J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 99 og 100 af 8. december 2006.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
Vil ministeren kommentere artiklen â€Flere it-problemer i SKAT†fra Jyllands- Posten 29/11-2006, herunder oplyse hvor mange ankenævnssekretariater, der har været lammet af problemerne, og hvor længe de har stÃ¥et pÃ¥?
Svar:
Som anført i artiklen i Jyllands-Posten har der været visse it-problemer ved ankenævnssekretariaterne.
SKAT har om situationen oplyst følgende:
â€Før fusionsdatoen den 1. november 2005 havde de daværende skatteankenævnssekretariater forskellige sagsbehandlingsværktøjer. Dette var en naturlig følge af, at der var tale om selvstændige enheder med nævnsopgaver pÃ¥ kontrakt med staten.
I forbindelse med fusionen blev det besluttet, at ankenævnssekretariaterne skulle anvende èt fælles sagsbehandlingssystem. Valget faldt på KMD Skat/Ligning, dog i en tilrettet udgave og uden et egentligt statistikmodul. Denne udgave af KMD Skat/Ligning kaldes KMD Skat/Anke.
KMD tilrettede KMD Skat/Ligning til at kunne håndtere dagsorden og protokol for nævnsmøderne, således at sagerne automatisk blev overført til dagsorden og efterfølgende til protokol.
Under brugen af systemet har der vist sig visse uhensigtsmæssigheder, og der er fremkommet ønsker om forbedringer af systemet. Disse forbedringsønsker blev stillet i bero til, der blev truffet beslutning om SKATs fremtidige ligningssystem. Beslutning herom blev truffet i sommeren 2006.Â
Som følge af manglende kapacitet hos KMD er den udvikling, som er nødvendig for at imødekomme de omtalte ønsker, først programsat til gennemførelse i 2007.
De ovennævnte uhensigtsmæssigheder har betydet, at de ankenævnssekretariater, som benytter KMD Skat/Anke i perioder af forskelligt omfang har været nødt til at anvende andre løsninger, typisk de løsninger, som blev anvendt før 1. november 2005. Â
I den forbindelse kan det oplyses, at ca. halvdelen af ankenævnssekretariaterne benytter KMD Skat/Anke. De øvrige anvender i en overgangsperiode fortsat de systemer, som blev anvendt før 1. november 2005.
 På baggrund af de konstaterede uhensigtsmæssigheder blev ankenævnssekretariaterne anmodet om at komme med indmeldinger om problemer med anvendelsen af KMD Skat/ Anke. Med udgangspunkt heri er der foretaget en analyse af driftssituationen for medarbejderne i ankenævnssekretariaterne.
Af de skriftlige indmeldinger fra ankenævnssekretariaterne fremgår det, at der ikke generelt er problemer ved anvendelse af SKATs IT systemer (eks. mail, internet/intranet, word, excel mv.), men at problemerne primært omhandler adgang og anvendelse af KMD Skat/Anke applikationen.
Ved opsamling af de indkomne mails tegner der sig overordnet tre forskellige typer af fejlsituationer:
Den 24. november 2006 fandt KMD en fejl på én af de servere, hvor KMD Skat/Anke afvikles. Denne fejl anslår KMD har været der siden medio september 2006, men da den kun har optrådt sporadisk, blev den ikke fundet tidligere. Serveren blev umiddelbart taget ud af produktion. Herefter er de observerede fejlsituationer kun blevet oplevet i ganske få tilfælde.
 Det blev aftalt med ankenævnssekretariaterne fortsat at holde det forhøjede beredskab, med særlige indmeldingsprocedure samt ugentlige statusmøder, resten af Ã¥ret. Situationen er nu sÃ¥dan, at support af ankenævnssekretariaterne er gÃ¥et over til normal funktion, og at der er belæg for, at alle sekretariater, som i dag anvender KMD Skat/Anke, kan benytte systemet. Som nævnt ovenfor er der kommet forbedringsønsker til systemet. Arbejdet med at imødekomme disse ønsker er programsat til 2007, hvor det ogsÃ¥ er tanken at udbrede KMD Skat/Anke til alle ankenævnssekretariater.â€
.
Spørgsmål 100:
Vil ministeren tilsende udvalget en opgørelse over overarbejdspuklen blandt SKAT`s medarbejdere, fordelt på – om muligt – inddrivelse, ligning, skatteankenævnssekretariater og øvrige opgaver?
Svar:
Der eksisterer ikke i SKATs personaleadministrative systemer en samlet opgørelse over over- og merarbejde i SKAT. En sådan opgørelse skal derfor eventuelt udarbejdes manuelt for alle SKATs medarbejdere, hvilket er ganske ressourcekrævende. Det er min opfattelse, at udbyttet heraf ikke vil stå mål med ressourceindsatsen.
I sÃ¥ stor en organisation som SKAT vil der altid i et eller andet omfang forekomÂme over- og merarbejde. Det er imidlertid ikke mit indtryk, at der generelt er en overarbejdspukkel.
Som en indikator på omfanget af overarbejde og merarbejde kan jeg dog oplyse, at der i SKAT i 2007 forventes at blive udbetalt i størrelsesordenen 18-20 mio. kr. i over- og merarbejdsbetaling. Dette skal ses i sammenhæng med, at den samlede udgift til lønninger i SKAT på finansloven for 2007 udgør ca. 3,1 milliarder kr.