Dato for udsendelse |
1. november 2005 |
Til |
Medarbejdere beskæftiget med sagsbehandling |
Sagsnummer |
- |
Ansvarlig fagkontor |
Økonomi og Planlægning; Direktions- og Kommunikationskontor |
Forfatter |
Katrine B Bargisen |
Resumé |
Denne interne meddelelse beskriver fremgangsmåden ved sagsbehandling af vigtige eller principielle sager. Dermed udgår
begge udsendt af Told- og Skattstyrelsen den 12. juni 1996. |
Dokumenttype |
Intern meddelelse |
Henvisning(er) |
Se også vejledningen "Procesuelle regler på SKATs område" |
|
Når en sag håndteres korrekt, kan det forebygge, at den udvikler sig til et politisk problem. Det sikrer også, at vi har mulighed for at forberede os på en eventuel omtale eller kritik. Særlig opmærksomhed skal derfor knyttes til de vigtige eller principielle sager, som ofte har eksternt eller politisk bevågenhed. I SKAT informeres direktionen
og skatteministeren om vigtige og principielle sager, da disse sager meget
ofte også vil være politisk interessante. Dette papir beskriver, hvilke sager
der er vigtige og principielle, og hvornår der er behov for at forelægge
disse sager for ledelsen i SKAT eller i skatteministeriet. |
Vigtige eller principielle sager |
Nogle af de sager, der er vigtige eller principielle lokalt
kan få landsdækkende betydning, og Hovedcenteret skal informeres om disse
sager tidligst muligt. Da vurderingen af en sags betydning vil variere en
smule alt efter om der er tale om lokalt stof eller landssækkende stof,
skelnes der mellem forelæggelser i 3 forskellige situationer:
For sager, som Hovedcentret forelægger skatteministeren, gælder de særlige retningslinier i vejledning om ministerbetjening. Told- og Skattedirektøren er ved at indgå en aftale med Skatterådets formand om hvilke sager, der skal forelægges skatterådet. Aftalen lægges på intranettet, når den er færdig. |
Arbejdsgange for vigtige og principielle sager |
Afdelingsledere og kontorchefer, m.fl (umiddelbar
personaleledelse) Afdelingslederen sikrer, at det står i forelæggelsen, hvad kontoret har overvejet og hvilke risici, der er forbundet med indstillingen, og at sagen har en sådan form og de oplysninger, der skal til for, at der reelt kan tages stilling til de relevante spørgsmål. Hvert kontor bør holde ugentlige postmøder, hvor kontorets
løbende vigtige og principielle sager drøftes. På den måde bliver
medarbejderne bredt orienteret og det sikrer samtidig en nuanceret faglig
dialog så tidligt i sagsforløbet som muligt. Fagchefen bør på ugentlige møder med personalelederne drøfte aktuelle sagsområder og herunder sikre sig, at der sker den nødvendige orientering til de relevante chefer, fx direktion, departement og minister. Fagchefer i Hovedcentret har en særlig forpligtelse til at viderekommunikere problemstillinger, som en enkelt enhed bringer op over for Hovedcentret, når disse skønnes at have betydning for andre enheders virksomheder og borgere eller for andre enheders håndtering af tilsvarende sager. Sager, hvor der må forventes et lovgivningsinitiativ, bør altid konsulteres med departementet på et så tidligt tidspunkt som muligt. Vigtige og principielle sager drøftes løbende i de lovgrupper, der er nedsat mellem Hovedcentret og departementet. Herved sikres en korrekt juridisk bedømmelse og en vurdering af sagens evt. politiske aspekter. |
Forelæggelsen |
Det skal tydeligt fremgå, om en sag forelægges, og hvilken problemstilling der ønskes en stillingtagen til, eller om der alene er tale om en orientering. En orientering skal ske så hurtigt som muligt, normalt også inden der evt. tages stilling til sagens materielle indhold. Dette gælder uafhængig af, om sagen efterfølgende forventes forelagt. Det er ledelsens ansvar at etablere forretningsgange, der sikrer og dokumenterer, at ledelsen har været involveret i de nævnte sager i fornødent omfang. I Bilag 2 findes en makro, som kan bruges til enhedens forelæggelser internt og til Hovedcenteret. Til forelæggelser i Hovedcenteret bruges makroerne i "Vejledning om ministerbetjening". |
|
Bilag 1
|
|
|