Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 231 af 17. april. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

”I forlængelse af svaret på spm. 200 bedes ministeren foretage en opgørelse over virkningen af regeringens skattepolitik inklusive udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter.”

 

Svar:

Virkningen af regeringens skattepolitik omfattende skattestoppet for ejerboliger, punkt- og bilafgifter, skattelettelserne i 2004 og suspensionen af SP-bidraget fremgår af besvarelsen af spørgsmål 200 af 4. april 2007 for alle landets regioner og kommuner.

 

Udligningsreformen indeholdt bl.a. en overgangsordning, som fastsatte et skatteloft for kommunerne i 2007 i forhold til tab eller gevinst på reformen. For kommuner med tab eller gevinst på over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget, skulle der ske en tilpasning af de kommunale skatter.

 

Kommuner med tab på mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget fik mulighed for at sætte skatten op svarende til den del af tabet, der oversteg 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget – dog højst en skattestigning på 0,8 pct.

 

Kommuner med gevinst på mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget skulle sætte skatten ned svarende til den del af gevinsten, der oversteg 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget – dog højst en skattenedsættelse på 0,8 pct.

 

Skatteændringerne blev forholdsmæssigt fordelt på indkomstskat og grundskyld.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst mig, hvad disse skatteændringer udgør for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter. Kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter har generelt haft en gevinst ved udligningsreformen, som er kommet skatteyderne til gode, jf. tabel 1.

 

Sammenholdes virkningen af regeringens skattepolitik med virkningen af udligningsreformens skatteloft for kommunerne i 2007, har borgerne i Region Nordjylland og i kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter set under et, opnået en fremgang i rådighedsbeløb på 5.250 mio. kr. eller omkring 9.300 kr. pr. familie.

 

Virkningen af lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken samt ejendomsværdiskattestoppet er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2004, fremskrevet til 2007-niveau med forudsætninger om udviklingen i dansk økonomi fra Finansministeriets Økonomisk Redegørelse, december 2006. I fremskrivningen fra 2004 til 2007 anvendes fremskrivningsforudsætninger for landet som helhed. Der tages således ikke højde for variation i fremskrivningsforudsætningerne på tværs af regionerne og kommunerne efter 2005.

Det er specielt af betydning, at fordelingen af besparelsen ved ejendomsværdiskattestoppet ikke opfanger geografisk variation i prisstigningstakten fra 2005 til 2007. Siden 2005[1] vurderingen er boligpriserne på landsplan steget med mere end 30 pct., men dette landsgennemsnit dækker over store regionale forskelle.

 

Der findes ikke pt. tilstrækkeligt statistisk grundlag eller til at foretage en specifik fordeling af afgifter mv. på de enkelte husholdninger. Fremgangen i rådighedsbeløb som følge af stop for punktafgifter og bilafgifter fordelt på de enkelte kommuner er derfor beregnet ved en simpel fordeling af det samlede provenu på ca. 7,8 mia. kr. i forhold til den disponible indkomst i hver kommune. Dermed tages der bl.a. ikke hensyn til, at forbruget af de afgiftsbelagte varer ikke er jævnt fordelt over hele landet. Det gælder især bilejerskab, hvor eksempelvis København ligger noget under gennemsnittet.

 

Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for familierne i hver kommune skal vurderes i lyset af de her nævnte usikkerheder i beregningerne.

 

Tabel 1.  Udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter

(-: skattenedsættelse, +: skattestigning)

 

Ændring af udskrivningsprocent

Ændring af provenu af indkomstskat

Ændring af grundskyldspromille

Ændring af provenu af grundskyld

Samlet provenuændring

Kommune

Pct.

1.000 kr.

Prm.

1.000 kr.

1.000 kr.

Herning

0,17

17.703

0,13

1.029

18.732

Holstebro

-0,42

-29.564

-0,31

-1.568

-31.132

Lemvig

-0,81

-21.626

-0,63

-1.298

-22.924

Struer

-0,81

-22.585

-0,61

-1.134

-23.719

Ikast-Brande

-0,07

-3.371

-0,04

-136

-3.507

Ringkøbing-Skjern

-0,18

-12.567

-0,14

-1.026

-13.593

Skive

-0,58

-33.658

-0,42

-1.811

-35.469

Viborg

0,32

35.418

0,26

2.193

37.611

Morsø

-0,81

-21.065

-0,62

-1.190

-22.255

Thisted

-0,82

-43.290

-0,58

-2.515

-45.805

Brønderslev

0

0

0

0

0

Frederikshavn

-0,8

-59.412

-0,82

-4.912

-64.324

Vesthimmerland

-0,03

-1.151

-0,02

-59

-1.210

Læsø

-0,78

-1.846

-0,96

-271

-2.117

Rebild

0

0

0

0

0

Mariagerfjord

-0,17

-8.532

-0,16

-594

-9.127

Jammerbugt

-0,76

-34.024

-0,71

-3.449

-37.473

Aalborg

0

0

0

0

0

Hjørring

-0,62

-48.253

-0,54

-3.588

-51.841

Kilde:

