Vigtige eller principielle sager - arbejdsgange i SKAT

Dato for udsendelse

1. november 2005

 

Til

Medarbejdere beskæftiget med sagsbehandling

 

Sagsnummer

-

 

Ansvarlig fagkontor

Økonomi og Planlægning; Direktions- og Kommunikationskontor

 

Forfatter

Katrine B Bargisen

 

Resumé

Denne interne meddelelse beskriver fremgangsmåden ved sagsbehandling af vigtige eller principielle sager.

Dermed udgår

  • "Notat om ledelsesmæssig opfølgning pÃ¥ vigtige og/eller principielle sager i styrelsen" samt
  • "Notat om ledelsesmæssig opfølgning pÃ¥ vigtige og/eller principielle sager i regionerne"

begge udsendt af Told- og Skattstyrelsen den 12. juni 1996.

 

Dokumenttype

Intern meddelelse

 

Henvisning(er)

Se ogsÃ¥ vejledningen "Procesuelle regler pÃ¥ SKATs omrÃ¥de"


 

Når en sag håndteres korrekt, kan det forebygge, at den udvikler sig til et politisk problem. Det sikrer også, at vi har mulighed for at forberede os på en eventuel omtale eller kritik. Særlig opmærksomhed skal derfor knyttes til de vigtige eller principielle sager, som ofte har eksternt eller politisk bevågenhed.

I SKAT informeres direktionen og skatteministeren om vigtige og principielle sager, da disse sager meget ofte også vil være politisk interessante. Dette papir beskriver, hvilke sager der er vigtige og principielle, og hvornår der er behov for at forelægge disse sager for ledelsen i SKAT eller i skatteministeriet.

I papiret bruges de lidt overordnede udtryk ?enheden? og ?chef? for at omfatte samtlige centre mv. og chefer i SKATs struktur fra den 1. november 2005. I bilag 1 ses både de specifikke navne på chefer og enheder i hele landet.

 

Vigtige eller principielle sager

Nogle af de sager, der er vigtige eller principielle lokalt kan få landsdækkende betydning, og Hovedcenteret skal informeres om disse sager tidligst muligt. Da vurderingen af en sags betydning vil variere en smule alt efter om der er tale om lokalt stof eller landssækkende stof, skelnes der mellem forelæggelser i 3 forskellige situationer:

1. Internt i enheden
2. Fra enheden til Hovedcentrets faglig ansvarlige direktør og kopi til [email protected]
3. Fra Hovedcenteret til forretningsudvalg, direktion, koncernledelse eller departementschef og kopi til [email protected]

Det er ikke muligt at opstille en udtømmende liste over vigtige eller principielle sager. Det vil derfor altid bero på en konkret vurdering af den enkelte sag, om denne kan betegnes som vigtig eller principiel. En række sager vil dog normalt altid kunne betegnes som vigtige eller principielle, og de listes op her nedenfor.

1. Internt i enheden

Kontrolsag hvor virkningen overstiger et etcifret million-beløb.

Stor straffesag

Sag med kendt lokal person eller virksomhed

Forventet lokal presseomtale

Sag med et betydeligt lokalpolitisk element eller med tilknytning til det lokale politiske miljø

Tvivl om praksis og sagen har betydning for andre personer eller virksomheder

Forventet erstatningssøgsmål mod SKAT

Klage over sagsbehandling

 

2. Fra enheden til Hovedcentrets fagligt ansvarlige direktør og kopi til [email protected]

Forventet landsdækkende presseomtale

Organiseret misbrug af skattelovgivningen

Praksis må antages at stride mod formålet med lovgivning

Tvivl om praksis + betydning for et større antal personer eller virksomheder

Sag om større virksomheder, som kan give anledning til betalingsstandsning, konkurs, masseafskedigelser eller betydelig påvirkning af aktiekurser, mv.

