Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 231 af 17. april. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Thomas Larsen
                       Â
â€I forlængelse af svaret pÃ¥ spm. 200 bedes ministeren foretage en opgørelse over virkningen af regeringens skattepolitik inklusive udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter.â€
Svar:
Virkningen af regeringens skattepolitik omfattende skattestoppet for ejerboliger, punkt- og bilafgifter, skattelettelserne i 2004 og suspensionen af SP-bidraget fremgår af besvarelsen af spørgsmål 200 af 4. april 2007 for alle landets regioner og kommuner.
Udligningsreformen indeholdt bl.a. en overgangsordning, som fastsatte et skatteloft for kommunerne i 2007 i forhold til tab eller gevinst på reformen. For kommuner med tab eller gevinst på over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget, skulle der ske en tilpasning af de kommunale skatter.
Kommuner med tab på mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget fik mulighed for at sætte skatten op svarende til den del af tabet, der oversteg 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget – dog højst en skattestigning på 0,8 pct.
Kommuner med gevinst på mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget skulle sætte skatten ned svarende til den del af gevinsten, der oversteg 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget – dog højst en skattenedsættelse på 0,8 pct.
Skatteændringerne blev forholdsmæssigt fordelt på indkomstskat og grundskyld.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har oplyst mig, hvad disse skatteændringer udgør for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter. Kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter har generelt haft en gevinst ved udligningsreformen, som er kommet skatteyderne til gode, jf. tabel 1.
Sammenholdes virkningen af regeringens skattepolitik med virkningen af udligningsreformens skatteloft for kommunerne i 2007, har borgerne i Region Nordjylland og i kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter set under et, opnået en fremgang i rådighedsbeløb på 5.250 mio. kr. eller omkring 9.300 kr. pr. familie.
Virkningen af lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken samt ejendomsværdiskattestoppet er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2004, fremskrevet til 2007-niveau med forudsætninger om udviklingen i dansk økonomi fra Finansministeriets Økonomisk Redegørelse, december 2006. I fremskrivningen fra 2004 til 2007 anvendes fremskrivningsforudsætninger for landet som helhed. Der tages således ikke højde for variation i fremskrivningsforudsætningerne på tværs af regionerne og kommunerne efter 2005.
Det er specielt af betydning, at fordelingen af besparelsen ved ejendomsværdiskattestoppet ikke opfanger geografisk variation i prisstigningstakten fra 2005 til 2007. Siden 2005[1] vurderingen er boligpriserne på landsplan steget med mere end 30 pct., men dette landsgennemsnit dækker over store regionale forskelle.
Der findes ikke pt. tilstrækkeligt statistisk grundlag eller til at foretage en specifik fordeling af afgifter mv. på de enkelte husholdninger. Fremgangen i rådighedsbeløb som følge af stop for punktafgifter og bilafgifter fordelt på de enkelte kommuner er derfor beregnet ved en simpel fordeling af det samlede provenu på ca. 7,8 mia. kr. i forhold til den disponible indkomst i hver kommune. Dermed tages der bl.a. ikke hensyn til, at forbruget af de afgiftsbelagte varer ikke er jævnt fordelt over hele landet. Det gælder især bilejerskab, hvor eksempelvis København ligger noget under gennemsnittet.
Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for familierne i hver kommune skal vurderes i lyset af de her nævnte usikkerheder i beregningerne.
Tabel 1. Udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter (-: skattenedsættelse, +: skattestigning) |
||||||
|
Ændring af udskrivningsprocent |
Ændring af provenu af indkomstskat |
Ændring af grundskyldspromille |
Ændring af provenu af grundskyld |
Samlet provenuændring |
|
Kommune |
Pct. |
1.000 kr. |
Prm. |
1.000 kr. |
1.000 kr. |
|
Herning |
0,17 |
17.703 |
0,13 |
1.029 |
18.732 |
|
Holstebro |
-0,42 |
-29.564 |
-0,31 |
-1.568 |
-31.132 |
|
Lemvig |
-0,81 |
-21.626 |
-0,63 |
-1.298 |
-22.924 |
|
Struer |
-0,81 |
-22.585 |
-0,61 |
-1.134 |
-23.719 |
|
Ikast-Brande |
-0,07 |
-3.371 |
-0,04 |
-136 |
-3.507 |
|
Ringkøbing-Skjern |
-0,18 |
-12.567 |
-0,14 |
-1.026 |
-13.593 |
|
Skive |
-0,58 |
-33.658 |
-0,42 |
-1.811 |
-35.469 |
|
Viborg |
0,32 |
35.418 |
0,26 |
2.193 |
37.611 |
|
Morsø |
-0,81 |
-21.065 |
-0,62 |
-1.190 |
-22.255 |
|
Thisted |
-0,82 |
-43.290 |
-0,58 |
-2.515 |
-45.805 |
|
Brønderslev |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Frederikshavn |
-0,8 |
-59.412 |
-0,82 |
-4.912 |
-64.324 |
|
Vesthimmerland |
-0,03 |
-1.151 |
-0,02 |
-59 |
-1.210 |
|
Læsø |
