der her er tale om den umiddelbare provenuvirkning. Tilbageløb i form af større afgiftsprovenu og eventuelle virkninger på arbejdsudbuddet er ikke medregnet.

 

Provenuvirkningen af ophævelsen af skattestoppet for punktafgifterne og bilafgifterne angivet i tabel 1, indgår ikke fuldt ud i den direkte beregning af fordelingsvirkningerne. Det skyldes, at kun ca. 5,4 mia. kr. af merprovenuet på 7,8 mia. kr. fra punktafgifterne og bilafgifterne direkte kan henføres til husholdningernes køb af varer og tjenester. Husholdningernes direkte andel afgiftsskattestoppet på 5,4 mia. kr. kan opdeles i punktafgifter ekskl. bilafgifter (3,9 mia. kr.) [3] og bilafgifter (1,5 mia. kr.). De resterende ca. 2,4 mia. kr. hidrører fra erhvervenes forbrug og i mindre omfang fra det offentliges køb af afgiftsbelagte varer og tjenester. I fordelingsberegningerne antages den øgede afgiftsbetaling som erhvervene bærer ved en ophævelsen af skattestoppet beregningsteknisk at blive nedvæltet i lønnen[4]. Det svarer i 2007 til et fald i den samlede lønsum på knap 0,3 promille. En mindre stigning i lønningerne indebærer også en mindre satsregulering af overførselsindkomster og en mindre regulering af beløbssatser i skattelovgivningen.

Den samlede skatte- og afgiftsændring udgør i gennemsnit en lettelse på 12.700 kr. svarende til 7,2 pct. af den disponible indkomst for samtlige skatteydere. Det dækker over store forskelle i fordelingen mellem de enkelte indkomstdeciler, jf. tabel 2. De 10 pct. med de højeste indkomster opnår i gennemsnit en skattelettelse på 45.315 kr. svarende til en forøgelse af den disponible indkomst med 13,7 pct. De 10 pct. med de laveste indkomster opnår derimod samlet set kun en skattelettelse på 1.750 kr., svarende til en stigning i den disponible indkomst på 2,6 pct. De laveste indkomster får kun i begrænset omfang glæde af en nedsættelse af marginalskatten til 40 pct., mens de rammes forholdsvist hårdt af ophævelsen af skattestoppet for punktafgifterne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Tabel 2.  Gennemsnitlig skatteændring fordelt på deciler for disponibel indkomst før ændring (2007-niveau)

Indkomst-decil

Disponibel indkomst

Personlig indkomst

Indkomstskat før skatte-ændring

Ændring i indkomstskat

Ændring i bilafgifter

Ændring i punkt-afgifter

Samlet skatte-ændring

Ændring i indkomstskat

Ændring

i bilafgifter

Ændring

i punkt-afgifter

Samlet skatte-ændring

 

-----------  Kr.  -----------

-------------------  Kr.  -------------------

-------   Pct. af disp. indkomst  -------

1.

67.890

89.285

19.345

-2.550

165

820

-1.750

-3,8

0,2

1,2

-2,6

2.

106.850

127.215

31.560

-3.995

245

955

-3.030

-3,7

0,2

0,9

-2,8

3.

122.925

147.120

38.400

-5.065

285

1.030

-4.020

-4,1

0,2

0,8

-3,3

4.

138.275

174.060

46.600

-6.470

340

1.060

-5.370

-4,7

0,2

0,8

-3,9

5.

153.270

197.180

54.360

-8.135

395

1.120

-6.950

-5,3

0,3

0,7

-4,5

6.

168.330

219.245

62.405

-10.025

420

1.170

-8.790

-6,0

0,2

0,7

-5,2

7.

185.010

237.415

69.855

-12.225

440

1.200

-10.955

-6,6

0,2

0,6

-5,9

8.

205.320

258.920

79.740

-15.330

465

1.285

-13.970

-7,5

0,2

0,6

-6,8

9.

234.350

289.365

94.535

-20.350

495

1.385

-18.885

-8,7

0,2

0,6

-8,1

10.

330.900

395.050

171.295

-46.955

560

1.610

-45.315

-14,2

0,2

0,5

-13,7

Alle skatte-pligtige

175.990

218.990

69.510

-13.920

390

1.175

-12.700

-7,9

0,2

0,7

-7,2

Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremskrevet til 2007.

Anm.: Fordelingsvirkningen af ophævelsen af skattetoppet for punktafgifterne og bilafgifterne er behæftet med betydelig usikkerhed.



[1] Gennemsnitlige kirkeskat for alle inklusiv skatteydere, der ikke er medlemmer af folkekirken og derfor ikke betaler kirkeskat.

[2] Samtidig med skattestoppet blev den årlige tillægsregulering af progressionsgrænse i registreringsafgiften på 1 pct. ophævet, fordi reguleringen af taksterne for vægtafgift og grøn ejerafgift (inklusiv tillægsregulering på 1,5 pct.) blev afskaffet. Derfor forudsættes skattestoppet for bilafgifterne at indebære en forøgelse af provenuet fra registreringsafgiften med ca. 260 mio. kr. i 2007, som bortfalder ved en ophævelse af skattestoppet.

 

[3] I punktafgifter indgår også fiskale gebyrer (0,4 mia. kr.).

[4] Der ses bort fra det offentliges køb af afgiftsbelagte varer og tjenester, som kun udgør en beskeden andel af provenuet.