Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endelig besvarelse på spørgsmål nr. 167 af 2. februar 2007.
(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Homann (SF).
Kristian Jensen
                                          /Birgitte Christensen
                       Â
Ministeren anmodes om at lave beregninger svarende til svaret på SAU alm. del - spm. 72, af følgende skatteforslag (der på de fleste punkter svarer til det forslag, der blev beskrevet i spm. 72, men her er udtrykt i 2007-satsniveau):
Såfremt det er muligt, ønskes der fordelingstabeller, hvor enlige henholdsvis par er fordelt efter gevinst eller tab målt som procent af disponibel indkomst, herunder en opdeling ved en gevinst på 1 pct. (så man kan se, hvem der vinder mere end 1 pct.). Det ønskes også, hvis muligt, angivet den gennemsnitlige ejendomsværdi i tabellens celler.
Svar:
De ønskede provenu- og fordelingsmæssige konsekvenser af de skitserede ændringer af skattesystemet er vist i det følgende.
Der er ligesom i svaret på spørgsmål 72[1] alene givet rent tekniske beregninger for de elementer til ændring af skattesystemet mv., der er opstillet. Beregningerne viser alene de umiddelbare virkninger på indkomstskatteprovenuet af de opstillede elementer, og indregner ikke de afledte virkninger, herunder virkningerne for arbejdsudbud og boligpriser mv. I den forbindelse skal der gøres opmærksom på, at den foreslåede begrænsningsregel for ejendomsværdiskatten vil øge marginalskatten af arbejdsindkomst mv.
De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af de opstillede ændringer i skattesystemet mv. er vist i tabel 1.
Tabel 1.    Umiddelbare provenumæssige konsekvenser af skattejusteringerne. (Slutvirkning) |
|
(2007-niveau) |
Ca. mia. kr. |
i      Den statslige bundskat bortfalder..........................................................................................        Skatteloftet sænkes parallelt fra 59 pct. til 53,52 pct. |
÷ 46,2
|
ii     Fradragsretten for arbejdsmarkedsbidrag bortfalder...........................................................        Der er ikke medregnet afledte effekter på satsreguleringen af beløbsgrænser og overførselsindkomster. |
30,5
|
iii    Personfradraget hæves med 13.300 kr. fra 39.500 kr. til 52.800 kr.......................................        Personfradraget for unge under 18 år hæves ikke. |
÷ 18,3
|
iv    Mellemskattegrænsen hæves med 41.100 kr. fra 272.600 kr. til 313.700 kr........................ |
÷ 3,5 |
v     Topskattegrænsen hæves med 49.100 kr. fra 327.200 kr. til 376.300 kr. og det skrå skatteloft fjernes............................................................................................................................... |
÷ 6,3 |
vi    Ejendomsværdiskatten forøges til 1,65 pct. af den aktuelle ejendomsværdi....................        Jf. beregningsforudsætninger i note [2]. |
32,4
|
vii   Den proportionale del af ejendomsværdiskatten begrænses til maksimalt at kunne udgøre 0,6 pct. af ejendomsværdien tillagt 2,5 pct. af familiens personlige indkomst plus positive nettokapitalindkomst og aktieindkomst udover 5.000 kr. (10.000 kr. for ægtepar). .................................................................................................................................... |
¸ 10,8 |
viii  Reglerne for aftrapning af folkepensionens grundbeløb ændres således, at ikke kun arbejdsindtægt, men alle indtægter tælles med ved aftrapningen.....................................        Provenuændringen er beregnet som nedgangen i pensionen netto for skat |
0,8
|
I alt provenuændring.................................................................................... |
÷ 21,4 |
Anm.: Personskatteelementerne er baseret på lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.            ’÷’ betyder provenutab. |
Fordelingsprofilen for lejere, for ejere, der har købt deres bolig før 1. juli 1998, og for nyere ejere fordelt efter indkomstens størrelse fremgår af nedenstående tabel 2.
I tabel 3 og 4 er skitsens umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser vist for familier opdelt på enlige og ægtepar. I tabel 3 er familierne fordelt efter indkomst og ændringen i rådighedsbeløb i kr., mens tabel 4 viser familierne fordelt efter indkomst og ændring i rådighedsbeløb i pct. af den disponible indkomst.
Tabellerne viser de umiddelbare fordelingsmæssige konsekvenser for familierne uden evt. afledte virkninger. Familier består af enlige eller ægtepar inkl. hjemmeboende børn under 18 år.
