Dato:            10. oktober 2007

Kontor:         Budgetkontoret

J.nr.:            

Sagsbeh.:   lea

Fil-navn:       Dokument 3

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 450 (Alm. del), som Retsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 18. september 2007

 

Spørgsmål 450:

"Ministrene bedes med henvisning til vedlagte uddrag af Retsudvalgets betænkning L 133 (Forældreansvarsloven) vedrørende sagsbehandlingstiden i statsforvaltningerne redegøre for status for implementeringen af familieretsreformen for så vidt angår Statsforvaltningen i Hovedstaden, herunder om sagsbehandlingstiderne, sagsbehandlingskvaliteten og kvaliteten af betjeningen af borgerne har et tilfredsstillende niveau"

 

Svar:

Spørgsmålet er stillet til både familie- og forbrugsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren. Der er udarbejdet en fælles besvarelse.

 

Besvarelsen er udarbejdet med udgangspunkt dels i Familieretsreformen Én Indgang, som har været gældende siden 1. januar 2007, dels implementeringen af Forældreansvarsloven (L133) pr. 1. oktober 2007.

 

Statsforvaltningen Hovedstaden oplyser, at statsforvaltningen frem til medio august har truffet 25.800 familieretlige afgørelser, og at det forventes, at der med udgangen af året er truffet 35.000 afgørelser på området. Sagsbehandlingstiderne på det familieretlige område ligger i Hovedstaden under det fastsatte mål på 13 uger, jf. tabel.

 

Tabel 1: Sagsbehandlingstid angivet i uger

Ægteskabssager

Samværssager

Forældremyndighed

Børnebidrag

9,6

9,2

6,0

10,3

 

I henhold til statsforvaltningens resultatkontrakt skal parterne i konfliktsager vedrørende samvær eller forældremyndighed indkaldes til møde inden 15 dage i 90 pct. af sagerne. Tilsvarende skal der være afholdt møde mellem statsforvaltninger og parterne inden for 30 dage. 

 

I Statsforvaltningen Hovedstaden indkaldes der til møde inden for 15 dage i ca. 75 pct. af sagerne, og i ca. 61 pct. af sagerne afholdes mødet med partnerne inden 30 dage fra modtagelsen af ansøgningen. 

 

På nuværende tidspunkt overholdes resultatkravene på dette punkt altså ikke fuldt ud. Overholdelsen af resultatkravet er vanskeliggjort af, at parterne udebliver eller sender afbud i 35-40 pct. af sager vedrørende ægteskabssager og i 30 pct. af sager vedrørende samvær og forældremyndighed. Statsforvaltningen Hovedstaden forventer dog, at resultatkravet nås i 4. kvartal 2007. Dette skyldes bl.a. at mødekapaciteten er blevet udvidet med 30 pct. for så vidt angår vejledning. Samtidig er mødebookingsstrukturen blevet omlagt. 

 

Statsforvaltningen Hovedstaden har endvidere oplyst, at der primo oktober 2007 er en ventetid på børnesagkyndig rådgivning og konfliktmægling på hhv. ca. 10 og 14 uger. Statsforvaltningen arbejder på at nedbringe ventetiden, ved bl.a. at sende flere medarbejdere på konfliktmægleruddannelse samt ansætte flere børnesagkyndige rådgivere. Endvidere vil der blive ansat en psykologfaglig leder og en specialkonsulent på rådgivningsområdet for at styrke håndteringen og styringen af hele det børnesagkyndige område, med henblik på at udnytte ressourcerne optimalt og sikre en høj kvalitet i de børnesagkyndige opgaver.

 

Forud for implementeringen af Forældreansvarsloven pr. 1. oktober 2007 er der udarbejdet standarder og instrukser til håndtering af de nye opgaver. Der er endvidere afholdt stormøde for alle de medarbejdere, der bliver berørt af lovændringen, således at disse er fagligt klædt på til opgaven.

 

Samtidig er den hidtidige mødekapacitet udvidet med yderligere 25 pct. for at imødekomme en forventet tilgang af sager, hvor der skal holdes vejledningsmøder. I den forbindelse er der ansat yderligere psykologer, da det mÃ¥ forventes, at der udover stigningen i vejledningsmøder ogsÃ¥ vil blive øget behov for at afholde børnesamtaler, rÃ¥dgivningssamtaler m.v. I den første uge efter lovens ikrafttræden er der endvidere etableret ekstra beredskab til at besvare telefoner og borgerhenvendelser.

 

Der anvendes sÃ¥ledes betydelige medarbejderressourcer pÃ¥ det familieretlige omrÃ¥de bÃ¥de hvad angÃ¥r jurister og børnesagkyndige. Der opnÃ¥s ogsÃ¥ resultater. SÃ¥ledes indbringes kun 15,6 pct. af sagerne om forældremyndighed eller separation/skilsmisse for retten, idet resten forliges i statsforvaltningen.

 

Der er ikke foretaget nogen egentlig vurdering af sagsbehandlingskvaliteten i forbindelse med reformernes gennemførelse. Til illustration af kvaliteten i sagsbehandlingen i Statsforvaltningen Hovedstaden har Familiestyrelsen dog oplyst følgende:

 

Der blev i perioden fra den 1. januar 2006 til den 30. juni 2006 oprettet 248 klagesager på samværsområdet i Familiestyrelsen fra Københavns Overpræsidium, Statsamtet København, Statsamtet Frederiksborg og Statsamtet Bornholm (det nuværende Statsforvaltningen Hovedstaden). Styrelsen ændrede Overpræsidiets og statsamternes afgørelse i 8 sager, hvilket svarer til en ændringsprocent på ca. 3,25 pct.

 

Tilsvarende blev der i den samme periode i 2007 oprettet 201 klagesager på samværsområdet i Familiestyrelsen fra Statsforvaltningen Hovedstaden. Styrelsen ændrede Statsforvaltningen Hovedstadens afgørelse i 9 sager, hvilket svarer til en ændringsprocent på ca. 4,50 pct.

 

Statsforvaltningerne har siden 1. januar 2007 haft kompetence til at træffe afgørelser om midlertidig forældremyndighed. Disse afgørelser kan påklages til Familiestyrelsen. I perioden fra den 1. januar 2007 til den 30. juni 2007 har styrelsen oprettet 9 klagesager over afgørelser om midlertidig forældremyndighed fra Statsforvaltningen Hovedstaden. Styrelsen ændrede Statsforvaltningen Hovedstadens afgørelse i 1 sag, hvilket svarer til en ændringsprocent på ca. 11 pct.

 

Som led i styrelsens klagesagsbehandling vil der også kunne ske påtale af sagsbehandlingsfejl, som ikke har betydning for sagens materielle afgørelse. Det kan f.eks. være manglende/utilstrækkelig begrundelse for afgørelsen eller fejl i henvisningen til hjemmelsgrundlaget. Familiestyrelsen er imidlertid ikke i besiddelse af statistik, der kan belyse, hvor ofte der sker påtale af sådanne sagsbehandlingsfejl i Statsforvaltningen Hovedstaden

 

Samlet må servicen overfor borgerne skønnes at have et tilfredsstillende niveau.