Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 242 af 9. maj 2007.

(Alm. del).

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Ivar Nordland

                        


Spørgsmål: Er der internationale regler, f.eks. i regi af WTO eller OECD, der kunne forbedre de enkelte landes mulighed for at sikre, at multinationale selskaber betaler den skat, de skal, i de enkelte lande?

 

Svar: OECD arbejder med beskatning på forskellige områder, hvorimod WTO ikke arbejder med direkte beskatning.

OECD har udarbejdet en model til overenskomster mellem to lande til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af skatteunddragelse (dobbeltbeskatningsoverenskomster).

Baggrunden er, at de enkelte lande har nationale skatteregler, der afgør dels beskatningen af  selskaber, der er hjemmehørende i det pågældende land, dels beskatningen af selskaber, der er hjemmehørende i et andet land, men har indkomst fra det førstnævnte land. Når et selskab, som er hjemmehørende i et land, har indkomst fra et andet land, kan indkomsten altså blive beskattet i begge lande. Dobbeltbeskatningsoverenskomsterne har som et formål at undgå sådanne tilfælde af international dobbeltbeskatning. Overenskomsterne skal desuden modvirke muligheder for skatteunddragelse.

OECD-modellen har dels artikler, som fordeler beskatningsretten til forskellige typer indkomst mellem de to lande, dels artikler om samarbejde mellem de to landes skattemyndigheder og løsning af uenighed i konkrete sager m.v. OECD-modellen har også bemærkninger til fortolkning af de enkelte artikler.

OECD-modellen er en anbefaling og dermed ikke bindende for landene. Landene har mulighed for at markere deres uenighed ved at indsætte forbehold til de enkelte artikler eller indsætte observationer om uenighed i OECD-bemærkningernes fortolkning af artikler.

OECD-modellens bemærkninger har afsnit om imødegåelse af misbrug af overenskomster. Der kan f.eks. være tale om et selskab i et land A, der har indkomst fra et andet land B, etablerer et selskab i et tredje land C, som ikke har andet formål end at modtage og videresende indkomsten fra selskabet i land B, fordi overenskomsten mellem land B og C medfører en nedsættelse af land B’s beskatning af indkomsten, som selskabet ikke kunne opnå, hvis det modtog indkomsten direkte fra land B.

OECD-modellen har også en artikel om regulering af tilfælde, hvor en person eller et selskab i et land har transaktioner med en interesseforbundet part i et andet land, og hvor priser eller vilkår for transaktionen er fastsat på en måde, så fortjenesten placeres hos parten i det land, der har den laveste beskatning. Artiklen medfører, at priserne og vilkårene for sådanne kontrollerede transaktioner skal fastsætte til, hvad uafhængige parter ville aftale for tilsvarende transaktioner (arms længde princippet).

OECD har udarbejdet omfattende retningslinier om sådan transfer pricing med henblik på, at de forskellige lande anvender samme metoder til fastsættelse af  arms længde priser og vilkår.  

 

OECD arbejder med at forbedre samarbejdet mellem skattemyndighederne i de forskellige lande i takt med det øgede samarbejde mellem foretagender i forskellige lande.

OECD-modellens artikel 26 har således en regel om udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne i de to lande. Informationsudvekslingen kan ske efter anmodning (så det ene lands myndigheder anmoder om oplysninger i en konkret sag fra det andet lands skattemyndigheder), spontant (hvor det ene lands skattemyndigheder kan se, at det har oplysninger, som muligvis kan være at interesse for det andet lands skattemyndigheder, og derfor sender oplysningerne til det andet land) eller automatisk (hvor det ene lands skattemyndigheder sender såkaldte masseoplysninger (f.eks. om lønudbetalinger, udbytter, renter m.v.) til det andet lands skattemyndigheder. Artikel 26 danner også grundlag for, at de to lande kan aftale, at repræsentanter fra det ene lands skattemyndigheder kan være til stede ved en revision, som det andet lands skattemyndigheder foretager i dette andet land, eller at de to landes skattemyndigheder foretager samtidige skatterevision, hver i sit land.

OECD har sammen med Europarådet udarbejdet en fælles bistandskonvention med henblik på, at de to organisationers medlemslande kan samarbejde i skattesager, selv om der ikke findes en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem de berørte lande.

OECD arbejder med imødegåelse af skadelig skattepraksis med henblik på, at alle lande undgår at have skatteregler, som kan skade andre lande.

Som led i dette arbejde opfordrer OECD til indgåelse af informationsudvekslingsaftaler mellem OECD-lande på den ene side og lande med finansielle centre på den anden side.

 

 

 

 

Â