Beregningerne er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Dette indebærer, at der knytter sig nogen usikkerhed til resultaterne i de detaljerede fordelingstabeller for så vidt angår intervaller med få familier. For intervaller, hvor der opregnet optræder under 500 familier, er der ikke angivet tal.
Tabel 2. Skattejusteringens virkning for alle familier fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. (Slutvirkning) |
||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||
Lejere |
Nye ejere1) |
Gamle ejere2) |
I alt |
|||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst3) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst3) |
Gns. ejendoms-værdi4) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst3) |
Gns. ejendoms-værdi4) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
under 100 |
333 |
2.733 |
4,7 |
20 |
-806 |
-0,1 |
1.227 |
14 |
-3.196 |
-5,9 |
1.428 |
367 |
2.315 |
4,3 |
100 – 150 |
441 |
8.295 |
8,9 |
33 |
3.541 |
3,7 |
1.082 |
67 |
2.663 |
2,8 |
1.219 |
541 |
7.306 |
7,8 |
150 – 200 |
260 |
9.939 |
8,1 |
45 |
5.206 |
4,0 |
1.089 |
66 |
4.052 |
3,1 |
1.410 |
371 |
8.321 |
6,7 |
200 – 250 |
191 |
10.254 |
6,6 |
60 |
4.294 |
2,9 |
1.098 |
68 |
4.184 |
2,7 |
1.477 |
319 |
7.843 |
5,1 |
250 – 300 |
174 |
10.593 |
5,8 |
81 |
4.277 |
2,3 |
1.096 |
70 |
3.584 |
1,9 |
1.569 |
325 |
7.516 |
4,1 |
300 – 350 |
123 |
12.340 |
5,8 |
76 |
5.011 |
2,3 |
1.219 |
72 |
3.967 |
1,9 |
1.641 |
270 |
8.062 |
3,8 |
350 – 400 |
72 |
14.907 |
6,3 |
60 |
6.210 |
2,7 |
1.360 |
54 |
4.003 |
1,6 |
1.821 |
186 |
8.948 |
3,8 |
400 – 500 |
71 |
16.625 |
6,1 |
81 |
5.811 |
2,1 |
1.565 |
94 |
2.588 |
0,8 |
1.917 |
246 |
7.718 |
2,8 |
500 – 600 |
39 |
18.584 |
5,5 |
77 |
5.654 |
1,6 |
1.704 |
107 |
1.546 |
0,4 |
1.906 |
223 |
5.950 |
1,7 |
600 – 800 |
33 |
22.930 |
5,6 |
109 |
6.219 |
1,5 |
2.132 |
148 |
2.376 |
0,5 |
2.175 |
290 |
6.175 |
1,5 |
over 800 |
12 |
31.104 |
5,4 |
73 |
-1.218 |
0,0 |
3.162 |
86 |
-6.073 |
-1,1 |
3.302 |
171 |
-1.419 |
-0,2 |
Alle |
1.750 |
9.481 |
6,8 |
715 |
4.459 |
2,1 |
1.623 |
845 |
1.982 |
1,2 |
1.904 |
3.309 |
6.482 |
4,4 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1) Boligejere der har erhvervet boligen efter 1. juli 1998. 2) Boligejere der har erhvervet boligen den 1. juli 1998 eller tidligere. 3) Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. 4) Den offentlige ejendomsværdi. |
Tabel 3.a.     Skattejusteringens virkning for enlige. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
Fremgang 2.499 - 1.000 |
Fremgang 999 - 100 |
Uændret ± 100 |
Fald -101 - -1.000 |
Fald -1.001 - -2.500 |
Fald - 2.500 eller derover |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
171 |
5.314 |
8,8 |
19 |
1.731 |
4,7 |
13 |