Anm.:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Beregningen er foretaget med udgangspunkt i de maksimumssatser for udskrivningsprocenter og grundskyldspromiller for 2007, der er fastsat i Lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 (Lov nr. 500 af 7. juni 2006). I beregningen er endvidere anvendt de af kommunerne budgetterede udskrivningsgrundlag og afgiftspligtige grundværdier for 2007.

En mindre del af kommunerne Favrskov og Silkeborg indgik i det tidligere Viborg Amt. Det er valgt ikke at medtage Favrskov og Silkeborg i oversigten.

 

 

 


Tabel 2.  Virkningen af regeringens skattepolitik inklusiv udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter i 2007

 

 

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter

Antal familier (1.000)

Forårspakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Udligningsreformens skatteeffekter

Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter

Forårspakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Udligningsreformens skatteeffekter

Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter

Herning

47

170

70

80

115

-20

420

3.605

1.435

1.710

2.465

-395

8.815

Holstebro

33

115

45

55

80

30

325

3.530

1.380

1.605

2.415

940

9.870

Lemvig

12

40

15

15

30

25

125

3.165

1.360

1.300

2.425

1.875

10.125

Struer

13

45

20

20

30

25

140

3.520

1.450

1.630

2.515

1.870

10.985

Ikast-Brande

21

80

35

40

55

5

210

3.750

1.540

1.905

2.515

165

9.875

Ringkøbing-Skjern

30

110

45

50

75

15

295

3.715

1.485

1.660

2.610

460

9.930

Skive

26

95

40

35

65

35

270

3.580

1.460

1.355

2.555

1.365

10.310

Viborg

50

185

75

80

120

-40

425

3.740

1.455

1.580

2.450

-755

8.470

Kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter

232

840

335

375

575

75

2.200

3.620

1.455

1.610

2.490

320

9.485

Note:

Summerne i de enkelte kolonner kan afvige fra totalen som følge af afrunding.

En mindre del af kommunerne Favrskov og Silkeborg indgik i det tidligere Viborg Amt. Det er valgt ikke at medtage Favrskov og Silkeborg i oversigten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Region Nordjylland

Antal familier (1.000)

Forårspakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Udligningsreformens skatteeffekter

Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter

Forårspakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Udligningsreformens skatteeffekter

Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter

Morsø

13

40

15

15

30

20

120

3.020

1.270

1.160

2.285

1.740

9.475

Thisted

25

85

35

35

60

45

260

3.370

1.380

1.490

2.365

1.850

10.455

Brønderslev

20

65

25

35

50

0

175

3.200

1.310

1.740

2.370

0

8.625

Frederikshavn

36

110

50

55

85

65

370

3.125

1.365

1.600

2.405

1.795

10.285

Vesthimmerland

21

70

30

30

50

0

180

3.325

1.350

1.440

2.360

55

8.535

Læsø

1

-

-

-

-

0

10

1.595

650

1.230

1.730

1.565

6.775

Rebild

16

60

25

30

40

0

150

3.795

1.550

1.795

2.525

0

9.665

Mariagerfjord

24

80

35

40

55

10

220

3.385

1.385

1.660

2.375

385

9.185

Jammerbugt

20

70

30

30

50

35

215

3.475

1.385

1.580

2.425

1.850

10.715

Aalborg

120

365

155

195

270

0

980

3.060

1.275

1.620

2.245

0

8.200

Hjørring

37

120

50

60

90

50

370

3.225

1.345

1.595

2.375

1.395

9.935

Region Nordjylland

333

1.070

445

530

775

235

3.050

3.210

1.330

1.590

2.335

705

9.170

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Region Nordjylland og kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter

565

1.910

780

905

1.335

310

5.250

3.380

1.380

1.600

2.395

545

9.300

Note:

Summerne i de enkelte kolonner kan afvige fra totalen som følge af afrunding.

 



[1] Stikprøven på 2004-befolkningen omfatter 2005-ejendomsvurderingen.