Folketinget - Retsudvalget

 

 

 

 

 

 

 

Den: 5. september 2007

J.nr.: 4333

 

 


Retsudvalget har i skrivelse af 13. juni 2007 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 359 (REU alm. del):

 


SpørgsmÃ¥l 359 :

"Ministeren bedes, nÃ¥r forslag til finanslov for 2008 er fremsat, tilsende udvalget en teknisk gennemgang af finanslovsforslaget for sÃ¥ vidt angÃ¥r den del af ministerens sagsomrÃ¥de, som vedrører Retsudvalget. " 

 

 

Svar: " Størstedelen af det sagsområde, som hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, og som vedrører Retsudvalget, administreres i Familiestyrelsen § 27.21.01. Derudover udfører Fødevarestyrelsen § 27.41.01 kontrol for at fremme efterlevelse af gældende ret på dyrevelfærds-området. Grundlaget herfor er Justitsministeriets dyreværnslov.

 

Familieret generelt

I FFL 2008 er Familiestyrelsens nettoudgiftsbevilling fastsat til 30,9 mio. kr., heraf lønsum 20,9 mio. kr. I forhold til bevillingen på finansloven for 2007 er der i 2008 tale om et fald på 2,0 mio. kr. Dette skyldes navnlig, at der i 2007 er afsat særlige bevillinger til Familiestyrelsens administrative gennemførelse af strukturreformen på det familieretlige område og forældreansvarsloven.

Familiestyrelsen forventer at  ca. 38 årsværk i 2008 vil varetage opgaver på sagsområder, som vedrører Retsudvalget. Det drejer sig om opgaver i forhold til følgende lovområder:

·         IndgÃ¥else og opløsning af ægteskaber

·         Lov om registreret partnerskab

·         Retsvirkningsloven, herunder pensionsrettigheders behandling pÃ¥ skifte af fællesbo

·         Børneloven

·         Lov om børns forsørgelse

·         Lov om inddrivelse af underholdsbidrag

·         Forældreansvarsloven

·         Børnebortførelsesloven

·         Adoptionsloven

·         Navneloven

 

Styrelsen varetager sekretariatsfunktionen for Adoptionsnævnet og arrangerer adoptionsforberedende kurser for adoptionsansøgere. Styrelsen er klageinstans for afgørelser truffet af statsforvaltningerne. Dette omfatter navnlig klager over samvær og børne- og ægtefællebidrag.

 

 

 

 

 

I 2008 forventer Familiestyrelsen at anvende ca. 24 mio. kr. af sin bevilling på de nævnte opgaver. Heraf er ca. 2,2 mio. kr. afsat til opgaver vedrørende Adoptionsnævnet, mens udgifterne til de adoptionsforberedende kurser skønnes at blive mellem 4,0 og 4,5 mio. kr. Denne udgift varierer i forhold til antallet af adoptionsansøgere.

 

Bevillingen vil i 2008 i det væsentlige blive anvendt til styrelsens almindelige driftsopgaver.

 

Der en række bevillinger som følge af satspuljeaftalen for 2007 samt finanslovsaftalerne for 2005 og 2007, der er indarbejdet som følgende;    

 

Forældreansvarsloven

Som led i satspuljeaftalen for 2007 er der afsat 20 mio. kr. til finansiering af udgifter i tilknytning til samværsreformen / forældreansvarsloven. Udmøntningen af beløbet fremgår af finanslovskonto 27.19.79.40.  Til Familiestyrelsen er der afsat  0,8 mio. kr. i 2008. Heraf 0,3 mio. kr. til ankesager,  0,2 mio. kr. til forskningsprojekter i relation til forældreansvarsloven samt 0,3 mio. kr. til undersøgelser og forskning. § 27.21.01.10 Loven træder i kraft den 1. oktober 2007.

