< 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 55 af 6. november 2006 fra Folketingets Retsudvalg

 

Spørgsmål 55:

 

”Ad Kommissionens meddelelser vedrørende et nyt program på området for retlige og indre anliggender, jf. grundnotatet omdelt på REU, 2005-06, alm. del – bilag 739:

 

a)      Hvilke forslag til retsakter på justitsministeriets område er fremsat eller forventes p.t. fremsat som led i gennemførelsen af Kommissionens meddelelser?

 

b)      Vil ministeren i fortsættelse heraf for hver enkelt forslag oplyse, hvor langt forslaget er i processen, hvornår forslaget kan forventes behandlet i Europaudvalget og Retsudvalget, og hvornår forslaget evt. kan forventes behandlet i folketingssalen?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af det oversendte grundnotat vedrørende de pågældende meddelelser fra Kommissionen, er sigtet med meddelelserne ikke at identificere nye prioriteter i forhold til dem, som er fastlagt i Haag-programmet, men at gøre status over de opnåede resultater, at vurdere omfanget af gennemførelsen af programmet på EU-niveau og på nationalt plan samt at foreslå en grundig evaluering af resultaterne – alt sammen med henblik på at skabe fremdrift i samarbejdet om retlige og indre anliggender.

 

Med meddelelserne lægges der således ikke som sådan op til, at der skal fremlægges nye initiativer, som ikke allerede er forudset i Haag-programmet og den handlingsplan, som er vedtaget i tilknytning hertil.

 

Det, som Kommissionen peger på i sine meddelelser, er således navnlig, hvilke nye initiativer (under det eksisterende Haag-program) den finder bør gives prioritet. For så vidt angår Justitsministeriets område, drejer det sig bl.a. om følgende tiltag, som er beskrevet i den meddelelse, som har titlen ”Gennemførelsen af Haag-programmet: vejen frem”:

 

Inden for det strafferetlige og politimæssige område

 

·        Kommissionen lægger først og fremmest op til at prioritere arbejdet med at gennemføre princippet om gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser, sÃ¥vel i fasen før domsforhandlingen som i fasen efter domsforhandlingen.

   

Senest har Kommissionen fremlagt et forslag til rammeafgørelse om den såkaldte europæiske kontrolordre under procedurer forud for domsafsigelse mellem Den Europæiske Unions medlemsstater (KOM(2006)468). Et grundnotat om dette forslag er sendt til Retsudvalget den 23. november 2006. Forslaget har endnu ikke været behandlet i rådsregi, og det er derfor på det foreliggende grundlag ikke muligt at angive, hvornår forslaget kan forventes behandlet i Europaudvalget og Retsudvalget, og hvornår forslaget – i det omfang det i den endelige udformning vil kræve lovændringer – kan forventes behandlet i Folketinget (folketingssalen).    

 

·        Herudover anfører Kommissionen, at princippet om gensidig anerkendelse skal styrkes ved, at der pÃ¥ den ene side fastsættes EU-regler vedrørende jurisdiktionskonflikter, proceduremæssige rettigheder, uskyldsformodningen samt minimumsstandarder for indsamling af beviser, og pÃ¥ den anden side ved at der iværksættes konkrete tiltag for at forbedre den juridiske træning og effektiviteten af de judicielle systemer.

 

Kommissionen har fremlagt grønbøger om flere af de nævnte emner, men egentlige forslag er på nuværende tidspunkt ikke fremlagt. Justitsministeriet ser sig derfor ikke i stand til at oplyse, hvornår eventuelle forslag kan forventes behandlet i henholdsvis Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg samt eventuelt i Folketinget (folketingssalen).    

 

·        Kommissionen vil i 2007 præsentere en undersøgelse vedrørende de problemer, der i dag opstÃ¥r under forhandlingerne om og i forbindelse med brugen af princippet om gensidig anerkendelse.

 

Undersøgelsen vil muligvis foreligge under tysk formandskab. I givet fald må det forventes, at den vil blive gjort til genstand for drøftelser i løbet af det tyske formandskab, formentlig også i Rådet. Sagen vil – på sædvanlig vis – blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud herfor. Dette forventes tidligst at ville kunne ske i slutningen af det tyske formandskab. Da der er tale om en undersøgelse, og ikke om konkrete forslag til retsakter, vil der ikke være spørgsmål om gennemførelsesforanstaltninger, der kræver behandling i Folketinget (folketingssalen).

 

·        PÃ¥ mellemlang sigt bør det efter Kommissionens opfattelse overvejes at indføre konsoliderede instrumenter om de forskellige aspekter af gensidig anerkendelse af strafferetlige afgørelser, herunder navnlig i relation til fremskaffelse af beviser (retshjælp).

 

Et forslag hertil er ikke fremlagt af Kommissionen. Justitsministeriet ser sig derfor ikke i stand til at oplyse, hvornår forslagene kan forventes behandlet i henholdsvis Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg samt eventuelt i Folketinget (folketingssalen).    

 

·        I meddelelsen er der ogsÃ¥ stor fokus pÃ¥ udveksling af den nødvendige information til brug for bekæmpelsen af terrorisme og anden alvorlig grænseoverskridende kriminalitet. Kommissionen har fremlagt forslag til rammeafgørelse om udveksling af oplysninger mellem de retshÃ¥ndhævende myndigheder med henblik pÃ¥ at gennemføre princippet om tilgængelighed.