537 |
2,5 |
140 |
0 |
0 |
5 |
-524 |
-3,2 |
6 |
-1.746 |
-7,2 |
7 |
-11.032 |
-17,0 |
362 |
2.362 |
4,3 |
100 – 150 |
503 |
7.824 |
8,4 |
13 |
1.846 |
2,0 |
4 |
558 |
0,6 |
2 |
0 |
0 |
3 |
-515 |
-0,5 |
3 |
-1.733 |
-1,8 |
5 |
-7.648 |
-8,5 |
533 |
7.355 |
7,9 |
150 – 200 |
302 |
8.834 |
7,3 |
7 |
1.816 |
1,5 |
3 |
549 |
0,4 |
2 |
4 |
0 |
3 |
-484 |
-0,4 |
3 |
-1.588 |
-1,4 |
4 |
-8.627 |
-6,9 |
322 |
8.200 |
6,7 |
200 – 250 |
229 |
8.592 |
5,6 |
8 |
1.778 |
1,1 |
5 |
544 |
0,4 |
1 |
2 |
0 |
4 |
-542 |
-0,4 |
3 |
-1.677 |
-1,1 |
5 |
-14.519 |
-7,3 |
256 |
7.422 |
4,9 |
250 – 300 |
219 |
8.602 |
4,7 |
15 |
1.733 |
0,9 |
8 |
545 |
0,3 |
2 |
13 |
0 |
7 |
-543 |
-0,3 |
7 |
-1.682 |
-0,9 |
8 |
-7.527 |
-4,1 |
267 |
6.877 |
3,8 |
300 – 350 |
164 |
9.555 |
4,6 |
13 |
1.771 |
0,8 |
8 |
523 |
0,2 |
2 |
0 |
0 |
5 |
-533 |
-0,3 |
6 |
-1.653 |
-0,8 |
8 |
-9.380 |
-3,6 |
206 |
7.320 |
3,5 |
350 – 400 |
107 |
11.263 |
4,9 |
8 |
1.768 |
0,8 |
3 |
630 |
0,3 |
- |
- |
- |
3 |
-521 |
-0,2 |
3 |
-1.665 |
-0,7 |
5 |
-14.194 |
-5,0 |
129 |
8.917 |
3,9 |
400 – 500 |
85 |
12.105 |
4,7 |
8 |
1.731 |
0,7 |
4 |
564 |
0,2 |
1 |
-17 |
0 |
3 |
-511 |
-0,2 |
4 |
-1.737 |
-0,7 |
8 |
-14.342 |
-4,8 |
113 |
8.225 |
3,3 |
500 – 600 |
27 |
12.442 |
4,2 |
2 |
1.752 |
0,6 |
1 |
564 |
0,2 |
- |
- |
- |
1 |
-573 |
-0,2 |
2 |
-1.686 |
-0,6 |
6 |
-12.084 |
-4,0 |
39 |
6.894 |
2,4 |
600 – 800 |
15 |
13.361 |
3,8 |
1 |
1.827 |
0,5 |
1 |
586 |
0,2 |
- |
- |
- |
1 |
-462 |
-0,1 |
1 |
-1.779 |
-0,5 |
8 |
-13.323 |
-3,6 |
26 |
4.069 |
1,2 |
over 800 |
6 |
30.021 |
4,4 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
6 |
-27.323 |
-5,6 |
13 |
1.434 |
0,4 |
Alle |
1.830 |
8.692 |
6,6 |
93 |
1.767 |
1,8 |
49 |
549 |
0,9 |
151 |
1 |
0 |
35 |
-526 |
-0,6 |
37 |
-1.692 |
-1,5 |
70 |
-12.677 |
-5,7 |
2.265 |
6.678 |
5,3 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)            Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
Tabel 3.b.     Skattejusteringens virkning for ægtepar. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
Fremgang 2.499 - 1.000 |
Fremgang 999 - 100 |
Uændret ± 100 |
Fald -101 - -1.000 |
Fald -1.001 - -2.500 |
Fald - 2.500 eller derover |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
1 |
5.693 |
7,6 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
0 |
0 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
-11.020 |
-14,0 |
5 |
-843 |
-2,0 |
100 – 150 |
5 |
9.162 |
8,3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
-8.601 |
-7,2 |
8 |
3.870 |
3,7 |
150 – 200 |
45 |
10.414 |
7,2 |
1 |
1.755 |
1,2 |
1 |
604 |
0,4 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
-12.777 |
-8,3 |
49 |
9.125 |
6,3 |
200 – 250 |
57 |
11.004 |
6,6 |
1 |
1.841 |
1,1 |
1 |
543 |
0,3 |
- |
