J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: jJ.nr. 
Dato :

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr.141, 142, 143, 144 og 145 af 15. januar 2007 (Alm. del). Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Poul Erik Christensen (RV).

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R Olsen


Spørgsmål 141:

"Kan ministeren oplyse, om etableringen af skattecentrene har bevirket, at eftergivelse af moms og skat hos erhvervspersoner/-selskaber bliver behandlet ensartet landet over, jf. artikel på side 8 i Erhvervsbladet den 10. januar 2007?"

 

Svar:

Jeg har forstået spørgsmålet således, at det vedrører kreditorordninger for erhvervsdrivende virksomheder og selskaber, der enten ønsker en rekonstruktion af deres økonomiske forhold med henblik på at fortsætte driften eller ønsker at afvikle virksomheden.

 

Generelt er det min vurdering, at SKAT har truffet fornuftige foranstaltninger til at sikre, at disse opgaver varetages ensartet i hele landet.

 

SKAT har blandt andet for at sikre en ensartet behandling af akkordforslag samlet behandlingen ved 5 specialcentre. Det er således som udgangspunkt specialcentret i det område, hvor virksomheden er registreret, der varetager SKATs interesser og opgaver under behandlingen af akkorden.

 

Herudover har SKAT i Inddrivelsesvejledningen fastsat nærmere retningslinjer for behandlingen af akkordforslag. Vejledningen giver udtryk for SKATs opfattelse af gældende praksis og er bindende for SKATs medarbejdere.

 

Der findes to hovedtyper af kreditorordninger for erhvervsdrivende virksomheder, nemlig tvangsakkord og frivillig akkord.

 

Ved en tvangsakkord forstås en af skifteretten stadfæstet ordning mellem skyldner og kreditorer, hvorved en kvalificeret majoritet af kreditorerne (både i henseende til antal og fordringernes størrelse) tvinger mindretallet til at gå med til en ordning, hvorved virksomheden opnår en nedsættelse af gælden eller en udsættelse med betalingen.  Det er skifteretten, der forestår behandlingen af tvangsakkordforslaget. Tvangsakkord er reguleret i konkursloven.

 

En frivillig akkord er ikke lovreguleret, men bygger på en frivillig aftale mellem skyldner og kreditorerne. Praksis har udviklet sig sådan, at de frivillige kreditorordninger har samme indhold som tvangsakkorder og bygger på en analog anvendelse af konkurslovens regler.

 

Det skal for god ordens skyld bemærke, at hvis der er tale om en fysisk person, der tidligere har drevet virksomhed i personligt regi og ønsker en restance hidrørende fra denne virksomhed helt eller delvist eftergivet, er det ikke reglerne om akkordordninger, der finder anvendelse, men derimod reglerne om eftergivelse i opkrævningsloven og kildeskatteloven. Har en sådan skyldner flere væsentlige kreditorer ud over offentlige kreditorer, skal konkurslovens regler om gældssanering anvendes. Her skal anmodning om gældssanering behandles af skifteretten.

 

SKAT har oplyst, at SKAT, uanset størrelsen af sit krav, kan tiltræde såvel tvangsakkorder som frivillige akkorder, når

 

 

Det er dog i alle tilfælde en konkret vurdering, om et fremsat akkordforslag bør tiltrædes af SKAT. Omstændighederne omkring skyldnerens pådragelse af skylden til myndigheden kan tale imod en tiltrædelse af akkordforslaget, selv om dette i øvrigt skønnes realistisk.

 

.

 

 


Spørgsmål 142:

"Ministeren bedes kommentere oplysninger i ovennævnte artikel om, at et afgivet mundtligt tilsagn om eftergivelse kan tilbagekaldes?"

 

Svar:

SKAT har oplyst, at en tiltrædelse af et akkordforslag kan bortfalde i to situationer. Enten fordi skyldner misligholder akkordordningen, eller det efterfølgende viser sig, at afgørende forudsætninger for tiltrædelsen af akkorden ikke har været til stede (bristende forudsætninger).

 

Jeg er ikke bekendt med den i artiklen omhandlede sag, eller de nærmere omstændigheder i sagen. Jeg kan derfor ikke udtale mig om hvilke omstændigheder der har ført til, at ToldSkat i 2003 vurderede sagen positivt og i 2006, efter en konkurs, vurderede sagen negativt.

