Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 197 af 21. februar 2007.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Ivar Nordland

                        


Spørgsmål: Ministeren bedes i forlængelse af svaret på spm. 183 oplyse i hvilket omfang et selskab, der opkøber et rederi, der drives under tonnageskatteordningen, kan opnå fradrag for finansieringsudgifterne i forbindelse med dette køb ?

 

Svar: I besvarelsen af spørgsmålet må der skelnes mellem den situation, hvor det opkøbende selskab er et tonnagebeskattet rederi, og den situation, hvor det opkøbende selskab ikke er tonnagebeskattet.

Hvis det opkøbende rederi er et tonnagebeskattet rederi, finder tonnageskattelovens § 12 anvendelse på det opkøbende rederi. Bestemmelsen medfører, at der ikke kan opnås fradrag for den del af nettofinansudgifterne, der vedrører tonnagebeskattet rederivirksomhed. Ved vurderingen af, om der kan opnås fradrag for investering i et datterselskab, skal det vurderes om datterselskabets aktivitet er rederivirksomhed, jf. således SKM2007.179.LSR. Der vil ikke kunne opnås fradrag for nettofinansudgifterne ved investeringen, når det opkøbte selskab driver rederivirksomhed.

Når et rederi opkøbes af et selskab, der ikke driver rederivirksomhed, findes beskyttelsen i tonnageskattelovens § 14.

Tonnageskattelovens § 14 indeholder således en værnsregel mod tyk kapitalisering af tonnagebeskattede rederier. Hvis det tonnagebeskattede rederis gæld er mindre end ½ af selskabets egenkapital, forhøjes den skattepligtige indkomst med forskellen ganget med den afkastsats, der er nævnt i virksomhedsskattelovens § 9. Ved beregningen af nettofinansopgørelsen efter § 12 fragår en eventuel rentekorrektion efter § 14, hvorved dobbeltbeskatning undgås.

Virkningen af § 14 er, at koncernen ikke frit kan placere renteudgifterne i andre dele af koncernen – uden at den tykke kapitalisering af rederivirksomheden får skattemæssige konsekvenser for rederiets skattepligtige indkomst.