- |
- |
1 |
-525 |
-0,3 |
- |
- |
- |
2 |
-13.489 |
-5,4 |
63 |
9.566 |
5,8 |
250 – 300 |
51 |
12.462 |
6,2 |
2 |
1.736 |
0,9 |
1 |
515 |
0,3 |
- |
- |
- |
1 |
-513 |
-0,5 |
1 |
-1.669 |
-0,9 |
3 |
-10.053 |
-4,1 |
58 |
10.440 |
5,2 |
300 – 350 |
56 |
12.632 |
5,5 |
3 |
1.776 |
0,8 |
1 |
571 |
0,2 |
- |
- |
- |
1 |
-533 |
-0,2 |
1 |
-1.674 |
-0,8 |
3 |
-11.682 |
-5,0 |
64 |
10.440 |
4,6 |
350 – 400 |
47 |
11.890 |
4,6 |
2 |
1.808 |
0,7 |
1 |
577 |
0,2 |
- |
- |
- |
1 |
-515 |
-0,2 |
1 |
-1.533 |
-0,6 |
4 |
-12.185 |
-5,0 |
57 |
9.018 |
3,5 |
400 – 500 |
100 |
11.013 |
3,6 |
9 |
1.734 |
0,6 |
4 |
540 |
0,2 |
1 |
-5 |
0 |
3 |
-523 |
-0,2 |
3 |
-1.735 |
-0,6 |
12 |
-11.365 |
-4,3 |
133 |
7.290 |
2,3 |
500 – 600 |
122 |
10.438 |
2,9 |
16 |
1.754 |
0,5 |
10 |
565 |
0,2 |
2 |
6 |
0 |
6 |
-496 |
-0,1 |
7 |
-1.721 |
-0,5 |
21 |
-10.903 |
-3,0 |
185 |
5.753 |
1,6 |
600 – 800 |
187 |
11.005 |
2,6 |
20 |
1.727 |
0,4 |
8 |
559 |
0,1 |
2 |
13 |
0 |
8 |
-510 |
-0,1 |
9 |
-1.704 |
-0,4 |
31 |
-12.798 |
-3,2 |
264 |
6.383 |
1,5 |
over 800 |
70 |
13.643 |
2,4 |
9 |
1.753 |
0,3 |
6 |
530 |
0,1 |
2 |
10 |
0 |
6 |
-543 |
-0,1 |
8 |
-1.754 |
-0,3 |
58 |
-21.060 |
-3,4 |
157 |
-1.660 |
-0,2 |
Alle |
740 |
11.383 |
4,0 |
65 |
1.745 |
0,5 |
34 |
553 |
0,2 |
9 |
4 |
0 |
26 |
-518 |
-0,2 |
31 |
-1.719 |
-0,5 |
138 |
-15.684 |
-3,6 |
1.044 |
6.057 |
2,4 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)            Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
Tabel 3.c.     Skattejusteringens virkning for alle familier. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang 2.500 eller derover |
Fremgang 2.499 - 1.000 |
Fremgang 999 - 100 |
Uændret ± 100 |
Fald -101 - -1.000 |
Fald -1.001 - -2.500 |
Fald - 2.500 eller derover |
I alt |
|||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
Under 100 |
172 |
5.317 |
8,8 |
19 |
1.729 |
4,6 |
13 |
537 |
2,5 |
142 |
0 |
0 |
6 |
-528 |
-3,2 |
6 |
-1.730 |
-6,9 |
8 |
-11.031 |
-17,0 |
367 |
2.315 |
4,3 |
100 – 150 |
508 |
7.836 |
8,4 |
13 |
1.839 |
2,0 |
5 |
555 |
0,6 |
3 |
0 |
0 |
3 |
-521 |
-0,6 |
3 |
-1.745 |
-1,8 |
6 |
-7.890 |
-8,2 |
541 |
7.306 |
7,8 |
150 – 200 |
347 |
9.037 |
7,3 |
7 |
1.810 |
1,5 |
3 |
557 |
0,4 |
2 |
5 |
0 |
3 |
-483 |
-0,4 |
3 |
-1.589 |
-1,4 |
6 |
-9.931 |
-7,3 |
371 |
8.321 |
6,7 |
200 – 250 |
286 |
9.072 |
5,8 |
10 |
1.786 |
1,1 |
5 |
544 |
0,3 |
1 |
1 |
0 |
5 |
-539 |
-0,3 |
4 |
-1.696 |
-1,1 |
8 |
-14.224 |
-6,8 |
319 |
7.843 |
5,1 |
250 – 300 |
269 |
9.327 |
5,0 |
18 |
1.733 |
0,9 |
9 |
541 |
0,3 |
2 |
12 |
0 |
8 |
-540 |
-0,3 |
8 |
-1.681 |
-0,9 |
11 |
-8.106 |
-4,1 |
325 |
7.516 |
4,1 |
300 – 350 |
220 |
10.335 |
4,8 |
16 |
1.772 |
0,8 |
9 |
529 |
0,2 |
2 |
-2 |
0 |
6 |
-533 |
-0,3 |
7 |
-1.656 |
-0,8 |