-0,78 |
-1.846 |
-0,96 |
-271 |
-2.117 |
|
Rebild |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mariagerfjord |
-0,17 |
-8.532 |
-0,16 |
-594 |
-9.127 |
|
Jammerbugt |
-0,76 |
-34.024 |
-0,71 |
-3.449 |
-37.473 |
|
Aalborg |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Hjørring |
-0,62 |
-48.253 |
-0,54 |
-3.588 |
-51.841 |
|
Kilde: Anm.: |
Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Beregningen er foretaget med udgangspunkt i de maksimumssatser for udskrivningsprocenter og grundskyldspromiller for 2007, der er fastsat i Lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 (Lov nr. 500 af 7. juni 2006). I beregningen er endvidere anvendt de af kommunerne budgetterede udskrivningsgrundlag og afgiftspligtige grundværdier for 2007. En mindre del af kommunerne Favrskov og Silkeborg indgik i det tidligere Viborg Amt. Det er valgt ikke at medtage Favrskov og Silkeborg i oversigten. |
|||||
Tabel 2. Virkningen af regeringens skattepolitik inklusiv udligningsreformens skatteeffekter for kommunerne i Region Nordjylland samt kommunerne i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter i 2007 |
||||||||||||||
|
|
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||||
Kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter |
Antal familier (1.000) |
Forårspakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Udligningsreformens skatteeffekter |
Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter |
Forårspakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Udligningsreformens skatteeffekter |
Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter |
|
Herning |
47 |
170 |
70 |
80 |
115 |
-20 |
420 |
3.605 |
1.435 |
1.710 |
2.465 |
-395 |
8.815 |
|
Holstebro |
33 |
115 |
45 |
55 |
80 |
30 |
325 |
3.530 |
1.380 |
1.605 |
2.415 |
940 |
9.870 |
|
Lemvig |
12 |
40 |
15 |
15 |
30 |
25 |
125 |
3.165 |
1.360 |
1.300 |
2.425 |
1.875 |
10.125 |
|
Struer |
13 |
45 |
20 |
20 |
30 |
25 |
140 |
3.520 |
1.450 |
1.630 |
2.515 |
1.870 |
10.985 |
|
Ikast-Brande |
21 |
80 |
35 |
40 |
55 |
5 |
210 |
3.750 |
1.540 |
1.905 |
2.515 |
165 |
9.875 |
|
Ringkøbing-Skjern |
30 |
110 |
45 |
50 |
75 |
15 |
295 |
3.715 |
1.485 |
1.660 |
2.610 |
460 |
9.930 |
|
Skive |
26 |
95 |
40 |
35 |
65 |
35 |
270 |
3.580 |
1.460 |
1.355 |
2.555 |
1.365 |
10.310 |
|
Viborg |
50 |
185 |
75 |
80 |
120 |
-40 |
425 |
3.740 |
1.455 |
1.580 |
2.450 |
-755 |
8.470 |
|
Kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter |
232 |
840 |
335 |
375 |
575 |
75 |
2.200 |
3.620 |
1.455 |
1.610 |
2.490 |
320 |
9.485 |
|
Note: |
Summerne i de enkelte kolonner kan afvige fra totalen som følge af afrunding. En mindre del af kommunerne Favrskov og Silkeborg indgik i det tidligere Viborg Amt. Det er valgt ikke at medtage Favrskov og Silkeborg i oversigten. |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr. |
Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr. |
|||||||||||
Region Nordjylland |
Antal familier (1.000) |
Forårspakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Udligningsreformens skatteeffekter |
Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter |
Forårspakken og lavere skat på arbejde |
Suspension af SP-bidraget |
Skattestop for ejendomsværdiskat |
Skattestop for punktafgifter og bilafgifter |
Udligningsreformens skatteeffekter |
Samlet virkning af skattepolitikken, inkl. udlingsreformens skatteeffekter |
|
Morsø |
13 |
40 |
15 |
15 |
30 |
20 |
120 |
3.020 |
1.270 |
1.160 |
2.285 |
1.740 |
9.475 |
|
Thisted |
25 |
85 |
35 |
35 |
60 |
45 |
260 |
3.370 |
1.380 |
1.490 |
2.365 |
1.850 |
10.455 |
|
Brønderslev |
20 |
65 |
25 |
35 |
50 |
0 |
175 |
3.200 |
1.310 |
1.740 |
2.370 |
0 |
8.625 |
|
Frederikshavn |
36 |
110 |
50 |
55 |
85 |
65 |
370 |
3.125 |
1.365 |
1.600 |
2.405 |
1.795 |
10.285 |
|
Vesthimmerland |
21 |
70 |
30 |
30 |
50 |
0 |
180 |
3.325 |
1.350 |
1.440 |
2.360 |
55 |
8.535 |
|
Læsø |
1 |
- |
- |
- |
- |
0 |
10 |
1.595 |
650 |
1.230 |
1.730 |
1.565 |
6.775 |
|
Rebild |
16 |
60 |
25 |
30 |
40 |
0 |
150 |
3.795 |
1.550 |
1.795 |
2.525 |
0 |
9.665 |
|
Mariagerfjord |
24 |
80 |
35 |
40 |
55 |
10 |
220 |
3.385 |
1.385 |
1.660 |
2.375 |
385 |
9.185 |
|
Jammerbugt |
20 |
70 |
30 |
30 |
50 |
35 |
215 |
3.475 |
1.385 |
1.580 |
2.425 |
1.850 |
10.715 |
|
Aalborg |
120 |
365 |
155 |
195 |
270 |
0 |
980 |
3.060 |
1.275 |
1.620 |
2.245 |
0 |
8.200 |
|
Hjørring |
37 |
120 |
50 |
60 |
90 |
50 |
370 |
3.225 |
1.345 |
1.595 |
2.375 |
1.395 |
9.935 |
|
Region Nordjylland |
333 |
1.070 |
445 |
530 |
775 |
235 |
3.050 |
3.210 |
1.330 |
1.590 |
2.335 |
705 |
9.170 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Region Nordjylland og kommuner i de tidligere Viborg og Ringkøbing Amter |
565 |
1.910 |
780 |
905 |
1.335 |
310 |
5.250 |
3.380 |
1.380 |
1.600 |
2.395 |
545 |
9.300 |
|
Note: |
Summerne i de enkelte kolonner kan afvige fra totalen som følge af afrunding. |
|||||||||||||