Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 350, som Folketingets Retsudvalg (Alm. del) har stillet til justitsministeren den 1. juni 2007.
Lene Espersen
/
 Lene Volke Roesen
Spørgsmål nr. 350 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Ministerens kommentar udbedes til artikel i Nyhedsavisen 30/5-07: Uskyldige spises af med sølle erstatninger. Ministeren bedes herunder redegøre for erstatningsniveauet i de pÃ¥gældende sager.â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig:
â€1. Anklagemyndigheden behandler hvert Ã¥r et betydeligt antal sager, hvor der rejses krav om erstatning, efter at en straffesag er endelig afgjort. Sagerne behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a om erstatning i anledning af strafferetlig forÂfølgning.
Det følger af retsplejelovens § 1018 e, at sagerne afgøres administrativt af statsadvoÂkaterne med rekurs til Rigsadvokaten. Imødekommes erstatningskravet ikke helt eller delvist, kan den erstatningssøgende i medfør af retsplejelovens § 1018 f inden to mÃ¥Âneder efter meddelelse om afslaget begære kravet indbragt for den byret, som har pÃ¥Âdømt straffesagen.
Erstatning for ikke-økonomisk skade i anledning af et straffeprocessuelt indgreb ydes som udgangspunkt i overensstemmelse med de takster, der fastsættes ved RigsadvoÂkatens Ã¥rlige meddelelse om erstatning i henhold til retsplejelovens kapitel 93 a, med mindre ganske særlige forhold kan begrunde en fravigelse. Taksterne pristalsreguleres én gang Ã¥rligt, sÃ¥ledes at taksterne følger den almene prisudvikling i samfundet. ErÂstatning for økonomisk skade (f.eks. tabt arbejdsfortjeneste) ydes alene, hvis skadeÂlidte kan godtgøre, at tabet er en følge af det straffeprocessuelle indgreb. Skadelidte skal endvidere i fornødent omfang dokumentere tabets størrelse.
De administrativt fastsatte takster for ikke-økonomisk skade omfatter lidelse, tort, ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse af stilling eller forhold.
Der er i medfør af Rigsadvokatens meddelelser fastsat takster for følgende indgreb: anholdelse, varetægtsfængsling, visitation, ransagning, legemsundersøgelse, konfronÂtation, beslaglæggelse, inddragelse af førerret og telefonaflytning. Kopi af den seneste meddelelse nr. 1/2007 vedlægges til orientering.
Det kan tilføjes, at de administrativt fastsatte takster gentagne gange er prøvet ved domstolene, herunder Højesteret. Der henvises i den forbindelse til dommen gengivet i UfR 1997.776 H.
2. For visse erstatningssagers vedkommende er det henset til sagernes meget konkrete og komplekse karakter ikke muligt at fastsættes standardmæssige generelle takster i de ovenfor nævnte meddelelser. Det gælder f.eks. krav, der fremsættes på baggrund af en langvarig sigtelse/tiltale.
Fremsættelse af en sigtelse og tiltalerejsning anses som altovervejende hovedregel ikke for straffeprocessuelle indgreb, der er omfattet af retsplejelovens § 1018 b, og kan derfor ikke almindeligvis begrunde erstatning. Dette gælder ogsÃ¥ deltagelse i de afhøringer, som er en følge af sigtelsen, og de retsmøder, som den tiltalte mÃ¥tte delÂtage i som følge af tiltalen. Denne praksis er i overensstemmelse med retsplejelovens forarbejder, jf. herved StraffelovrÃ¥dets betænkning nr. 801/1977 om erstatning i anÂledning af strafferetlig forfølgning side 25 ff samt Folketingstidende 1977-1978, Tillæg A, spalte 2402 og UfR 1988.705 H.
Erstatning kan dog efter forarbejderne rent undtagelsesvis ydes, hvis sigtelsen har haft en sÃ¥ ekstraordinær karakter, at sigtelsen/tiltalen i sig selv mÃ¥ betragtes som et straffeÂprocessuelt indgreb.