 

Dette forslag har kun været overordnet behandlet i rådsregi, idet det er besluttet at afvente et udspil under tysk formandskab til, hvorledes tilgængelighedsprincippet vil kunne gennemføres, herunder i første række i forhold til dna-oplysninger. Sagen må forventes at blive intensivt behandlet under det kommende tyske formandskab, herunder også i Rådet. Sagen vil – på sædvanlig vis – blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud herfor. Sagen vil formentlig have lovgivningsmæssige konsekvenser, men Justitsministeriet ser sig ikke på det foreliggende grundlag (hvor der endnu ikke foreligger et forslag) i stand til nærmere at angive, hvornår en behandling af sagen i Folketinget (folketingssalen) vil kunne forventes.       

 

·        Kommissionen peger desuden pÃ¥, at udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne inden for det strafferetlige omrÃ¥de mÃ¥ udstrækkes til at omfattet strafferegistre. Kommissionen har fremlagt et forslag til rammeafgørelse, som tager sigte pÃ¥ at etablere et computerbaseret system vedrørende udveksling af informationer fra strafferegistre. Systemet tilsigter at forbedre den gensidige forstÃ¥else og lette den indbyrdes viden om eksisterende straffedomme i EU.

 

Det pågældende forslag fra Kommissionen har indtil videre kun været behandlet på enkelte møder i den relevante rådsarbejdsgruppe. Det må imidlertid forventes, at sagen vil blive behandlet mere intensivt under det kommende tyske formandskab, og sagen vil i den forbindelse muligvis blive forelagt for Rådet. I så fald vil sagen – på sædvanlig vis – blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud herfor. Sagen vil muligvis have lovgivningsmæssige konsekvenser, men Justitsministeriet ser sig ikke på det foreliggende grundlag i stand til nærmere at angive, hvornår en behandling af sagen i Folketinget (folketingssalen) i givet fald vil kunne forventes.       

 

·        Kommissionen peger herudover bl.a. ogsÃ¥ pÃ¥, at det er nødvendigt at fremskynde behandlingen af forslaget til rammeafgørelse om databeskyttelse pÃ¥ det politimæssige og strafferetlige omrÃ¥de.

 

Det pågældende forslag har været intensivt behandlet på arbejdsgruppeniveau under finsk formandskab. Det er vanskeligt at forudse, hvornår forhandlingerne kan forventes tilendebragt, herunder hvornår forslaget vil blive forelagt Rådet med henblik på substansdrøftelse, og Justitsministeriet ser sig således ikke i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg. Af samme grund er det ikke muligt at angive, hvornår sagen eventuelt vil skulle behandles i Folketinget (folketingssalen). Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget i sin nuværende udformning vurderes at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

·        Hvad særligt angÃ¥r bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet lægger Kommissionen bl.a. op til, at det nærmere mÃ¥ overvejes, om der er behov for en ændring af rammeafgørelsen om terrorisme med henblik pÃ¥ at forbedre definitionen af ”tilskyndelse til terrorisme” og med henblik pÃ¥ at gøre det strafbart at udbrede viden om, hvorledes bomber produceres.

 

Der foreligger ikke noget forslag fra Kommissionen, og Justitsministeriet ser sig derfor ikke i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg – og eventuelt på et senere tidspunkt i Folketinget (folketingssalen).

 

·        Kommissionen lægger ogsÃ¥ op til, at Europol skal have et mere fleksibelt lovgrundlag. Der peges i den forbindelse pÃ¥ behovet for at forbedre Europa-Parlamentets indsigt og kontrol med Europols aktiviteter med henblik pÃ¥ at øge gennemsigtigheden og den demokratiske kontrol, samtidig med at fortroligheden omkring de oprationelle informationer sikres.

 

Der foreligger ikke noget forslag fra Kommissionen, og Justitsministeriet ser sig derfor heller ikke på dette punkt i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg – og eventuelt på et senere tidspunkt i Folketinget (folketingssalen).

 

Inden for det civilretlige samarbejde*)

 

·        Kommissionen lægger op til at fÃ¥ programmet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser færdiggjort. Kommissionen vil i den forbindelse fremsætte forslag til regulering i det omfang, dette findes nødvendigt for helt at fÃ¥ afskaffet eksekvaturproceduren (det vil sige den procedure i fuldbyrdelsesstaten, der fastslÃ¥r, at en dom kan fuldbyrdes) i civile sager.

 

Der foreligger ikke noget forslag fra Kommissionen, og Justitsministeriet ser sig derfor ikke i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

·        Endvidere vil Kommissionen udarbejde en grønbog om, hvordan fuldbyrdelse af retsafgørelser kan gøres mere effektiv. Kommissionen vil endvidere fremsætte forslag til nye retsakter inden for familieret, herunder (pÃ¥ Justitsministeriets omrÃ¥de) arveret.

 

Der foreligger ikke noget forslag fra Kommissionen, og Justitsministeriet ser sig derfor ikke i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

·        Med henblik pÃ¥ at sikre en effektiv adgang til retfærdighed for borgerne vil Kommissionen som det første fremsætte forslag om at gennemføre visse ændringer af RÃ¥dets beslutning om oprettelse af et europæisk juridisk netværk, sÃ¥ledes at netværket gøres til et endnu nyttigere og mere effektivt redskab for borgere og juridiske praktikere.  

 

Da der endnu ikke foreligger noget forslag fra Kommissionen, ser Justitsministeriet sig ikke i stand til nærmere at angive, hvornår sagen vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.

 

 

 

 



* Det bemærkes, at det civilretlige samarbejde er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.