Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 434 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. september 2007.
Lene Espersen
/
 John Vestergaard
Spørgsmål nr. 434 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ad FFL 08 § 11.11.05 (Retshjælpsinstitutioner mv.):
- Hvordan er udviklingen de seneste år i bevillingerne i forhold til retshjælpsinstitutionernes samlede ansøgninger om tilskud?
- Hvordan er udviklingen de seneste Ã¥r i bevillingerne i forhold til retshjælpsinstitutionernes aktivitetsniveau?                Â
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
â€I 2005 ansøgte 97 retshjælpskontorer og advokatvagter om tilskud for et samlet beløb pÃ¥ 13,3 mio. kr. Bevillingen pÃ¥ finansloven i 2005 udgjorde 8,9 mio. kr.
I 2006 ansøgte 97 retshjælpskontorer og advokatvagter om tilskud for et samlet beløb på 12,9 mio. kr. Bevillingen på finansloven i 2006 udgjorde 9,1 mio. kr.
I 2007 har 94 retshjælpskontorer og advokatvagter ansøgt om tilskud for et samlet beløb på 13,6 mio. kr.. Bevillingen på finansloven for 2007 udgjorde 9,3 mio. kr. Retshjælpspuljen er imidlertid efter Civilstyrelsens afgørelser om uddeling af tilskud den 23. april 2007 forhøjet med ca. 1,1 mio. kr. som følge af Justitsministeriets etablering af en udligningspulje, således at den samlede bevilling for 2007 udgør 10,4 mio. kr.
Ved Civilstyrelsens afgørelser af 23. april 2007 blev der foretaget en forholdsmæssig reduktion af tilskuddet til en række institutioner, idet der ikke var tilstrækkelige midler til fuldt ud at dække de samlede godkendte rimelige driftsudgifter, som retshjælpsinstitutionerne havde ansøgt om. Af det ansøgte beløb på 13,6 mio. kr. i 2007 kunne 12,3 mio. kr. godkendes som rimelige driftsudgifter. Civilstyrelsen foretog derfor en forholdsmæssig reduktion af tilskuddet til institutioner, hvis rimelige driftsudgifter lå over en administrativ fastsat grænse på 25.000 kr. Den forholdsmæssige reduktion udgjorde 31 %. Som følge heraf modtog nogle tilskudsmodtagere tilskud, der var mindre end det, de havde modtaget i 2006.
Justitsministeriet har på den baggrund etableret en udligningspulje med det formål at bevare en rimelig kontinuitet i tildelingen af tilskud, således at tilskuddet for 2007 ikke afviger væsentligt fra det i 2006 ydede tilskud. Det er endvidere hensigten, at puljen fremover skal afbøde betydelige ændringer i tildelte beløb og tilgodese behovet for indretning i forhold til tidligere tildeling således, at væsentlige udsving ikke bringer retshjælpsinstitutionernes fortsatte drift i fare.
Retsplejerådet anbefalede i betænkning nr. 1436 fra 2004 om reform af den civile retspleje III, at en del af tilskuddet til retshjælpskontorerne burde gøres afhængigt af aktivitetsniveauet i det enkelte kontor. Retsplejerådet fandt, at det ville være hensigtsmæssigt at opdele tilskuddet til retshjælpskontorer i et basistilskud og et tilskud, der afspejler aktivitetsniveauet. For advokatvagternes vedkommende fandt Retsplejerådet ikke anledning til at foreslå indholdsmæssige ændringer i tilskudsbetingelserne. Der henvises til betænkningen side 344-345.
Tilskud til retshjælpsinstitutioner var indtil gennemførelsen af reformen i princippet aktivitetsneutrale, idet tilskud som udgangspunkt blev ydet uafhængigt af antallet af henvendelser til den konkrete institution.
Ændring af retsplejelovens bestemmelser om retshjælp blev gennemført ved lov nr. 554 af 24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love. I forbindelse med implementeringen af de nye bestemmelser i retsplejeloven blev der med virkning fra 1. januar 2007 udstedt bekendtgørelse nr. 1296 af 8. december 2006 om tilskud til retshjælpskontorer og advokatvagter, som er ændret ved bekendtgørelse nr. 1057 af 31. august 2007. Bekendtgørelsen indeholder nærmere regler om beregning og udbetaling af tilskud til retshjælpskontorer og advokatvagter.
Det følger af bekendtgørelsen, at den samlede retshjælpspulje anvendes med 82,5 % til basistilskud, 5 % til aktivitetstilskud og makismalt 12,5 % til udligningstilskud. Eventuelt overskydende midler fra udligningspuljen anvendes til basistilskud. Tilskud til retshjælpskontorer og advokatvagter kan ydes som basistilskud og udligningstilskud. Tilskud til retshjælpskontorer kan herudover ydes som aktivitetstilskud.
Ved beregning af aktivitetstilskud til retshjælpskontorer foretages et skøn på grundlag af oplysningerne i det enkelte retshjælpskontors årsberetning om omfanget af den retshjælp, der er ydet i det foregående år.
Som følge af overgangen til de nye tilskudsbestemmelser, der trÃ¥dte i kraft den 1. januar 2007, blev aktivitetstilskud i 2007 dog beregnet ud fra de samme kriterier som basistilskud. Dette skyldes, at de nødvendige oplysninger om retshjælpskontorernes aktivitet endnu ikke foreligger, idet det først i forbindelses med driftstilskuddet for 2007 er blevet et vilkÃ¥r, at kontorerne udarbejder Ã¥rsberetninger med visse obligatoriske oplysninger, sÃ¥fremt kontoret ønsker at komme i betragtning ved tildeling af aktivitetstilskud. Aktivitetstilskuddet for 2008 og fremefter vil blive beregnet pÃ¥ baggrund af oplysningerne i det enkelte retshjælpskontors Ã¥rsberetning.â€