J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 226 af 12. april 2007.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. april 2007 fra Jesper Rask vedrørende privat skattesag, jf. alm. del - bilag 126."
Svar:
Jeg kan ikke kommentere konkrete skattesager, men jeg vil gerne komme med nogle generelle kommentarer til de problemstillinger, som sagen rejser, herunder om mulighederne for ekstraordinær genoptagelse og eftergivelse.
Jeg kan først og fremmest oplyse, at skattemyndighederne kan foretage en såkaldt skønsmæssig ansættelse efter skattekontrollovens § 5, stk. 3, såfremt der ikke foreligger en behørig selvangivelse på ansættelsestidspunktet. Den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold, hvilket bl.a. indebærer, at skattemyndighederne ikke må søge selvangivelsen fremtvunget ved at foretage en urealistisk høj ansættelse.
Når SKAT agter at foretage en skatteansættelse efter skøn, skal den skattepligtige underrettes skriftligt herom. Den skattepligtige underrettes samtidig om, at vedkommende har ret til at udtale sig, inden afgørelsen træffes.
Grundlaget for skønnet vil typisk være tidligere års selvangivelser, forskudsregistreringer, indberettede oplysninger, momsoplysninger, mv.
Hvis den skattepligtige indgiver en selvangivelse efter, at den skønsmæssige ansættelse er foretaget, beror det på klage- og genoptagelsesreglerne i skatteforvaltningsloven, hvorvidt skatteansættelsen skal ændres.
Jeg kan dernæst oplyse, at det af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 fremgår, at der i visse tilfælde af særlige omstændigheder kan tillades genoptagelse af skatteansættelser, selvom borgeren først anmoder herom efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist, dvs. efter den 1. maj i det 4. år efter udløbet af det pågældende indkomstår.
Bestemmelsens primære anvendelsesområde er tilfælde, hvor det lægges til grund, at skattemyndighederne har begået ansvarspådragende fejl, der har bevirket, at ansættelsen er foretaget materielt forkert. Herudover kan der være tale om særlige omstændigheder, hvis den materielt forkerte ansættelse er en følge af tredjemands svig eller er en følge af, at den skattepligtige på ansættelsestidspunktet har været ude af stand til at agere som følge af sygdom eller kritiske sociale begivenheder.
Betingelsen om, at der skal foreligge særlige omstændigheder, vil derimod ikke være opfyldt, hvis den forkerte ansættelse i øvrigt kan tilregnes den skattepligtige selv, f.eks. glemte fradrag og lignende, ligesom der ikke vil være tale om særlige omstændigheder, alene fordi ansættelsen i materiel henseende måtte være ansat væsentligt forkert.
Hvis borgeren selv har forholdt sig passivt, kan der som udgangspunkt ikke ske genoptagelse, medmindre det lægges til grund, at ligningsmyndighedens grundlag for at foretage de skønsmæssig ansættelser har været således, at de foretagne skøn kan karakteriseres som ansvarspådragende myndighedsfejl.
Endelig vil jeg kort orientere om eftergivelse af skatterestancer, idet skatteydere, der har en stor skattegæld, har mulighed for at søge om eftergivelse af skatterestancen efter kildeskattelovens og opkrævningslovens regler.
Det er dog en betingelse for eftergivelse, at skyldneren godtgør, at han ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine gældsforpligtelser, og det må antages, at eftergivelsen vil føre til en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold. Endvidere indgår oplysninger om gældens alder, om skyldneren udelukkende eller i overvejende grad har gæld i form af offentlige restancer, skyldnerens forhold og omstændighederne i øvrigt i vurderingen.
Hvis der er andre offentlige eller private kreditorer af væsentlig betydning, må skyldneren henvises til at søge en generel ordning, fx i form af en gældssanering eller en frivillig kreditorordning båret af gældssaneringsprincipperne.