Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 108 af 5. januar 2007. Spørgsmål er stillet efter ønske fra  John Dyrby Paulsen (S).

 

(Alm. del).

 

Kristian Jensen

                                           /Christina Faurby

                        


Spørgsmål: I forlængelse af spm. S 1762 fra John Dyrby Paulsen anmodes ministeren om at redegøre for, hvornår henholdvis Skatteministeriets departement, Told- og Skattestyrelsen og Landsskatteretten sidst fik nyt logo, og ministeren bedes i denne forbindelse oplyse, hvad omkostningerne i forbindelse med de pågældende logoskift var, en specifikation af omkostningerne, og om man har genbrugt noget af det arbejde, der blev lavet dengang?

 

Svar:

Hvornår har Skatteministeriets departement, Told- og Skattestyrelsen og Landsskatteretten sidst fået nyt logo?

Skatteministeriets departement fik sidst nyt logo og papirlinie i forbindelse med departementets flytning fra Slotsholmen til Christiansbro i 2001. Skatteministeriet departement valgte at flytte til et moderne byggeri, hvor cellekontorer blev afløst af åbne storrum med mulighed forat videreudvikle moderne arbejdsformer og skabe de bedste rammer for et aktivt læringsmiljø.

Det ny logo skulle tilføre Skatteministeriets departement en ny og klar profil, som bl.a. skulle lade fornyelse være et naturligt element i departementets opgaveløsning og organisering. Og samtidig via den gule farve kommunikere fællesskabet med Told og Skat tydeligt.

I forbindelse med fusionen af Direktoratet for toldvæsenet og Statsskattedirektoratet med tilhørende regionale enheder til ToldSkat pr. 1. januar 1990 blev der udarbejdet nyt logo med tilhørende blanket-, brev- (og andre meddelelsesformer), skrive- og skiltemanualer samt retningslinjer for bl.a. banderoler og uniformsdesign.

I perioden efter 1. januar 1990 er der blevet foretaget mindre justeringer og tilpasninger, men grundidéen i det oprindelige logo fra 1990 var gældende frem til fusionen med de kommunale skattemyndigheder pr. 1. november 2005.

Landsskatteretten fik i forbindelse med strukturreformen pr. 1. november 2005 for første gang  et logo, der er defineret ved en egentlig standard i en designmanual.

Før den 1. november 2005 har Landsskatteretten anvendt en serie ikke helt ens logoer, der hovedsageligt har været tilvirket af medarbejdere ansat i Landsskatteretten. Man tilstræbte at give de pågældende logoer et ensartet præg ved at anvende så vidt mulig samme eller lignende skrifttype, anvende en krone og anvende farverne blå eller sort.

I forbindelse med udskiftning af edb-systemet i Landsskatteretten i 1999 blev der udarbejdet et nyt elektronisk brevpapir med Landsskatterettens logo, der grafisk lå tæt på det logo, der var anvendt på rettens hidtidige elektroniske brevpapir. Denne opgave blev varetaget af en grafiker.

Landsskatterettens elektroniske brevpapir fik et nyt layout i 2003, hvor Landsskatterettens adresse blev flyttet fra den nederste del til den øverste del af brevpapiret, samtidigt med at adressen på Landsskatterettens hjemmeside blev anført på brevpapiret. Denne ændring blev udarbejdet af den samme grafiker, der lavede det elektroniske brevpapir i 1999, idet grafikeren havde tilvirket logoet i en specialdesignet skrifttype.

 

Hvad var omkostningerne i forbindelse med de pågældende logoskift – herunder en specifikation af omkostningerne?

Skatteministeriets departement har afholdt ca. 520.000 kr. ekskl. moms i 2001 og 2002 til udvikling af nyt logo og ny papirlinie (konvolutter, brevpapir etc.).

SKAT oplyser, at det ikke har været muligt at finde journalsager eller regnskabsmateriale eller andet materiale, der kan belyse omkostningerne - hverken de totale eller specificerede.

Landsskatteretten opbevarer alene regnskabsmateriale i 5 år som påkrævet og har derfor ikke bevaret et bilag vedrørende betaling af udgifter til elektronisk brevpapir i 1999. For så vidt angår nyt elektronisk brevpapir i 2003, er der afholdt et mindre beløb i forbindelse hermed. Landsskatterettens samlede udgifter til grafisk layout i 1999 og 2003 har udgjort i størrelsesordenen 50.000 kr.

 

Har man genbrugt noget af det arbejde, der blev lavet dengang?

Ved udviklingen af nyt fælles koncernlogo i 2005 var det væsentligt af hensyn til en vellykket fusion at skabe noget nyt til en ny organisation. At få visket tavlen ren, så alle kunne genfinde sig selv i organisationen, uanset om den arbejdsmæssige fortid hørte til i den statslige eller kommunale skatteforvaltning.

Samtidig var der fokus på ikke at tabe historien. Derfor indgik de eksisterende logoer i de overvejelser, der var ved design af nyt logo. Kronen er bevaret af hensyn til, at der er tale om et ministerium. Den gule farve er bevaret fra Skatteministeriets departement og ToldSkat, da den står stærkt i befolkningens bevidsthed som synonym for kommunikation af skattemæssig karakter.

ToldSkats blanketmanual anvendes fortsat, blot med nyt logo i stedet for ToldSkat-logoet. Desuden anvendes fortsat ToldSkat-banderolerne. Bortset herfra er der udarbejdet nye designmanualer på de øvrige områder, som er fælles for hele koncernen.