J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 07-031828
Dato : 14. marts 2007

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr.184 og 186 af 14. februar 2007.

(Alm. del).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 184:

"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 121 oplyse det årlige provenutab på ordningen med refusion af registreringsafgift ved eksport af brugte motorkøretøjer?"

 

Spørgsmål 186:

"Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af udvalgets spørgsmål 121 oplyse, hvordan de eksporterede motorkøretøjer fordeler sig på aldersintervaller?"

 

Svar:

Det er forkert, når det i spørgsmål 184 lægges til grund, at eksportgodtgørelsesordningen medfører et nettoprovenutab for statskassen. Ved en given efterspørgsel efter biler m.v. vil eksport af en brugt bil alt andet lige betyde, at der vil komme en anden bil til Danmark. Det kan være en tilsvarende brugt fra udlandet eller en hel ny bil.

 

Jeg kan oplyse, at for de 33.700 motorkøretøjer, der i 2006 blev eksporteret, blev der i alt udbetalt 467 mio. kr.

 

I samme periode blev der importeret og indregistreret ca. 35.000 brugte biler fra udlandet.

 

SKAT kan ikke uden en manuel gennemgang af hver enkelt ekspedition oplyse det nøjagtige beløb, der er betalt i registreringsafgift for disse ca. 35.000 brugte biler. Beløbet bogføres sammen med registreringsafgift af biler, der har været afgiftsfri, f.eks. statens tjenestebiler, valutaudlejningskøretøjer m.v., og som efter brug sælges til og indregistreres af f.eks. private brugere eller bilfor­handlere.

 

Der er dog næppe tvivl om, at registreringsafgiften for disse 35.000 importerede biler langt overstiger den udbetalte eksportgodtgørelse.

 

Jeg kan i den forbindelse henvise til bemærkningerne til lovforslaget om eksport­godtgørelsesordningen (L 181 af 20. marts 2002), hvoraf det bl.a. fremgår, at der på grundlag af et skønnet – med stor usikkerhed – årligt antal biler og motorcykler på ca. 1.000, vil blive tale om et årligt merprovenu til staten på 25 mio. kr.

 

Baggrunden for dette regnestykke er, at hvis en eksporteret bil bliver erstattet af indførte biler med samme alder og værdi, vil staten opnå en merindtægt på 15 pct. af denne, idet der ved udbetalingen af eksportgodtgørelsen fratrækkes 15 pct. De 15 pct. antages at svare til den normale forhandleravance, og det sikres herved, at der ikke udbetales eksportgodtgørelse af forhandleravancen.

 

I andre tilfælde vil de udførte motorkøretøjer direkte eller indirekte blive erstattet af nyere, eventuelt helt nye, motorkøretøjer, og staten får herved en merindtægt. Det blev på denne baggrund og med betydelig usikkerhed i bemærkningerne til lovforslaget skønnet, at staten får en gennemsnitlig merindtægt på 25.000 kr. pr. bil eller motorcykel, der udføres med godtgørelse.                                                                     

 

SKAT har orienteret mig om, at der ikke foretages nogen systematisk registrering til statistikformål af de ønskede oplysninger om aldersfordelingen på de eksporterede motorkøretøjer. SKAT har oplysningerne, men det vil kræve en manuel gennemgang af samtlige 33.700 ekspeditioner, hvis aldersfordelingen skal oplyses.

 

Den gennemsnitlige udbetaling var i 2006 på ca. 14.000 kr. pr. køretøj, jf. ovennævnte oplysninger om antallet og den samlede udbetaling. Et sådant gennemsnit indikerer, at en meget betydelig del af de eksporterede motorkøretøjer har en relativ høj alder. I den modsatte retning trækker, at der i de eksporterede motorkøretøjer også indgår et betydeligt antal vare- og lastbiler, som ikke har et så højt indhold af registreringsafgift i markedsprisen, som personbiler og motorcykler har.