Vigtig interesseorganisation, fagforening, idrætsorganisation mv. er involveret

Minister, folketingsmedlem, kommunalpolitiker eller ombudsmanden er involveret

EU eller udenlandske myndigheder er involveret

Sag om store eller børsnoterede selskabers betaling af skatter og afgifter af store beløb

 

3.  Fra Hovedcenter til forretningsudvalg, direktion, koncernledelse, departementschef

Sag om børsnoterede selskabers betaling af skatter og afgifter af store beløb

Stor omstrukturering af børsnoterede selskaber

Sag om minister, folketingspolitikere eller kommunalpolitikere

Kontrolsag, hvor virkningen overstiger et tocifret millionbeløb

Ændring af praksis, der involverer et større antal personer eller virksomheder

Sag, der berører interesseorganisationer

Sag, hvor de involverede parter eller sagsgenstanden kan have politisk interesse

Principielle ombudsmandssager

Sag, der forventes at være genstand for presseomtale

Sag om lovfortolkning, der kan involvere store beløb

For sager, som Hovedcentret forelægger skatteministeren, gælder de særlige retningslinier i vejledning om ministerbetjening. Told- og Skattedirektøren er ved at indgå en aftale med Skatterådets formand om hvilke sager, der skal forelægges skatterådet. Aftalen lægges på intranettet, når den er færdig.

 

Arbejdsgange for vigtige og principielle sager


Da der er varierende titler for ledere i enhederne i SKAT, og da der er forskel på hvilket ledelsesniveau der forelægger, beskrives arbejdsgangene for forelæggelser i to grupper. Se i bilag 1 de præcise betegnelser for ledelsesniveauer i de forskellige enheder i SKAT.
1. Afdelingsleder og kontorchefer m.fl. (umiddelbar personaleledelse)
2. Fagchef m.fl.(ledelse af personaleledere)

Afdelingsledere og kontorchefer, m.fl (umiddelbar personaleledelse)
Afdelingslederen sikrer, at alle sager afgøres efter gældende forskrifter, også selvom samtlige sagsområder er delegeret til medarbejderne. Afdelingslederen udøver faglig sparring med medarbejderne enten qua egne faglige kvalifikationer og eller ved at formidle det nødvendige samarbejde på tværs i organisationen.

I den daglige gennemgang af den indgående post sikrer afdelingslederen koordinering på tværs i SKAT af de sager, som skal forelægges med en begrundet indstilling. Afdelingslederen påser, om der er sager, der må fremskyndes eller sager, hvor skattecenterchef, direktionen og eventuelt ministeren bør orienteres med det samme.

Afdelingslederen sikrer, at det står i forelæggelsen, hvad kontoret har overvejet og hvilke risici, der er forbundet med indstillingen, og at sagen har en sådan form og de oplysninger, der skal til for, at der reelt kan tages stilling til de relevante spørgsmål.

Hvert kontor bør holde ugentlige postmøder, hvor kontorets løbende vigtige og principielle sager drøftes. På den måde bliver medarbejderne bredt orienteret og det sikrer samtidig en nuanceret faglig dialog så tidligt i sagsforløbet som muligt.

Fagchefer m.fl. (ledelse af personaleledere)
Fagchefen m.fl. har ansvaret for den overordnede faglige koordinering og samarbejder tæt med personalelederne både om at planlægge og om at løse de konkrete sager.

Fagchefen sikrer, at relevante sager forelægges direktionen eller ministeren, og sikrer den nødvendige koordinering med andre enheder i SKAT, Hovedcentret eller departementet. Fagchefen er opmærksom på sager, hvor direktionen eller ministeren bør orienteres med det samme eller sager, hvor det vil være relevant at drøfte sagens prioritering med personalelederen.

Fagchefen bør på ugentlige møder med personalelederne drøfte aktuelle sagsområder og herunder sikre sig, at der sker den nødvendige orientering til de relevante chefer, fx direktion, departement og minister.

Fagchefer i Hovedcentret har en særlig forpligtelse til at viderekommunikere problemstillinger, som en enkelt enhed bringer op over for Hovedcentret, når disse skønnes at have betydning for andre enheders virksomheder og borgere eller for andre enheders håndtering af tilsvarende sager.

Sager, hvor der må forventes et lovgivningsinitiativ, bør altid konsulteres med departementet på et så tidligt tidspunkt som muligt. Vigtige og principielle sager drøftes løbende i de lovgrupper, der er nedsat mellem Hovedcentret og departementet. Herved sikres en korrekt juridisk bedømmelse og en vurdering af sagens evt. politiske aspekter.

 

Forelæggelsen


Der kan i de fleste enheder forelægges til en del forskellige chefniveauer. Hvem der forlægges for afhænger af karakteren af hver enkelt sag, og hvad der indstilles, at chefen skal gøre eller tage stilling til.

