Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 179-182 af 9. februar 2007.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Lise Bo Nielsen
                       Â
Spørgsmål 179: Vil ministeren kommentere de principielle aspekter af Landsskatterettens kendelse, omtalt i Børsen 1. februar 2007, hvorefter opstartsudgifter i iværksættervirksomheder ikke er fradragsberettigede, idet en virksomhed uden salg ikke betragtes som erhvervsvirksomhed?
Svar: For god ordens skyld bemærkes, at jeg ikke kan udtale mig om den konkrete sag.
For så vidt angår det overordnede spørgsmål som Landsskatterettens kendelse og artiklen i Børsen rejser – spørgsmålet om der er fradrag for udgifter i en opstartsfase – er der tale om en ret vanskelig afgrænsning mellem, hvornår en virksomhed er i en etableringsfase uden fradrag for driftsudgifter og hvornår virksomheden kan siges at være igangværende med mulighed for fradrag for driftsudgifter. Som udgangspunkt er der kun fradrag for udgifter til en igangværende virksomhed efter statsskattelovens § 6.
Jeg har forståelse for, at det umiddelbart kan forekomme mærkværdigt, at der ikke er fradrag for udgifter, der er afholdt som en forudsætning for at kunne komme i gang med en indtægtsskabende virksomhed. Det er på den anden side en skillelinie som skattelovgivningen altid har opereret med som en nødvendig afgrænsning i forhold til aktiviteter, som måske ender med aldrig at blive til noget, har hobbypræg etc. Afgrænsningen er f.eks. også baggrunden for, at studerende ikke kan tage fradrag for studieudgifter.
En generel og bred udvidelse af adgangen til at tage fradrag for etableringsudgifter vil samfundsøkonomisk blive meget dyr, og jeg er ikke sikker på, at det samfundsøkonomisk vil være den mest optimale måde at hjælpe iværksætterne på.
Jeg gør opmærksom på, at der i forhold til de teknologi- og videnstunge iværksættere allerede i lovgivningen er etableret særligt gunstige regler om fradrag for forsøgs- og forskningsudgifter. Ligningslovens § 8 B indeholder således en favorabel undtagelse til princippet om, at udgifter til etablering af et indkomstgrundlag ikke er fradragsberettiget, for så vidt angår forsøgs- og forskningsudgifter. Fradragsretten omfatter såvel forskning mv. udført i eget regi som indkøbt forskning, udført af andre.
Det er endvidere i forhold til den problemstilling, der er omtalt i Børsen værd at bemærke, at fradragsretten for forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B også gælder selv om udgifterne ikke aktuelt er afholdt i tilknytning til den pågældendes erhverv. Hvis udgifterne til forsøgs- og forskningsudgifter er afholdt før den skattepligtige blev egentlig erhvervsdrivende indenfor erhvervet, kan forskeren således trække udgifterne fra i det senere indkomstår, hvor erhvervet påbegyndes.
Jeg mener, at det er vigtigt at have gode rammebetingelser såvel for højteknologiske iværksættere som for iværksættere i det hele taget. Der foregår løbende overvejelser i regeringen om, hvorledes man strukturelt bedst fremmer vilkårene for iværksættere, og jeg og den øvrige regering er altid åben for at drøfte gode idéer – også på dette område.
I forhold til at fremme lysten til at blive iværksætter og løbe en risiko, er det i øvrigt måske ikke kun afgørende om og hvornår, der er fradrag for udgifter i en startfase – måske er det mindst ligeså afgørende, hvor højt man bliver beskattet, hvis det rent faktisk lykkes en at få stablet en fornuftig forretning på benene. Regeringen arbejder målrettet på at skabe det fornødne råderum således, at skatten på arbejdsindkomst kan sættes ned. En nedsættelse af skatten på arbejdsindkomst vil være et godt incitament til at løbe en risiko og yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet – også til gavn for iværksætterne.
Spørgsmål 180: Vil ministeren redegøre for, hvorledes den nævnte kendelse fra Landsskatteretten stemmer overens med, at mange især videntunge virksomheder ikke vil kunne præstere indtægter de første par år, fordi der her pågår udgiftskrævende arbejde med udvikling, patentering osv., som er forudsætningen for, at der senere hen kan præsteres overskud og sund driftsøkonomi i virksomheden?
Svar: Jeg kan henvise til mit svar på spørgsmål 179 og gennemgangen af de gunstige muligheder for skattefradrag, der allerede ligger i den eksisterende lovgivning i ligningslovens § 8 B netop for videnstunge virksomheder, der forudsætter afholdelse af udgifter til forsøgs- og forskningsaktiviteter.
Spørgsmål 181: Hvad er ministerens holdning til en løsning af problemet, hvorved udgifter, der er afholdt i op til f.eks. tre år inden virksomhedsstart kan akkumuleres og fratrækkes i overskud i virksomheden i en periode på indtil fem år efter virksomhedsstart?
Svar: Jeg kan henvise til mine svar på spørgsmål 179-180.
Spørgsmål 182: Er ministeren enig i, at problemet vil kunne løses med en ministeriel vejledning, der præciserer kravene til at blive betragtet som erhvervsvirksomhed, og vil ministeren redegøre for status på det langvarige arbejde med udarbejdelse af en sådan vejledning, som ministeren flere gange har bebudet?
Svar: Hvis der skal gives generelle lempelser i forhold til kravet i statsskattelovens § 6 om, at der som udgangspunkt kun er fradrag for udgifter til en igangværende virksomhed, vil der skulle en lovændring til – på samme måde som undtagelsen for videnstunge virksomheder er tilvejebragt ved en lovhjemmel i ligningslovens § 8 B. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 179-180 om, hvilke muligheder der allerede følger af den eksisterende lovgivning.
For så vidt angår den vejledning, der henvises til i spørgsmålet går jeg ud fra, at der henvises til Skatteministeriets koncernprojekt om Vejledning om begrebet selvstændigt erhvervsdrivende. Denne vejledning behandler problemstillingen om afgrænsningen af selvstændigt erhvervsdrivende overfor lønmodtagere, honorarmodtagere, hobbyvirksomhed mv. Arbejdet med vejledningen behandler derimod ikke spørgsmålet om, hvornår en selvstændig erhvervsvirksomhed kan anses for at være igangværende, som er det der er den relevante problemstilling her. For god ordens skyld kan jeg oplyse, at udkast til Vejledning om begrebet selvstændigt erhvervsdrivende pt. er på intern faglig høring i departementet og SKAT. Efter afslutningen af intern faglig høring og opfølgning herpå påtænkes det at sende udkastet til Vejledning om begrebet selvstændigt erhvervsdrivende på høring i Skatteretsrådet.