|
|
|
Folketingets Retsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato  7  . december 2006             J nr.  004-U14-1          Â
|
|
Spørgsmål:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvilke køre- og hviletidsregler, der gælder for taxichauffører.
Ministeren bedes redegøre for – eventuelt efter indhentning af en udtalelse fra andre ministerier – hvilke overvejelser ministeren har gjort sig om at indføre samme eller lignende køre- og hviletidsregler for taxichauffører, som gælder for langtidschauffører.â€
Svar:
Taxier og andre køretøjer, der er indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, er bl.a. omfattet af arbejdsmiljølovens regler, som foreskriver, at arbejdstiden for taxichauffører skal tilrettelægges således, at chauffører har en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer indenfor hver periode på 24 timer.
Denne regel i arbejdsmiljøloven er strafbelagt, og strafferammen for arbejdsgiveres/taxivognmænds tilsidesættelse af reglen omfatter bødestraf med mulighed for fængsel i op til 1 år.
Taxichauffører kan straffes ifølge færdselsloven, såfremt de kører taxi, når de f.eks. er overanstrengte eller lider af søvnmangel og som følge heraf er ude af stand til at føre et køretøj på fuldt betryggende måde.
Politiet fører tilsyn med, at taxichauffører overholder færdselsloven og tilsyn med, at arbejdsmiljølovens hviletidsregler overholdes.
Hertil kommer, at førere af taxier dagligt skal afrapportere omfanget af kørsel i særligt indrettede trafikbøger, hvori der bl.a. skal oplyses om arbejdstidens længde, kørslens omfang og om indtjeningen.
Det er endvidere et krav, at personer, som ønsker at få beskæftigelse i erhverv, som er reguleret af taxiloven, gennemfører og består kvalifikationskurser, der bl.a. omfatter undervisning i arbejdsmiljøforhold.
Efter min opfattelse lægger taxierhvervets udøvere generelt meget vægt på, at arbejdet bliver udført forsvarligt, og jeg mener, at de er meget bevidste om, at de ikke udsætter deres medtrafikanter og - ikke mindst – dem selv for risici, der kan undgås ved at følge gældende regler om arbejdstider.
Jeg mener derfor ikke, at der behov for at udvide køre – og hviletidsreglerne, som bl.a. gælder for lastbiler med en samlet tilladt totalvægt over 3.500 kg., til også at omfatte taxier.
Flemming Hansen