11 |
-10.015 |
-4,0 |
270 |
8.062 |
3,8 |
350 – 400 |
155 |
11.454 |
4,8 |
10 |
1.778 |
0,7 |
4 |
618 |
0,3 |
1 |
-4 |
0 |
4 |
-519 |
-0,2 |
3 |
-1.635 |
-0,7 |
9 |
-13.280 |
-5,0 |
186 |
8.948 |
3,8 |
400 – 500 |
185 |
11.516 |
4,1 |
17 |
1.733 |
0,6 |
9 |
552 |
0,2 |
1 |
-9 |
0 |
6 |
-517 |
-0,2 |
7 |
-1.736 |
-0,6 |
20 |
-12.545 |
-4,5 |
246 |
7.718 |
2,8 |
500 – 600 |
149 |
10.798 |
3,1 |
18 |
1.753 |
0,5 |
12 |
565 |
0,2 |
3 |
7 |
0 |
7 |
-508 |
-0,1 |
9 |
-1.713 |
-0,5 |
27 |
-11.148 |
-3,2 |
223 |
5.950 |
1,7 |
600 – 800 |
203 |
11.184 |
2,7 |
21 |
1.730 |
0,4 |
9 |
561 |
0,1 |
2 |
16 |
0 |
8 |
-506 |
-0,1 |
10 |
-1.712 |
-0,4 |
38 |
-12.902 |
-3,3 |
290 |
6.175 |
1,5 |
over 800 |
76 |
14.978 |
2,6 |
9 |
1.754 |
0,3 |
6 |
530 |
0,1 |
2 |
11 |
0 |
6 |
-539 |
-0,1 |
8 |
-1.758 |
-0,3 |
64 |
-21.660 |
-3,6 |
171 |
-1.419 |
-0,2 |
Alle |
2.570 |
9.467 |
5,9 |
158 |
1.758 |
1,3 |
83 |
551 |
0,6 |
161 |
1 |
0 |
61 |
-523 |
-0,4 |
68 |
-1.704 |
-1,0 |
208 |
-14.671 |
-4,3 |
3.309 |
6.482 |
4,4 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. 1)            Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. |
Tabel 4.a.     Skattejusteringens virkning for enlige. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang > 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fremgang <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Uændret ± 100 |
Fald <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fald > 1 pct. af disponibel indkomsten |
I alt |
|||||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
Under 100 |
198 |
4.766 |
8,1 |
41 |
5 |
254 |
0,5 |
159 |
108 |
0 |
0 |
4 |
1 |
-302 |
-0,6 |
862 |
9 |
-3.032 |
-11,0 |
1.347 |
362 |
2.362 |
4,3 |
108 |
100 – 150 |
517 |
7.670 |
8,2 |
151 |
4 |
528 |
0,5 |
1.616 |
2 |
5 |
0 |
670 |
3 |
-472 |
-0,5 |
2.032 |
8 |
-5.224 |
-6,0 |
2.635 |
533 |
7.355 |
7,9 |
209 |
150 – 200 |
308 |
8.710 |
7,2 |
235 |
4 |
742 |
0,6 |
1.943 |
2 |
0 |
0 |
670 |
3 |
-632 |
-0,5 |
2.029 |
6 |
-5.715 |
-5,0 |
2.872 |
322 |
8.200 |
6,7 |
324 |
200 – 250 |
235 |
8.444 |
5,5 |
305 |
7 |
874 |
0,6 |
1.210 |
2 |
14 |
0 |
895 |
5 |
-763 |
-0,5 |
1.465 |
7 |
-7.946 |
-5,7 |
2.532 |
256 |
7.422 |
4,9 |
427 |
250 – 300 |
225 |
8.429 |
4,6 |
323 |
16 |
1.097 |
0,6 |
1.199 |
4 |
17 |
0 |
1.145 |
11 |
-934 |
-0,5 |
1.387 |
11 |
-5.818 |
-3,4 |
2.365 |
267 |
6.877 |
3,8 |
515 |
300 – 350 |
167 |
9.403 |
4,5 |
389 |
16 |
1.178 |
0,6 |
1.342 |
4 |
20 |
0 |
1.493 |
9 |
-1.037 |
-0,5 |
1.694 |
9 |
-6.671 |
-3,2 |
2.515 |
206 |
7.320 |
3,5 |
641 |
350 – 400 |
108 |
11.197 |
4,8 |
550 |
10 |
1.368 |
0,6 |
1.673 |
1 |
-19 |
0 |
2.170 |
5 |
-1.092 |
-0,5 |
2.084 |
5 |
-10.237 |
-4,8 |
3.091 |
129 |
8.917 |
3,9 |
811 |
400 – 500 |
85 |
12.163 |
4,7 |