 

Ud fra artiklens oplysninger tyder det dog på, at det som ToldSkat vurderede i 2003, var et forslag om frivillig akkord for en igangværende erhvervsvirksomhed, mens det forslag som SKAT vurderede i 2006, var en anmodning fra en fysisk person, om eftergivelse af gæld fra den tidligere konkursramte virksomhed.

 

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 141 er akkord og eftergivelse to forskellige ting. Det er endvidere tale om to forskellige økonomiske situationer. I forbindelse med en akkord er det virksomhedens økonomiske forhold, der vurderes. I forbindelse med eftergivelse vurderes det om en skyldner, der som ofte ikke driver virksomhed, er ude af stand til og indenfor de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde sine gældsforpligtelser og hvor det må antages, at eftergivelse vil føre til en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold.  

 

 


Spørgsmål 143:

"Ministeren bedes kommentere samme blads oplysninger om, at sager af ovennævnte art og akkordansøgninger hober sig op i forvaltningen med ekstra rentetilskrivning til følge og påstanden om, at rentetilskrivning på grund af lang sagsbehandlingstid ikke kan fastfryses?"

 

Svar:

Antallet af sager vedrørende akkord og eftergivelse, der pr. 24. januar 2007 er under behandling i SKATs 5 specialcentre er som følger:

 

Specialcenter

Antal sager under behandling - akkord

Antal sager under behandling - eftergivelse

København

44

42

Maribo

1

51

Horsens

35

74

Esbjerg

6

49

Skive

25

36

I alt

111

252

 

Inddrivelsescentret, der varetager inddrivelsen af restancer for statsinstitutioner, bortset fra restancer vedrørende skatter og afgifter, SU-området og politiets krav, har skønnet, at centeret har ca. 900 eftergivelsessager under behandling.

 

Ved delvis eftergivelse efter opkrævningsloven sker der ingen forrentning i henstands- og afdragsperioden af den del af gælden, der ikke eftergives, og som skal betales som afdrag eller med et engangsbeløb.

 

Ved tvangsakkord beregnes der ved anmeldelse af SKATs fordring i tvangsakkorden renter af simple krav frem til dagen for tvangsakkordens åbning. Ved akkorden bortfalder renter af de af akkorden omfattede krav for tiden efter akkordforhandlingens åbning. Tilsvarende gælder for krav omfattet af frivillige akkorder.

 

 


Spørgsmål 144:

"Kan ministeren orientere om, hvad behandlingstiden for nævnte sager maksimalt bør være?"

 

Svar:

I aftalen mellem Finansministeriet og Skatteministeriet indgÃ¥r, at der skal foretages mÃ¥linger af kvaliteten af SKATs arbejde. Dette kombineret med en cirkulæreskrivelse fra Justitsministeriet om mÃ¥l for hurtig sagsbehandling mv. har betydet, at der er opstillet mÃ¥l for sagsbehandlingstider i sager vedrørende skat, moms, afgifter og told mv.

 

SKAT har oplyst, at der gælder en frist på 90 dage for SKATs behandling af ansøgninger om eftergivelse.

 

Tilsvarende gælder der en frist på 90 dage for SKATs behandling af forslag om frivillig akkord. Hvis hensynet til virksomheden og dens fortsatte drift taler for det, vil SKAT dog fremskynde behandlingen af et forslag om akkord.

 

For så vidt angår forslag om tvangsakkord så skal disse indgives til skifteretten. Det er således skifteretten, der styrer behandlingen af forslaget. SKAT har i denne situation inden indflydelse på sagsbehandlingstiden.


Spørgsmål 145:

"Ministeren bedes kommentere påstande i samme artikel om, at der ikke er klarhed over, hvem der kan tage stilling til akkordforslag, og at sagerne sendes fra debitorer på Sjælland til SKAT i Maribo?"

 

Svar:

Behandlingen af akkord- og eftergivelsessager for området Midt- og Sydsjælland er placeret i et specialcenter i Skattecenter Maribo.

 

Specialcentret i Maribo er et ud af fem specialcentre i SKAT, der varetager behandlingen af eftergivelses- og akkordsager. De øvrige specialcentre er placeret i Skive, Horsens, Esbjerg og København. Specialcentrene skal blandt andet sikre, at der sker en ensartet behandling af sager om eftergivelse og akkord.

 

SKAT har yderligere oplyst, at alle revisorer og advokater i området Midt- og Sydsjælland er skriftligt underrettet om SKATs organisation i området.