Den konkrete sag, der ligger til grund for den i Retsudvalgets spørgsmÃ¥l omtalte artikel, vedrører spørgsmÃ¥let om erstatning i anledning af langvarig sigtelse og efterfølÂgende tiltalerejsning. Erstatningssøgende havde været sigtet og senere tiltalt i en periÂode af i alt 8 Ã¥r i en sag om økonomisk kriminalitet, der blev behandlet i bÃ¥de byret og landsret. Erstatningssøgende var tiltalt i en periode af ca. 4½ Ã¥r og deltog i sammenÂlagt 17 retsmøder. Erstatningssøgende blev dømt i byretten, men frifundet i landsretÂten. Hverken byret eller landsret fandt grundlag for at kritisere sagsbehandlingstiden, da der var tale om en sag af meget omfattende og kompleks karakter.
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet meddelte den erstatningssøgende takstmæssig erstatning i anledning af en anholdelse i sagen, men afslog at imødeÂkomme et krav om tabt arbejdsfortjeneste og erstatning for tort. Jeg fandt pÃ¥ baggrund af en konkret vurdering af sagen, at sigtelsen af og tiltalen mod den erstatningssøÂgende havde haft en sÃ¥ ekstraordinær karakter, at det samlede sagsforløb fandtes at kunne henføres under begrebet â€straffeprocessuelt indgrebâ€. Jeg meddelte pÃ¥ denne baggrund den pÃ¥gældende yderligere en skønsmæssigt fastsat erstatning pÃ¥ 50.000 kr. for lidelse, tort og ulempe og forstyrrelse eller ødelæggelse af stilling og forhold, men fandt ikke grundlag for at meddele erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Min afgøÂrelse ses ikke senere at være indbragt for retten af den erstatningssøgende.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r erstatningsniveauet i disse sager skal jeg bemærke, at dette i den enÂkelte administrative sag fastsættes ud fra en vurdering af bl.a. følgende elementer:
- Den samlede periode, hvor den erstatningssøgende har været sigtet eller tiltalt, herunder om vedkommende har deltaget i et større eller mindre antal retsmøÂder.
- Sagens karakter, herunder en vurdering af den belastning sigtelsen/tiltalen har haft for den erstatningssøgende. En eventuel presseomtale kan indgå som et element i vurderingen.
- Den samlede sagsbehandlingstid, herunder tilstedeværelsen af sÃ¥kaldte â€døde peÂrioderâ€, og om der er sket en krænkelse af Den Europæiske MenneskeretÂtighedskonventions artikel 6. Det er sÃ¥ledes et relevant element, hvis domstoÂlene under straffesagens behandling har udtalt kritik af f.eks. politiets efterÂforskning eller sagsbehandlingstiden som sÃ¥dan.
- Eventuel egen skyld hos den erstatningssøgende.
- Domstolspraksis på området.
Det følger af de Ã¥rlige meddelelser om erstatning, at jeg skal underrettes om princiÂpielle sager og domme afsagt efter retsplejelovens kapitel 93 a. Jeg har senest ved Rigsadvokaten informerer nr. 9/2007 indskærpet retningslinierne for indsendelse af domme i disse sager, sÃ¥ledes at statsadvokaterne og politidirektørerne i alle tilfælde skal indsende domme afsagt efter retsplejelovens kapitel 93 a med det formÃ¥l at overÂvÃ¥ge praksis pÃ¥ omrÃ¥det, herunder ogsÃ¥ niveauet for erstatningernes størrelse. Jeg skal endvidere bemærke, at jeg ved Rigsadvokat meddelelse nr. 3/2006 har etableret en administrativ kontrolordning med langvarige sigtelser, sÃ¥ledes at der skal foretages indberetning til den overordnede anklagemyndighed i sager, hvor der - 2 Ã¥r efter at der er rejst sigtelse - endnu ikke er truffet afgørelse om tiltalespørgsmÃ¥let.â€