Det skal tydeligt fremgå, om en sag forelægges, og hvilken problemstilling der ønskes en stillingtagen til, eller om der alene er tale om en orientering. En orientering skal ske så hurtigt som muligt, normalt også inden der evt. tages stilling til sagens materielle indhold. Dette gælder uafhængig af, om sagen efterfølgende forventes forelagt.

Det er ledelsens ansvar at etablere forretningsgange, der sikrer og dokumenterer, at ledelsen har været involveret i de nævnte sager i fornødent omfang.

I Bilag 2 findes en makro, som kan bruges til enhedens forelæggelser internt og til Hovedcenteret. Til forelæggelser i Hovedcenteret bruges makroerne i "Vejledning om ministerbetjening".

Bilag 1: Ledelsesniveauer i SKAT

 

Bilag 1

 

Ledelsesniveau

Enhed

Titel

Hovedcentret

Direktør

 

Told- og skattedirektør

Direktør for fagligt ansvarsområde

Direktør

Fagchef

 

Retschef

Kundechef

Kontrolchef

Forvaltningschef

Toldchef

Kontorchef

Kontor

Kontorchef

Projektchef

Projekt

Projektchef

Skattesamarbejde

Direktør

 

Planlægningsdirektør

Skattecenter

Direktør

 

Skattedirektør

Fagchef

Fagsøjle

Servicechef
Kontrolchef
Inddrivelseschef
Toldchef
Retschef
Retschef for inddrivelse

Personaleleder

Afdeling

Afdelingsleder

Projektleder

 

Projektleder

Betalingscentret

Fagchef

 

Administrationschef

Personaleleder

Afdeling

Afdelingsleder

Kundecenter

Fagchef

 

Kundechef

Personaleleder

Afdeling

Afdelingsleder

Inddrivelsescentret

Fagchef

 

Fagchef

Afdelingsleder

Afdeling

Afdelingsleder

Store selskaber, kontrol

Fagchef

 

Fagchef

Kontorchef

Kontor

Kontorchef

Store selskaber,

service

Fagchef

 

Fagchef

Kontorchef

Kontor

Kontorchef

Intern revision

Chef

 

Revisionschef

Personaleleder

Afdeling

Afdelingsleder

Spillemyndigheden

Chef

 

Chef for spillemyndigheden

Retssikkerhed

Chef

 

Retssikkerhedschef

Ankenævnssekretariat

Chef

 

Ankenævnschef

 

Personaleleder

Afdeling

Afdelingsleder

Bilag 2: Skabelon for forelæggelse

 

Forelæggelse for: 

(skriv hvilken chef)

Anledning: 

Skriv hvorfor sagen bliver forelagt. 

Sagen kort: 

Skriv, hvad sagen handler om og baggrunden for sagen. Skriv klart, fokuser på det væsentlige og drop omsvøb og detaljer. Brug nyhedstrekanten, det vil sige, skriv det vigtigste først og resten efter.

 

Vedlæg evt. et notat, hvis du har mere pÃ¥ hjerte, end der bør stÃ¥ pÃ¥ forelæggelsen. Hvis du vedlægger materiale, sÃ¥ lad det fremgÃ¥ af forelæggelsen, hvad chefen kan fÃ¥ ud af at læse materialet (fx sagens forløb uddybes i vedlagte notat). 

Indstilling: 

Her skriver du kort, hvad chefen skal gøre. Skal han træffe en beslutning, sÃ¥ skal du anbefale hvilken. Der skal altid være kun én indstilling. Hvis du er i tvivl om indstillingen eller synes løsningen afhænger af en afvejning, sÃ¥ beskriv de forskellige valgmuligheder. 

Presseinitiativ m.v.: 

Her vurderer du, om sagen er interessant for pressen, og om sagen vil give anledning til ros eller kritik udefra. Du skriver, hvad SKAT i givet fald kan svare herpÃ¥, og om det fx bør ske i en pressemeddelelse. Kontakt altid pressefunktionen sÃ¥ tidligt som muligt i disse sager. Her kan du ogsÃ¥ fÃ¥ vejleding, hvis du er i tvivl om, hvorvidt sagen er interessant for pressen, eller hvis du har brug for hjælp til at skrive en pressemeddelelse 

Sagsbehandler: 

Du skriver under bÃ¥de pÃ¥ pc og i hÃ¥nden med dato, sÃ¥ man kan se sagsgangen. 

Godkendt af: 

Her skriver dine chefer under med dato.