 

RÃ¥dgivning af adoptanter

Der er ligeledes som led i udmøntningen af satspuljen for 2007 afsat i alt 2,7 mio. kr. årligt i perioden 2007-2010 til rådgivning af adoptivforældre. Selve rådgivningsprojektet gennemføres i statsforvaltningerne §16.13.01.10. Heraf afsættes 0,3 mio. kr. til Familiestyrelsen, til metodeudvikling og implementering samt tovholder for forsøgsprojektet. § 27.21.01.10.

 

Parrådgivning

Herudover er der i perioden 2005-2008 afsat i alt 40,0 mio. kr. jfr. Finanslov 2005 (2005-prisniveau) til et forsøgsprojekt med parrådgivning. Der er igangsat ekstern evaluering i 2007 og 2008. Der er afsat et mindre beløb på 0,2 mio. kr. i 2008 til administration af forsøgsordningen § 27.11.01. Departementet og § 27.21.01. Familiestyrelsen.

 

Gebyr ved ansøgning om navneændring

Med ændring af navneloven 14. maj 2007 opkræves, med enkelte undtagelser, et gebyr ved ansøgning om navneændring. Gebyret indtægtsføres på § 27.21.11.10. Gebyret er fastsat til 430 kr. Forudsat ca. 60.000 navneændringer (35.000 gebyrbelagte) forventes der et indtægtsniveau på ca. 15 mio. kr. i 2008. Gebyrindtægten er usikker, da omfanget af navneændringer endnu ikke har fundet et stabilt niveau efter navnelovens liberalisering af mulighederne, dels er adfærdsændringen ved et gebyr usikker.

Gebyret skal dække udgifterne ved at behandle ansøgningen om navneændring, herunder behandling af klager.

 

Fødevarestyrelsens veterinæropgaver på Justitsministeriets område

Dyrlægeloven hører under Justitsministeriet, men det er Fødevarestyrelsen, der er den kontrollerende myndighed på området. På dyreværnsområdet omfatter opgaverne besætningskontrol med overholdelse af relevante dyreværnsbestemmelser.  Der foretages endvidere kontrol med reglerne om beskyttelse af dyr under transport, kontrol med ruteplaner, indsyning af dyr m.m.. Der foretages overvågning på slagterierne af overholdelse af dyreværnsbestemmelser i forbindelse med slagtning af dyr. Endelig ydes der bistand til politiet i dyreværnssager m.v.           

 

På finanslovsforslaget for 2008 er udgifter og indtægter til dyreværnsopgaver indeholdt i udgifterne og indtægterne for almindelige virksomhed i budgetoversigten, som udgør henholdsvis 763,5 mio. kr. og 197,7 mio. kr i 2008. Heraf udgør udgifterne til dyreværnsopgaver 16,3 mio. kr. i 2008 og indtægterne herfra 5,3 mio. kr. I forhold til finansloven for 2007 er bevillingen til området uændret bortset fra almindelig p/l-regulering og korrektion af det statslige effektiviseringskrav på 2 procent årligt.   

 

På finansloven for 2006 blev området tilført 4,0 mio. kr. til etablering af et dyrevelfærdsrejserhold. Dyrevelfærdsrejseholdet blev etableret medio 2006. Enheden er organisatorisk en del af Fødevarestyrelsen med geografisk hjemsted i Herning. Rejseholdet udfører kontroller og kampagner, bl.a. med henblik på at sikre en ensartet dyrevelfærdskontrol.

 

Der er ikke på finanslovsforslaget for 2008 afsat yderligere midler til veterinærområdet. Men der er i maj 2007 iværksat en undersøgelse af veterinærkontrollen, hvor alle relevante parter er repræsenteret. Undersøgelsen vil bl.a. have fokus på dyrevelfærd. Undersøgelsen forventes afsluttet i november 2007. Når resultaterne af undersøgelsen foreligger vil der blive set på, om der skal ske ændringer på området.

 

 

 

     

Carina Christensen                                                                                          / Kåre Clemmesen