620 |
12 |
1.448 |
0,6 |
1.727 |
2 |
-8 |
0 |
1.903 |
6 |
-1.337 |
-0,5 |
2.283 |
8 |
-11.461 |
-4,8 |
3.464 |
113 |
8.225 |
3,3 |
1.059 |
500 – 600 |
26 |
12.593 |
4,3 |
715 |
3 |
1.557 |
0,5 |
1.820 |
1 |
33 |
0 |
1.959 |
3 |
-1.640 |
-0,5 |
2.176 |
5 |
-12.780 |
-4,4 |
3.377 |
39 |
6.894 |
2,4 |
1.298 |
600 – 800 |
15 |
13.798 |
4,0 |
878 |
2 |
2.053 |
0,6 |
2.057 |
1 |
-38 |
0 |
2.046 |
2 |
-2.152 |
-0,6 |
2.389 |
6 |
-14.257 |
-4,1 |
3.465 |
26 |
4.069 |
1,2 |
1.771 |
over 800 |
5 |
33.576 |
4,9 |
1.134 |
1 |
3.462 |
0,6 |
1.765 |
- |
- |
- |
- |
1 |
-3.111 |
-0,6 |
3.067 |
5 |
-29.731 |
-6,1 |
4.783 |
13 |
1.434 |
0,4 |
2.920 |
Alle |
1.888 |
8.471 |
6,5 |
274 |
80 |
1.157 |
0,6 |
1.411 |
126 |
2 |
0 |
195 |
50 |
-1.081 |
-0,5 |
1.811 |
78 |
-9.307 |
-5,3 |
2.819 |
2.265 |
6.678 |
5,3 |
438 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. Ca. 13.000 enlige med negativt eller lavere disponibel indkomst end ændringen i rådighedsbeløb har ikke kunnet placeres i tabellen. 1)          Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. 2)          Den offentlige ejendomsværdi. |
Tabel 4.b.    Skattejusteringens virkning for ægtepar. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang > 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fremgang <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Uændret ± 100 |
Fald <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fald > 1 pct. af disponibel indkomsten |
I alt |
|||||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
Under 100 |
1 |
3.555 |
6,1 |
64 |
- |
- |
- |
- |
1 |
-1 |
0 |
0 |
- |
- |
- |
- |
1 |
-4.373 |
-11,0 |
1.626 |
5 |
-843 |
-2 |
996 |
100 – 150 |
5 |
8.548 |
7,7 |
291 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
-6.547 |
-6,5 |
1.950 |
8 |
3.870 |
3,7 |
767 |
150 – 200 |
45 |
10.312 |
7,1 |
646 |
1 |
831 |
0,6 |
1.995 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
-10.148 |
-8,0 |
2.913 |
49 |
9.125 |
6,3 |
769 |
200 – 250 |
58 |
10.889 |
6,5 |
769 |
1 |
904 |
0,5 |
1.977 |
- |
- |
- |
- |
1 |
-710 |
-0,4 |
2.143 |
2 |
-7.997 |
-4,9 |
2.772 |
63 |
9.566 |
5,8 |
902 |
250 – 300 |
51 |
12.329 |
6,1 |
843 |
2 |
1.226 |
0,6 |
1.723 |
1 |
7 |
0 |
1.986 |
1 |
-946 |
-0,5 |
2.369 |
3 |
-7.631 |
-3,9 |
3.206 |
58 |
10.440 |
5,2 |
1.042 |
300 – 350 |
56 |
12.570 |
5,5 |
1.024 |
3 |
1.359 |
0,6 |
1.832 |
- |
- |
- |
- |
2 |
-1.372 |
-0,6 |
2.565 |
3 |
-9.926 |
-4,9 |
3.120 |
64 |
10.440 |
4,6 |
1.214 |
350 – 400 |
47 |
11.930 |
4,6 |
1.042 |
4 |
1.571 |
0,6 |
1.938 |
1 |
-49 |
0 |
2.382 |
2 |
-1.163 |
-0,4 |
2.254 |
4 |
-12.010 |
-5,2 |
3.319 |
57 |
9.018 |
3,5 |
1.314 |
400 – 500 |
96 |
11.319 |
3,7 |
1.037 |
16 |
1.767 |
0,6 |
1.802 |
3 |
43 |
0 |
1.714 |
7 |
-1.499 |
-0,5 |
