Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 229 og 230 af 16.april 2007.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lise Bo Nielsen

                        


Spørgsmål 229: Der ønskes en uddybende forklaring på begrebet "grenspaltning" og betydningen for skattelovgivningen, jf. at det af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer i L 110 - bilag 23 er anført, at det kan "være vanskeligt entydigt at fastlægge omfanget af en virksomhedsgren".

 

Svar: Et selskab kan spaltes skattefrit efter fusionsskattelovens § 15 a, jf. § 15 b. Det vil sige, at selskabet kan spaltes, uden at der sker en umiddelbar beskatning af selskabet eller selskabets aktionærer. Skattefri spaltning kan enten gennemføres sådan, at det indskydende selskab ophører som følge af spaltningen, eller sådan at det indskydende selskab ikke ophører. 

Begrebet ”grenspaltning” benyttes om den situation, hvor det indskydende selskab ikke ophører ved spaltningen. Det følger således af fusionsskattelovens § 15 a, stk. 3, at hvis selskabet ikke ophører ved spaltningen, skal de aktiver og passiver, der overføres til det modtagende selskab eller til hvert af de modtagende selskaber, udgøre en gren af en virksomhed. Deraf udtrykket ”grenspaltning”. Man taler også om, at der gælder et ”grenkrav”.

Hvad der menes med ”en gren af en virksomhed” fremgår af fusionsskattelovens § 15 c, stk. 2. Ved en gren af en virksomhed forstås alle aktiver og passiver i en afdeling af et selskab, som ud fra et organisationsmæssigt synspunkt udgør en selvstændig bedrift, dvs. en samlet enhed, der kan fungere ved hjælp af egne midler. Dette er nærmere uddybet i Ligningsvejledningen (2007-2) afsnit S.D.3.2. Det beror på en konkret vurdering, om de aktiver og passiver, der ved spaltningen overdrages til det modtagende selskab, udgør en gren af en virksomhed.

Fusionsskattelovens § 15 a, stk. 3, jf. § 15 c, stk. 2, gælder uanset om en skattefri spaltning gennemføres med eller uden tilladelse fra SKAT. Uanset om man vælger den ene eller den anden fremgangsmåde, er det altså en betingelse for skattefriheden, at grenkravet er opfyldt.

Hvis der søges om tilladelse til skattefri spaltning, påser SKAT at betingelsen er opfyldt i forbindelse med behandlingen af ansøgningen. Hvis skattefri grenspaltning gennemføres efter reglerne om skattefri spaltning uden tilladelse, bliver betingelsen først påset af SKAT i forbindelse med ligningen.

Lov nr. 343 af 18. april 2007 hjemler adgang til at vælge at gennemføre en skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT.


Spørgsmål 230: Der ønskes en uddybende redegørelse for begrebet "moderselskab", jf. bemærkningerne til Foreningen af Statsautoriserede Revisorer i L 110 - bilag 23, hvor ministeriet anfører, at "udgangspunktet vil derfor være, at selskabet skal besidde flertallet af stemmerettigheder".

 

Svar: I L 110 – bilag 23 anmoder FSR Skatteministeriet om at uddybe, hvornår et selskab er et moderselskab i relation til selskabsskattelovens § 31 D. Bestemmelsen hjemler skattefrihed for visse tilskud mellem koncernforbundne selskaber, jf. § 1, nr. 26 i lovforslag L 110 A.

I L 110 – bilag 23 bemærker Skatteministeriet, at i relation til selskabsskattelovens § 31 D anses et selskab for at være et moderselskab, når det er moderselskab efter selskabsskattelovens § 31 C, og at udgangspunktet derfor vil være, at selskabet skal besidde flertallet af stemmerettighederne.

Det fremgår af selskabsskattelovens § 31 C, stk. 2, at et selskab m.v. er et moderselskab, hvis det

1)   besidder flertallet af stemmerettighederne i et selskab (datterselskab),

2)   er selskabsdeltager og har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne i et andet selskabs (datterselskabs) øverste ledelsesorgan,

3)   er selskabsdeltager og har ret til at udøve en bestemmende indflydelse over et andet selskabs (datterselskabs) driftsmæssige og finansielle ledelse på grundlag af vedtægter eller aftale med denne,

4)   er selskabsdeltager og på grundlag af aftale med andre deltagere råder over flertallet af stemmerettighederne i en anden virksomhed (datterselskab) eller

5)   besidder kapitalandele i et andet selskab (datterselskab) og udøver en bestemmende indflydelse over dettes driftsmæssige og finansielle ledelse.

Samme definition benyttes i relation til sambeskatning af koncernforbundne selskaber.

L 110 A er vedtaget som lov nr. 343 af 18. april 2007.