J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: J.nr. 07-050082
Dato : 27. april 2007

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 201 af 12. marts 2007.

(Alm. del).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Jesper Wang-Holm


Spørgsmål :

I forlængelse af ministerens besvarelse af SAU alm. del - spm. 320 (Folketingsåret 2005-06) anmodes ministeren om at oplyse følgende:

 

- Er der i alle de godkendte sager faktisk afsagt kendelse med de pågældende forhøjelser inden udgangen af 2006?

 

- I hvilket omfang er de anførte forhøjelser for 2005: 926 mio. kr. og for 2006: 4.496 mio. kr. udtryk for, at der er fremkommet et tilsvarende skatteprovenu på 28 pct. af det anførte beløb, og i hvilket omfang er der tale om, at der er sket reduktion af et skattemæssigt underskud fremførbart efter LL § 15? Det bedes desuden oplyst, hvad antal og provenu er på de sager, hvor der er efteropkrævet 28 pct. af forhøjelsen, og hvor der ikke er sket efteropkrævning, men kun sket en reduktion af fremførbart underskud, samt de sager, hvor der dels er sket efteropkrævning af skat og dels reduktion af fremførbart underskud.

 

- Hvor mange af de pågældende forhøjelser for 2003 – 2006 der er påklaget til Landsskatteretten, og i hvilket omfang Landsskatteretten har afsagt kendelse i de pågældende sager. Det ønskes desuden oplyst hvad antallet af sager er, og hvad de foretagne bruttoforhøjelser har været.

 

- Er de anførte tal for forhøjelser: for 2005: 926 mio. kr. og for 2006: 4.496 mio. kr. udelukkende udtryk for forhøjelser vedrørende transaktioner, der ikke opfylder armslængde princippet i LL § 2 i forhold til udenlandske koncernselskab, eller er der i de anførte forhøjelser af anden karakter (ikke fradragsberettigede udgifter, ændringer i skattemæssige afskrivninger og hensættelser etc.)?

 

Svar:

Indtil 2004 var det praksis at de skatteansættende myndigheder indsendte den såkaldte agterskrivelse til godkendelse hos Kontoret for International Selskabsbeskatning. Såfremt agterskrivelsen kunne godkendes, meddelte Kontoret for International Selskabsbeskatning sin godkendelse under forudsætning af, at eventuelle ændringer i kendelsen, i forhold til agterskrivelsen, blev forelagt til særskilt godkendelse. Ultimo 2004 blev godkendelsesordningen justeret således at Kontoret for International Selskabsbeskatning nu altid godkender kendelsen, hvorfor der for disse sager altid er afsagt kendelse.

 

Beløbet på i alt 5,4 mia. kr. for årene 2005 og 2006 er udtryk for en stigning i skattepligtige indkomster. Sammenhængen mellem på den ene side forhøjelser af skattepligtige indkomster og på den anden side øgede skattebetalinger, afhænger af den endelige skatteansættelse og skatteberegning.

 

Som det bl.a. fremgår af skatteministerens svar af 3. december 2003 på spørgsmål nr. 35 af 29 oktober 2003 (Alm. del – bilag 53) og skatteministerens svar af 21. marts 2002 på spørgsmål 71 af 27. februar 2002 (Alm. del – bilag 192) er det af en række årsager ikke muligt at give et tal på, i hvilket omfang ændringer i skattepligtig indkomst resulterer i faktisk provenu, eller f.eks. (blot) reducerer fremførselsberettigede underskud.

 

Jeg skal samtidig nævne, at underskud fra og med indkomståret 2002 kan fremføres uden tidsbegrænsning. Store skattemæssige underskud, der skyldes forkerte afregningspriser, vil således fremover kunne fjerne skattebetalingen fremadrettet i en meget lang periode. Derfor er det fra og med indkomståret 2002 særligt vigtigt at få elimineret underskud, der skyldes forkert transfer pricing. Vigtigheden af at minimere resterende, fremførselsberettigede underskud gennem forhøjelser af skattepligtige indkomster skal således understreges.

 

Jeg kan oplyse, at 22 sager er blevet påklaget til Landsskatteretten. Heraf er 16 stadig verserende. SKAT har fået medhold i 3 sager og delvis medhold i 1 sag. 1 sag er henvist til fornyet ligning og 1 sag er tilbagekaldt. I den sag, hvor SKAT kun fik delvis medhold ved Landsskatteretten, blev SKATs forhøjelse nedsat med 20 mio. kr.

 

De anførte forhøjelser, er forhøjelser, som Kontoret for International Selskabsbeskatning i overensstemmelse med godkendelsesordningen har godkendt. Godkendelsesordningen omfatter alene sager vedrørende kontrollerede transaktioner med udenlandske koncernenheder. De anførte forhøjelser er derfor udelukkende udtryk for forhøjelser vedrørende transaktioner, der ikke er i overensstemmelse med ligningslovens § 2. Der indgår derfor ikke i tallene forhøjelser af anden karakter, herunder afskrivninger, hensættelser mv.