2.382 |
11 |
-11.772 |
-4,6 |
3.282 |
133 |
7.290 |
2,3 |
1.403 |
500 – 600 |
108 |
11.354 |
3,1 |
1.064 |
37 |
2.058 |
0,6 |
1.775 |
8 |
32 |
0 |
1.852 |
14 |
-1.774 |
-0,5 |
2.311 |
18 |
-11.758 |
-3,5 |
3.248 |
185 |
5.753 |
1,6 |
1.545 |
600 – 800 |
158 |
12.366 |
2,9 |
1.360 |
54 |
2.544 |
0,6 |
2.275 |
8 |
-8 |
0 |
2.550 |
19 |
-1.997 |
-0,5 |
2.832 |
24 |
-14.711 |
-3,8 |
3.858 |
264 |
6.383 |
1,5 |
1.923 |
over 800 |
52 |
16.833 |
3,0 |
1.566 |
29 |
3.072 |
0,6 |
2.670 |
8 |
17 |
0 |
3.011 |
25 |
-2.968 |
-0,5 |
3.281 |
43 |
-25.806 |
-4,2 |
4.773 |
157 |
-1.660 |
-0,2 |
3.022 |
Alle |
678 |
12.079 |
4,3 |
1.086 |
149 |
2.342 |
0,6 |
2.140 |
29 |
14 |
0 |
2.247 |
71 |
-2.172 |
-0,5 |
2.803 |
113 |
-17.353 |
-4,3 |
3.911 |
1.044 |
6.057 |
2,4 |
1.701 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. Ca. 4.000 par med negativt eller lavere disponibel indkomst end ændringen i rådighedsbeløb har ikke kunnet placeres i tabellen. 1)          Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. 2)          Den offentlige ejendomsværdi. |
Tabel 4.c.     Skattejusteringens virkning for alle familier. (Slutvirkning) |
||||||||||||||||||||||||
|
Ændring i rådighedsbeløb: |
|||||||||||||||||||||||
Fremgang > 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fremgang <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Uændret ± 100 |
Fald <= 1 pct. af disponibel indkomsten |
Fald > 1 pct. af disponibel indkomsten |
I alt |
|||||||||||||||||||
Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af disp. indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
Under 100 |
198 |
4.762 |
8,1 |
41 |
5 |
254 |
0,5 |
157 |
109 |
0 |
0 |
4 |
1 |
-301 |
-0,5 |
844 |
10 |
-3.175 |
-11,0 |
1.377 |
367 |
2.315 |
4,3 |
121 |
100 – 150 |
522 |
7.679 |
8,2 |
153 |
4 |
531 |
0,6 |
1.519 |
2 |
5 |
0 |
653 |
3 |
-480 |
-0,5 |
2.022 |
9 |
-5.480 |
-6,1 |
2.502 |
541 |
7.306 |
7,8 |
217 |
150 – 200 |
353 |
8.915 |
7,2 |
288 |
4 |
756 |
0,6 |
1.951 |
2 |
1 |
0 |
712 |
3 |
-638 |
-0,5 |
2.036 |
8 |
-6.752 |
-5,7 |
2.882 |
371 |
8.321 |
6,7 |
382 |
200 – 250 |
292 |
8.926 |
5,7 |
396 |
9 |
879 |
0,5 |
1.336 |
2 |
12 |
0 |
970 |
6 |
-756 |
-0,5 |
1.561 |
9 |
-7.958 |
-5,5 |
2.590 |
319 |
7.843 |
5,1 |
521 |
250 – 300 |
276 |
9.153 |
4,9 |
420 |
18 |
1.114 |
0,6 |
1.267 |
4 |
16 |
0 |
1.248 |
12 |
-935 |
-0,5 |
1.487 |
13 |
-6.181 |
-3,5 |
2.534 |
325 |
7.516 |
4,1 |
610 |
300 – 350 |
223 |
10.197 |
4,7 |
548 |
19 |
1.208 |
0,6 |
1.424 |
4 |
19 |
0 |
1.564 |
11 |
-1.085 |
-0,5 |
1.819 |
12 |
-7.480 |
-3,7 |
2.665 |
270 |
8.062 |
3,8 |
777 |
350 – 400 |
155 |
11.419 |
4,8 |
699 |
14 |
1.421 |
0,6 |
1.742 |
2 |
-33 |
0 |
2.270 |
6 |
-1.112 |
-0,5 |
2.131 |
9 |
-10.997 |
-4,9 |
3.189 |
186 |
8.948 |
3,8 |
966 |
400 – 500 |
181 |
11.714 |
4,2 |
842 |
28 |
1.632 |
0,6 |
1.770 |
5 |
23 |
0 |
1.790 |
13 |
-1.423 |
-0,5 |
2.335 |
19 |
-11.646 |
-4,7 |
3.355 |
246 |
7.718 |
2,8 |
1.245 |
500 – 600 |
135 |
11.595 |
3,4 |
996 |
40 |
2.020 |
0,6 |
1.778 |
9 |
32 |
0 |
1.863 |
17 |
-1.748 |
-0,5 |
2.285 |
23 |
-11.976 |
-3,7 |
3.275 |
223 |
5.950 |
1,7 |
1.502 |
600 – 800 |
173 |
12.488 |
3,0 |
1.319 |
56 |
2.529 |
0,6 |
2.268 |
8 |
-10 |
0 |
2.512 |
22 |
-2.015 |
-0,5 |
2.781 |
31 |
-14.619 |
-3,9 |
3.778 |
290 |
6.175 |
1,5 |
1.910 |
over 800 |
57 |
18.426 |
3,2 |
1.525 |
30 |
3.086 |
0,6 |
2.636 |
8 |
21 |
0 |
3.053 |
26 |
-2.973 |
-0,5 |
3.274 |
48 |
-26.240 |
-4,4 |
4.774 |
171 |
-1.419 |
-0,2 |
3.014 |
Alle |
2.566 |
9.424 |
5,9 |
489 |
228 |
1.929 |
0,6 |
1.886 |
156 |
4 |
0 |
582 |
120 |
-1.721 |
-0,5 |
2.392 |
191 |
-14.055 |
-4,7 |
3.463 |
3.309 |
6.482 |
4,4 |
837 |
Anm.       Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen.                ’-’ betyder nedgang i rådighedsbeløb. Ca. 17.000 familier med negativt eller lavere disponibel indkomst end ændringen i rådighedsbeløb har ikke kunnet placeres i tabellen. 1)          Disponibel indkomst er her defineret som personlig indkomst plus positiv nettokapitalindkomst fratrukket indkomstskatter og ejendomsværdiskat beregnet efter gældende regler. 2)          Den offentlige ejendomsværdi. |
[1] Link til svar på alm. del spørgsmål 72 af 13. december 2006.
[2] Skattestoppet betyder, at beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten efter gældende regler er fastlåst nominelt på et niveau svarende til højst at udgøre vurderingen pr. 1. januar 2001 + 5 pct. Det betyder, at ejendomsværdiskatten målt realt (netto for inflation) falder fra år til år. Da der ønskes beregninger for virkningen af det skitserede forslag om 5 år, er ejendomsværdiskatten efter gældende regler inklusiv skattestop derfor i beregningerne nedreguleret med ca. 10½ pct., svarende til en prisudvikling på to pct. årligt i 5 år. Herved tages der beregningsteknisk hensyn til, at alle skøn er i 2007 prisniveau. Provenuvirkningen fremkommer således ved sammenligning af ejendomsværdiskatten beregnet med 1,65 pct. af den fulde ejendomsværdi i 2007 i forhold til ejendomsværdiskatten af det nedregulerede grundlag. Den progressive ejendomsværdiskat på ekstra 2 pct. er bevaret. Endvidere er det forudsat, at 2 ‰-nedslaget for ejerboliger erhvervet den 1. juli 1998 eller før og 4 ‰-nedslaget, maks. 1.200 kr. samt tidligere begrænsningsbeløb, skal ophæves. Pensionister bevarer det indkomstafhængige nedslag på 4 ‰ af ejendomsværdien. Endelig er det forudsat, at de gældende begrænsningsregler for stigningen i ejendomsværdiskat fra år til år suspenderes.